› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Langt om længe: JNER1
- Dette emne har 96 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2584 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2013 kl. 20:56 #106892
Anonym- Super Nova
Hej.
Jeg ser sådan på det, at et billede på Apod ikke nødvendigvis er et kvalitetsbevis. Jeg ser da mange billeder, som er bedre end dem der havner der. Jeg har haft et par stykker som er kåret som Picture of the Day på Astrobin. De bliver istedet kåret af læserne, og ikke af en jury, som måske er forudindtaget.
Og det sker helt automatisk bland de billeder som uploades til Astrobin.
Feks. det her, som Apod ikke kunne bruge og som de har væsentlig ringere udgaver af:
Mvh.
13. september 2013 kl. 21:12 #106893
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Som jeg har forstået det, at er det 2-3 personer, som helt suverænt bestemmer hvilke billeder, der lægges på APOD.
Johannes, tjaa smag og behag, men jeg synes altså at det Rosette billede du viser er alt for over-processeret. Det er nærmest som en akvarel, helt gnidret. Men der er mange detaljer og knald på farverne!
Er det et af dine, eller et eksempel fra Astrobin ?
13. september 2013 kl. 22:01 #106895
Anonym- Super Nova
Jamen kære Lars.
Har du en der er bedre, så vil jeg gerne se den. Det er ikke min opgave at gøre alle tilfredse, og jeg ændrer frit på farverne, hvis det på nogen måde kan trække flere detaljer frem. Her er et andet billede – selvfølgelig også et af mine – men farverne er da ikke en pind mere naturlige her – eller er de? Hvem kan svare på det?
Men du har ret – smag og behag kan ikke diskuteres.
Mvh.
13. september 2013 kl. 22:15 #106896
bwinklerDeltager- Nova
Hej Johannes
Det er ligeså irriterende ,ligesom med månebilleder, at de viste billeder ikke vender ens eller bedre, altid med nord opad.bwinkler 2013-09-13 22:16:38 13. september 2013 kl. 22:27 #106898
Anonym- Super Nova
Nej nu skal jeg da lige love for at den får hele registeret. Er det nu også galt Bjarne. Jeg ved godt at du er hysterisk med at den skal pege korrekt. Jeg laver som regel altid mine billeder, som de kommer ud af kikkerten. Jeg har aldrig hævdet at jeg er astronom, men mere fotograf. Bruger du selv et retvendeprisme når du observerer, for ellers ser det da helt forkert ud for den som observerer. Jeg ved godt at vi har diskuteret dette før, men Bjarne er det da virkelig så vigtigt? Kan du ikke selv vende det på din computer, hvis du har lyst til at se det anderledes. Undskyld hvis jeg lyder lidt irriteret, men du får travlt, hvis du vil gennemgå alle billeder, som ligger på nettet!
De bedste hilsner.
14. september 2013 kl. 08:52 #106906
jespergDeltager- Super Nova
Jeg kan godt li´ den orange version Johannes, især fordi der er virkelig flotte detaljer i skyerne.
Farverne er jo altid et spørgsmål om fotografens smag, hvis vi ikke taler om den naturlige helt visuelle farvefattige version i okularet. Men selv her vil et lysforureningsfilter vel også ændre farvebalancen, øjet er mest følsom i det grønne m.v., så en naturlig farvereference er svær at forholde sig til.
Når der er meget H-alpha emission kan man nærme sig, hvad man formoder er en naturlig farve, ved at lave billedet overvejende rødt. Men igen – det er smag og behag.
Jesper G.
14. september 2013 kl. 10:30 #106913
Anonym- Super Nova
Hej Jesper. Dejligt med en forbundsfælle. Jeg kan lide rigtig mange af billederne på forum, men selvfølgelig ikke alle. Men her skal man så nok passe lidt på med at udtale sig om gnidrethed og hvad ved jeg – idet det godt kan såre lidt. Jeg har derfor efterlyst lidt af f.eks. Lars Malmgrens billeder, idet jeg ikke selv rigtig har fundet noget fra ham. Han må jo trods alt vide hvordan den skal skæres. Vi andre har såmænd udelukkende gjort det så godt man kan. Billedet er så heller ikke nyt længere.
Nu skal jeg ikke selv gøre mig til en helgen, idet jeg nok også af og til er sluppet af med en uheldig bemærkning. Og så er det også helt i orden, at man derved har fået ørerne i maskinen.
Mvh.
14. september 2013 kl. 18:43 #106938
johannes wrote: Men her skal man så nok passe lidt på med at udtale sig om gnidrethed og hvad ved jeg – idet det godt kan såre lidt. Jeg har derfor efterlyst lidt af f.eks. Lars Malmgrens billeder, idet jeg ikke selv rigtig har fundet noget fra ham. Han må jo trods alt vide hvordan den skal skæres. Vi andre har såmænd udelukkende gjort det så godt man kan. Billedet er så heller ikke nyt længere.
Nu skal jeg ikke selv gøre mig til en helgen, idet jeg nok også af og til er sluppet af med en uheldig bemærkning. Og så er det også helt i orden, at man derved har fået ørerne i maskinen.
Ej, NU STOPPER DU FANDEME, JOHANNES !!
Hvad er det dog for en underlig nidkærhed du besidder.
Kan man ikke sige sin ærlige mening uden at du absolut skal opfatte det som et meget personligt angreb ??????Og hvad pokker har det lige med hvilke billeder jeg har produceret?
Er det nu smagsdommer politimester Johannes, der skal bestemme, at her på astro-forum må man kun udtale sig, hvis man 1) skam-roser folks billeder, eller 2) selv sprøjter det ene billede ud efter det andet ??Hvis vi skal følge den logik, så må man heller ikke udtale sin holding om fodbold med mindre man selv spiller (på højt plan forstås), om Picassos malerier med mindre man selv er kunstmaler, eller om politik med mindre man selv er politiker…
Du skyder jo fuldstændigt skævt her, Johannes !
Selvfølgelig kan vi alle sammen have en holdning til hvad det skal være!Og jeg anede slet ikke, at det var et af dine billeder. Du omtaler Astrobin og viser så det billede og præsenterer det som om det burde have været vist på APOD.
Javel, men jeg synes altså det virker over-processeret og lidt gnidret, og måske er det forklaringen på at det ikke blev valgt. Jeg ved det ikke, men jeg mener ikke noget ondt med det, det er blot mit umiddelbare og ærlige indtryk.Og det synes jeg sgu ikke er hverken forkert eller noget som ikke må siges på astro-forum.
Derimod så er den lille bemærkning med at du ikke kan finde nogle af mine billeder og den sarkastiske bemærkning om jeg ved hvordan det skal skæres faktisk ret personligt, direkte målrettet på mig med navns nævnelse.Men fair nok, jeg tager personangreb oppe fra og ned, kom bare med dem
Nææ, Johannes, jeg synes helt ærligt, at du skal prøve at slappe lidt af, når der kommer andre bemærkninger til dine billeder end rygklapperi.
Det kunne jo faktisk være, at bemærkningen havde noget på sig, ikkeOg det andet kunne jo få det til at virke som om, at du går i lidt for små sko.
14. september 2013 kl. 18:50 #106939
Og hvad angår mine egne billeder, når jeg en sjælden gang post nogle:
Ja så giver jeg ALLE rettet til at kommentere som de har lyst, både positivt og negativt.
Jeg tager med glæde i mod kritisk, for det er på den måde, at jeg kan lære noget nyt.
Selvfølgelig håber jeg på, at det bliver leveret i et pænt sprogIngen skal føle, at der er noget, der er forbudt eller forkert at sige om mine billeder.
Din ærlige holdning er din, og den har du lov at have.
Og jeg synes kun det er interessant at høre om hvad DU synes kunne være bedre eller anderledes.
Billedebehandling af astro-optagelser er en meget subjektiv proces og der er et uendeligt antal løsninger, hvor mange kan være flotte på forskellige måder.Det er den indstilling jeg poster mine billeder med
God lørdag aften!
14. september 2013 kl. 19:25 #106941
jskalsDeltager- Main Sequence
I trænger da vist til nogle klare nætter
14. september 2013 kl. 19:35 #106942
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tak for det Lars, jeg er helt enig i dine betragtninger.
mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. september 2013 kl. 21:02 #106945
Anonym- Super Nova
johannes 2014-01-22 19:54:44 14. september 2013 kl. 21:16 #106946
jespergDeltager- Super Nova
HALLO drenge – pas nu på med tastaturet
Torben – er du (som admin) sikker på, at det ikke er jskals du er helt enig med ….
Jesper G.
14. september 2013 kl. 21:32 #106947
michaelrDeltager- Super Giant
Kære alle
Jeg vil foreslå at indlæggene fra Johannes poster Rosette HaRGB billedet flyttes til en anden tråd. Indtil da har det være en tråd om Jones-Emberson 1 og det fine samarbejde omkring den og det bør det fortsat være!
Vh
Michael
14. september 2013 kl. 21:41 #106948
mortenDeltager- Super Nova
Enig, det projekt kan astro-forum godt være stolt af! Uden det var det samarbejde aldrig kommet i stand.
Jeg har tidligere beskrevet sygdomsenheden f/ feber, som bl.a jeg selv lider af i ret håbløs grad, den er dog ret harmløs bare man får en ny reducer en gang imellem. APOD feberen er måske en mere ondartet sygdom, som man bør være opmærksom på.
Vi har lavet fedt billede af den emerson! APOD havde været fedt, men processen var federe. Kan vi ikke sende det et andet sted hen? Er der nogen der har bud?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Langt om længe: JNER1' er lukket for nye svar.