› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Langt om længe: JNER1
- Dette emne har 96 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2581 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. september 2013 kl. 09:53 #107096
edbbobDeltager- Super Nova
Jesper wrote:
Hvis du standardiserer det bestemmer folk jo ikke længere selv, det er indlysende. Det jeg sådan håber du vil forstå er at vi alle har forskellige tilgange til astrofoto og til amatørastronomi i det hele taget. Det bør man respektere. Nogen er mere videnskabeligt orienterede og da kan det måske være en god ide med sådan en standard. For andre betyder motivet, det fotografiske, æstetiske, eller kunstneriske udtryk mere. For dem vil det være en helt forkert og unødvendig begrænsning at sætte op. Om billedet er let at sammenholde med et stjernekort kan man jo vælge at mene er vigtigt eller ligegyldigt, alt efter temperament.Jeg tror det er dér den ligger begravet.
Personligt hælder jeg til, at der ikke er noget som hedder op ned, når man bevæger sig en anelse væk fra Jorden’s tyngdefelt, og derfor drejer jeg billedet indtil det giver mening ift. det jeg gerne vil vise. F.eks. synes jeg det er ret fascinerende at M31 tordner imod os, så normalt ville jeg dreje den, så den mere lignede et stort hjul, som triller imod os. Sombrero ville jeg vende på hovedet så man så den “nedefra”. Det ville nu mest være for at prøve noget nyt
Samtidigt har jeg også siddet og prøvet og finde hoved og hale på et spejlvendt roteret astrofoto, og blevet irriteret over at det ikke passede med mit planetarie program, så jeg kan sagtens følge Torben. Jeg tror bare det afhænger af, hvad man vil med billedet, så lige for at lave en afstikker tilbage til JE, synes jeg nebulaen ser meget anderledes ud “på hovedet”. Kugleformen ses bedre, specielt hvis man har set JE før.
Vh
Morten
16. september 2013 kl. 10:18 #107098
astrojensenDeltager- Neutron star
johannes wrote: Vidste i at det vi ser, i virkeligheden er spejlvendt, men at vores hjerne korrigerer dette! Uh ha uh ha!
En herlig godmorgen
Nej, det er ikke spejlvendt, men vendt på hovedet, ligesom billedet på fokalplanet i et kamera. Hjernen vender det om igen. Man har udført eksperimenter, hvor folk fik et par briller på, der vendte billedet på hovedet. Efter en uges tid, ja så havde hjernen vendt det igen, så det passede med virkeligheden! Når folk så fik brillerne af igen, så gik der igen en uges tid, hvor hjernen lige skulle lære at vende billederne.
Jeg er ganske sikker på, at den kunne lære at retvende et spejlvendt billede.
Det kunne være super syret, hvis man kunne lære den at gøre det på kommando!!! Jeg kan læse tekst, der står på hovedet eller er spejlvendt (har ikke prøvet en kombination!), men det går temmelig langsommere end normalt.
Thomas, Bornholm
16. september 2013 kl. 10:44 #107101
edbbobDeltager- Super Nova
Hjernen er helt ekstremt god til at billedbehandle. Den justerer hvidballance, styrer irisblænden, kompenserer for øjets blindspot og skaber et billede, som opleves mere højopløst end øjet egentlig kan levere. Altsammen i 3D.
EDBBOB 2013-09-16 10:45:22 16. september 2013 kl. 10:49 #107102
astrojensenDeltager- Neutron star
Jep! Det er især morsomt at lege med den blinde plet. Jeg har til tider brugt den som en slags koronagraf, til at “slukke” for klare stjerner i synsfeltet, når jeg skal se på galakser eller lignende. Det kræver dog, at stjernen og objektet ligger rigtigt i forhold til hinanden.
Det kræver temmelig god kontrol over øjets bevægelser og man må kunne stoppe alle ubevidste bevægelser helt et stykke tid. Det kan være svært. Øjet vil gerne hoppe fra detalje til detalje hele tiden.
Thomas, Bornholm
16. september 2013 kl. 16:54 #107135
bwinklerDeltager- Nova
Det mest mærkelige synes jeg, er at hjernen fuldstændig ignorerer Næsen, selv om den faktisk fylder en hel del af udsigten.
16. september 2013 kl. 18:14 #107139
Anonym- Super Nova
Hej Thomas.
Gad vide om man kunne give kineserne omme på den anden side af jorden, de briller på. Så ville de nemlig se det samme som os. Ja Bjarne – det må være skrækkeligt at have opstoppernæse! Og så er der japanerne – de fotografer hele tiden alting her hos os. Det må selvfølgelig være fordi de ikke tror deres egne øjne, når alting står på hovedet hos os!
Mvh.
26. september 2013 kl. 02:46 #107533
mstauningDeltager- Black Hole
Efter lang tid fravær, er jeg også lige kommet ind på tråden.
Kanon billede du der har fået tryllet frem EDBBOBLige kort hvad jeg brugte:Place: fairly dark site, south of Holbæk 55.4N 11.5EScope: 10″ f/8 GSO RC reduced to f/5.4 with a CCDT67.Camera: Sbig ST-2000xm with ST-10 filterwheel and AO-8.Filters: Astrodon V2, LCRGBHa.Guide: Internel guidechip.Skylimit: 19.7~21.3PS hvad gør vi så når nordpolen flytter sig? -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Langt om længe: JNER1' er lukket for nye svar.