› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Langt om længe: JNER1
- Dette emne har 96 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2583 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. september 2013 kl. 21:43 #106949
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Johannes
Du skriver, at folks bemærkninger godt kan såre lidt – og her har vi humlen.Lars har ret til at skrive sin mening, og han gør det på en seriøs måde – og slet ikke med det formål at såre nogen, så jeg forstår godt hans reaktion på dit svar – det er da rigtig træls at blive misforstået.Jesper, hvis jeg både må være enig med Lars og jskals, så ja.Og så synes jeg, at vi fra nu af godt kan spare på ukvemsordene – sgumvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. september 2013 kl. 21:51 #106950
Anonym- Super Nova
Hej Michael.
Det var slet ikke fordi at mit billede skulle tage glansen fra JNER1.
Der var udelukkende fordi at tråden drejede lidt over på Apod. Jeg ved ikke hvor mange der har forsøgt sig der, men det var kun tænkt som et eksempel, som jeg prøvede med. Mit billede skal i se bort fra, også den i Hubble Palette.
Men JNER1 burde efter min mening, bestemt være en superkandidat på APOD, og er langt bedre, end så meget andet man ser der. Som der nævnes er der kun tre, som alene, styrer dette, hvilket gør, at jeg ikke helt føler at Apod er det kvalitetsstempel, som det kunne være.
Kunne det ikke være en bedre ide, at deltage i flere internationale konkurrencer. Vi har i vores lille land flere fremragende astrofotografer, og jeg er sikker på at vi kan markere os endnu bedre rundt omkring, ved at deltage i disse konkurrencer – vi har vinderemner nok!
Mvh.
johannes 2013-09-15 09:23:41 14. september 2013 kl. 21:52 #106951
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Morten.
Man kunne sende til f.eks Sky And Telescope.Også det tysksprogede rum, f.eks interstellarum, er et godt bud. Selv holder jeg meget af Interstellarum, da dette tidsskrigt nemt måler sig med S&T i kvalitet. De har endda en uploadside til billeder.
mvh
Jens14. september 2013 kl. 22:11 #106952
michaelrDeltager- Super Giant
Kære alle
Jones-Emberson 1 var APOD 30 oktober sidste år, se år http://apod.nasa.gov/apod/ap121030.html
Ganske vist et Calar Alto billede, men måske synes de det er for tidligt med en “genudsendelse”. AT det ikke er kommet på endnu, er det et sikkert udtryk for, at det ikke sker. Så vidt jeg har forstået kan der godt gå lidt tid? Er der nogen der har erfaring med hvor hurtigt det går?
Ellers må vi jo bare “crowde” videre?
Bedste hilsner
Michael
15. september 2013 kl. 09:38 #106962
NicolajDeltager- Giant
Jens.Jacobsen wrote: Hej Morten.Man kunne sende til f.eks Sky And Telescope.Også det tysksprogede rum, f.eks interstellarum, er et godt bud. Selv holder jeg meget af Interstellarum, da dette tidsskrigt nemt måler sig med S&T i kvalitet. De har endda en uploadside til billeder.http://www.interstellarum.de/mvhJens
Super tip! Tak for det. Jeg bestiller med det samme.
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
15. september 2013 kl. 10:28 #106966
munkholmDeltager- Neutron star
Jeg vil gerne takke alle som har været med i projektet
Det har været spændende at følge med i det, og som Morten skriver, så er det vel arbejdet for at nå frem til et resultat der har været hovedmålet, at det evt. blivet vist på de fine steder er vel bare en bonus.
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
15. september 2013 kl. 10:37 #106967
jacobb- Nova
Mht APOD så er det jo som flere har sagt ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel, de sidder 2-3 mænd og vælger ud fra hvad de synes er godt, hvad de synes der har nyhedsværdi eller hvad de synes der er spændende.
Jeg var/er stadig stolt over mit billede der kom på engang i 2009 men er også klar over at der er bedre/anderledes billeder derude af samme objekt.
Jeg ville være mindst ligeså stolt og tilfreds hvis jeg havde mit billede præsenteret i S&T på samme måde som NVC for nylig var det eller måske endnu bedre i en artikel med videnskabeligt indhold.
Uanset hvad så krydser jeg fingre for at i får det publiceret da det bestemt fortjener at blive set af så mange som muligt.
Mvh
Jacob Bassøe
15. september 2013 kl. 10:59 #106969
Nu ved jeg godt, hvorfor vores billede ikke er kommet på APOD –
det vender forkert!Det kan jo ikke udelukkes, at der er flere end os hos TOC som
finder det lidt uheldigt/uhensigtsmæssigt, at det færdige billedeikke er orienteret med overkanten mod nord, så man umiddelbartkan lave en sammenligning med et stjernekort – og andre billeder– som vender rigtigtTil crowd imaging er det også bedst, at billedfeltet er orienteretens, da dette gør stackingopgaven noget nemmere. Billedersom er roteret er jo med til at reducere størrelsen af det færdigebillede.Og så ved jeg godt, at der kan være visse problemer med atfinde en egnet guidestjerne på de systemer, som har et pick off-spejl, og at man her nogle gange er tvunget til at rotere kameraog det hele for at få en acceptabel guidestjerne i feltet.Der findes også enheder, hvor det er muligt at rotere pick off-spejlet separat, og man kan således fastholde kameraets oriente-ring.Og dette var ikke et surt opstød, men en praktisk oplysning.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. september 2013 kl. 11:03 #106970
nvcDeltager- Super Giant
Mht APOD, jeg kan ikke sige det bedre end Jacob siger det ovenstående selv om “APOD feberen” brænder
Dagens APOD billede blev vist/sat ind i APOD asterisk DBsen for 3 dage siden,Mvh. Nielsnvc 2013-09-15 11:06:42 15. september 2013 kl. 11:45 #106978
jesperDeltager- Neutron star
Torben Taustrup wrote: Nu ved jeg godt, hvorfor vores billede ikke er kommet på APOD –
det vender forkert!Torben, jeg kan godt se din glimt-i-øjet smiley længere nede i teksten, men jeg synes alligevel din kommentar er under bæltestedet i forhold til Mortens enorme arbejde med billedet.Du (og Bjarne) har tydeligvis stadig ikke forstået hvorfor man indrammer og roterer billeder anderledes end nord-op, men det er en diskussion som har været oppe før og som er OT i denne tråd.15. september 2013 kl. 11:55 #106979
Hej Jesper
I forhold til det store arbejde som Morten har haftmed at stacke og billedbehandle den meget storemængde data, så er en “rotate 180 deg.” vel næppedet der vælter læsset?At den vender som den gør skyldes sandsynligvisrent æstetiske betragtninger – og ja, den diskus-sion har vi haft førHvad mener du i øvrigt om mine argumenter for atvende billedet med overkanten mod nord?mvh
TorbenTorben Taustrup 2013-09-15 12:00:08 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. september 2013 kl. 11:59 #106980
mortenDeltager- Super Nova
Er det ikke en jysk (landfast grænse 😉 ting det med at ting skal vende rigtigt, måske også en religiøs. Som øboer, og ateist, er jeg vandt til at kunne orientere mig 360 grader rundt.
Inden for nethindebranchen kan folk bruge lang tid på at diskutere om sancellerne skal vende op eller ned på billeder. IMHO en inderligt ligegyldig diskussion fordi der ikke er grund til at tage folk alvorligt, hvis de ikke kan orientere sig i et nethindebillede. (I de fleste af døgnets timer vender sansecellerne hverken op eller ned). Astro er naturligvis anderledes..
15. september 2013 kl. 12:03 #106983
Hø-hø Morten
– den sad lige i øjet – MEN jeg ved,
at øjenlæger tager billeder, og hvis man skal foretageen sammenligning, så må det da være rarest, at de bil-leder som skal sammenlignes vender ens?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. september 2013 kl. 12:14 #106985
mortenDeltager- Super Nova
Korrekt, 1-0 til dig, jeg tænkte på dem vi bruger i forskningen..
15. september 2013 kl. 12:19 #106987
jesperDeltager- Neutron star
Torben Taustrup wrote: Hej Jesper
Hvad mener du i øvrigt om mine argumenter for atvende billedet med overkanten mod nord?mvh
TorbenJeg mener da at det er en mening som du er i din fulde ret til at have. Det jeg bare ville ønske er at den samme respekt kunne ydes de af os andre som har en anden opfattelse af hvad det vil sige at “vende rigtigt”. Sagt som en generel betragtning i øvrigt, da jeg jo ikke er en del af projektet og derfor ikke skal blande mig specifikt i det. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Langt om længe: JNER1' er lukket for nye svar.