Langt om længe: JNER1

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Langt om længe: JNER1

• Dette emne har 96 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2583 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 97 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Johannes

Du skriver, at folks bemærkninger godt kan såre lidt – og her har vi humlen.

Lars har ret til at skrive sin mening, og han gør det på en seriøs måde – og slet ikke med det formål at såre nogen, så jeg forstår godt hans reaktion på dit svar – det er da rigtig træls at blive misforstået.

Jesper, hvis jeg både må være enig med Lars og jskals, så ja.

Og så synes jeg, at vi fra nu af godt kan spare på ukvemsordene – sgu Wink

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
        • Super Nova

Hej Michael.

Det var slet ikke fordi at mit billede skulle tage glansen fra JNER1.

Der var udelukkende fordi at tråden drejede lidt over på Apod. Jeg ved ikke hvor mange der har forsøgt sig der, men det var kun tænkt som et eksempel, som jeg prøvede med. Mit billede skal i se bort fra, også den i Hubble Palette.

Men JNER1 burde efter min mening, bestemt være en superkandidat på APOD, og er langt bedre, end så meget andet man ser der. Som der nævnes er der kun tre, som alene, styrer dette, hvilket gør, at jeg ikke helt føler at Apod er det kvalitetsstempel, som det kunne være.

Kunne det ikke være en bedre ide, at deltage i flere internationale konkurrencer. Vi har i vores lille land flere fremragende astrofotografer, og jeg er sikker på at vi kan markere os endnu bedre rundt omkring, ved at deltage i disse konkurrencer – vi har vinderemner nok!

Mvh.johannes2013-09-15 09:23:41

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Morten.
          Man kunne sende til f.eks Sky And Telescope.

Også det tysksprogede rum, f.eks interstellarum, er et godt bud. Selv holder jeg meget af Interstellarum, da dette tidsskrigt nemt måler sig med S&T i kvalitet. De har endda en uploadside til billeder.

http://www.interstellarum.de/

mvh
          Jens

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Kære alle

Jones-Emberson 1 var APOD 30 oktober sidste år, se år http://apod.nasa.gov/apod/ap121030.html

Ganske vist et Calar Alto billede, men måske synes de det er for tidligt med en “genudsendelse”. AT det ikke er kommet på endnu, er det et sikkert udtryk for, at det ikke sker. Så vidt jeg har forstået kan der godt gå lidt tid? Er der nogen der har erfaring med hvor hurtigt det går?

Ellers må vi jo bare “crowde” videre?

Bedste hilsner

Michael

Nicolaj
            Deltager
              • Giant

Jens.Jacobsen wrote: Hej Morten.Man kunne sende til f.eks Sky And Telescope.Også det tysksprogede rum, f.eks interstellarum, er et godt bud. Selv holder jeg meget af Interstellarum, da dette tidsskrigt nemt måler sig med S&T i kvalitet. De har endda en uploadside til billeder.http://www.interstellarum.de/mvhJens

Super tip! Tak for det. Jeg bestiller med det samme.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

Jeg vil gerne takke alle som har været med i projektet Det har været spændende at følge med i det, og som Morten skriver, så er det vel arbejdet for at nå frem til et resultat der har været hovedmålet, at det evt. blivet vist på de fine steder er vel bare en bonus.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

jacobb
                  • Nova

Mht APOD så er det jo som flere har sagt ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel, de sidder 2-3 mænd og vælger ud fra hvad de synes er godt, hvad de synes der har nyhedsværdi eller hvad de synes der er spændende.

Jeg var/er stadig stolt over mit billede der kom på engang i 2009 men er også klar over at der er bedre/anderledes billeder derude af samme objekt.

Jeg ville være mindst ligeså stolt og tilfreds hvis jeg havde mit billede præsenteret i S&T på samme måde som NVC for nylig var det eller måske endnu bedre i en artikel med videnskabeligt indhold.

Uanset hvad så krydser jeg fingre for at i får det publiceret da det bestemt fortjener at blive set af så mange som muligt.

Mvh

Jacob Bassøe

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Nu ved jeg godt, hvorfor vores billede ikke er kommet på APOD –

det vender forkert!

Det kan jo ikke udelukkes, at der er flere end os hos TOC som

finder det lidt uheldigt/uhensigtsmæssigt, at det færdige billede

ikke er orienteret med overkanten mod nord, så man umiddelbart

kan lave en sammenligning med et stjernekort – og andre billeder

– som vender rigtigt Wink

Til crowd imaging er det også bedst, at billedfeltet er orienteret

ens, da dette gør stackingopgaven noget nemmere. Billeder

som er roteret er jo med til at reducere størrelsen af det færdige

billede.

Og så ved jeg godt, at der kan være visse problemer med at

finde en egnet guidestjerne på de systemer, som har et pick off

-spejl, og at man her nogle gange er tvunget til at rotere kamera

og det hele for at få en acceptabel guidestjerne i feltet.

Der findes også enheder, hvor det er muligt at rotere pick off-

spejlet separat, og man kan således fastholde kameraets oriente-

ring.

Og dette var ikke et surt opstød, men en praktisk oplysning.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nvc
                    Deltager
                      • Super Giant

Mht APOD, jeg kan ikke sige det bedre end Jacob siger det ovenstående selv om “APOD feberen” brænderSmile

Dagens APOD billede blev vist/sat ind i APOD asterisk DBsen for 3 dage siden,

Mvh. Niels

nvc2013-09-15 11:06:42

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Nu ved jeg godt, hvorfor vores billede ikke er kommet på APOD –

det vender forkert!
                        Torben, jeg kan godt se din glimt-i-øjet smiley længere nede i teksten, men jeg synes alligevel din kommentar er under bæltestedet i forhold til Mortens enorme arbejde med billedet.
                        Du (og Bjarne) har tydeligvis stadig ikke forstået hvorfor man indrammer og roterer billeder anderledes end nord-op, men det er en diskussion som har været oppe før og som er OT i denne tråd.

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Jesper

I forhold til det store arbejde som Morten har haft

med at stacke og billedbehandle den meget store

mængde data, så er en “rotate 180 deg.” vel næppe

det der vælter læsset?

At den vender som den gør skyldes sandsynligvis

rent æstetiske betragtninger – og ja, den diskus-

sion har vi haft før Wink

Hvad mener du i øvrigt om mine argumenter for at

vende billedet med overkanten mod nord?

mvh
                          Torben

Torben Taustrup2013-09-15 12:00:08

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Er det ikke en jysk (landfast grænse 😉 ting det med at ting skal vende rigtigt, måske også en religiøs. Som øboer, og ateist, er jeg vandt til at kunne orientere mig 360 grader rundt.

Inden for nethindebranchen kan folk bruge lang tid på at diskutere om sancellerne skal vende op eller ned på billeder. IMHO en inderligt ligegyldig diskussion fordi der ikke er grund til at tage folk alvorligt, hvis de ikke kan orientere sig i et nethindebillede. (I de fleste af døgnets timer vender sansecellerne hverken op eller ned). Astro er naturligvis anderledes..

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hø-hø Morten Smile – den sad lige i øjet – MEN jeg ved,

at øjenlæger tager billeder, og hvis man skal foretage

en sammenligning, så må det da være rarest, at de bil-

leder som skal sammenlignes vender ens?

mvh

Torben

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Korrekt, 1-0 til dig, jeg tænkte på dem vi bruger i forskningen..

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Hej Jesper

Hvad mener du i øvrigt om mine argumenter for at

vende billedet med overkanten mod nord?

mvh
                                  Torben
                                  Jeg mener da at det er en mening som du er i din fulde ret til at have. Det jeg bare ville ønske er at den samme respekt kunne ydes de af os andre som har en anden opfattelse af hvad det vil sige at “vende rigtigt”. Sagt som en generel betragtning i øvrigt, da jeg jo ikke er en del af projektet og derfor ikke skal blande mig specifikt i det.
                                Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 97 i alt)
                                • Emnet 'Langt om længe: JNER1' er lukket for nye svar.