› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Langt om længe: JNER1
- Dette emne har 96 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2579 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. september 2013 kl. 17:17 #106467
edbbobDeltager- Super Nova
Tak for alle kommentarerne og jeres tålmodighed
Jeg synes også det har været en stor fornøjelse!
Her er billedet i 100%, med så meget felt som muligt:
2. september 2013 kl. 18:11 #106469
jacobb- Nova
Ind til NASA apod med den
2. september 2013 kl. 20:07 #106471
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Morten
Et kæmpe tillykke med resultatet, jeg synes det er et ret vildt og fantastisk godt gået. Og en stor tak for at du tog ansvaret og slæbet og det kæmpe arbejde med at finde ud af hvordan alle de mange forskellige data kunne processeres sammen til et kanon billede!
Enig i, at det er en APOD kandidat, men der skal nok også lægges vægt på historien, at det er så mange timer på, at det er et fælles projekt blandt en række amatører fra forskellige steder i Danmark, herunder også byområder, flere har aldrig har mødt hinanden, med forskellige kikkerter, forskellig grad af erfaring. Et eksempel på et samarbejdsprojekt, hvor kræfterne og evnerne forenes, så der sættes nye grænser.
Sig til Morten, hvis du vil have hjælp til lidt tekst.
Bedste hilsner
Michael
2. september 2013 kl. 20:58 #106475
MadsDeltager- Giant
Hej Morten
Velkommen tilbage på pinden ))
Og et stort tilykke med jeres nu færdige projekt, det utrolig flot gået, håber i får credit længere ude i systemet for jeres flotte samarbejdeBedste hilsner
Mads
2. september 2013 kl. 21:07 #106476
mhansenDeltager- Nova
Det er godt nok vildt imponerende. Hvad er FWHM på den?
Jeg har regnet en nogenlunde ca. SNR ud på jeres objekt. Hvis jeg siger at det gennemsnitligt er et 22 cm spejl der er blevet brugt med en fokallængde på 1100mm, pixelstørrelsen er 8.0 my, Dark current er 0.02, Readout Noise er 8.0, QE er 85%, observationstiden er 8 minutter af 937.5 billeder, FWHM var 1.7, objektets magnitude er 14 og himmelbaggrunden var 18, så får jeg at SNR peak er 21503.78. Det er en rigtig god SNR. Det er selvfølgelig et groft overslag, men det giver da en indikation.
2. september 2013 kl. 21:07 #106477
mikael_joeDeltager- Super Nova
Flot, flot og endnu flot. Helt sikkert APOD værdigt.
3. september 2013 kl. 11:23 #106493
jesperDeltager- Neutron star
Helt genialt!
Nicolaj har ret i at historien er lige til S&T. Skriv til Sean Walker og fortæl om projektet.
3. september 2013 kl. 11:56 #106496
Jeg prøver i dag at skrive en lille tekst om historien bag billedet. Starter med at skrive den på dansk, og oversætter den derpå til engelsk. Når jeg har noget klar, lægger jeg den her, til kommentarer osv.
@Jesper: Jeg havde tænkt mig at vi kunne sende til Robert Nemiroff hos Nasa/APOD, men Sean Walker kendte jeg ikke. Han ryger helt klart på listen. Tænkte også på sider som Wired.com, Bad Astronomy osv.
3. september 2013 kl. 12:07 #106498
jesperDeltager- Neutron star
swalker snabela skyandtelescope dot com
3. september 2013 kl. 12:10 #106499
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, på et eller andet tidspunkt må man erkende, at der ikke kan hives mere ud af et billede. Jeg tror også på, at vi har nået grænsen – måske endda overskredet den, når man ser, hvor svage objekter vi har fået med.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
3. september 2013 kl. 12:25 #106502
Tak
3. september 2013 kl. 14:40 #106520
Nu har vi jo aldrig været kendte for vores beskedenhed herovre i Kjøvenhavnstrup, men hvad med at sende en tekst med billedet ala:
Jones-Emberson 1.
The longer the exposure, the better image. That’s a rule of thumb in astrophotography. That gave a group of danish amateur astronomers an idea: What if, instead of working on individual images, we tried to image the same object, and combined all the data?
The object chosen was Jones-Emberson 1, a large but faint planetary nebula. During the winter 2012 and the early spring of 2013 more than 125 hours of data was gathered by seven people using six very different telescopes.
All the data was meticulously analyzed regarding noise and sharpness, using special algorithms, and combined into a single image.
The method isn’t new, but normally fewer people attend, and our project shows that the method has great potential. Especially these days, when more and more skilled astrophotographers pop up, and the internet works very well for sharing and handling data.
125 hours of exposure is a lot to most single astrophotographer, but well within reach with joint projects. It’s highly rewarding, and we give the method our highest endorsement.
Jones-Emberson 1 (PK 164+31.1) is a 14th magnitude planetary nebula in the constellation Lynx at a distance of 1600 light years. The 16.8-magnitude central star is a very blue white dwarf.
A planetary nebula is an emission nebula consisting of an expanding glowing shell of ionized gas ejected from a star late in its life.
The image was made from LRGB+Ha+OIII data. It’s as close to natural colors to the human eye as possible.
The project was arranged via Astro-Forum.dk, by:
Michael Stauning, Michael Rask, Torben Taustrup, Flemming R. Ovesen, Morten la Cour, Paul Christiansen and Morten Balling.
Kom gerne med kommentarer, rettelser osv. Mit halvdårlige skole engelsk, trænger sikkert til en hjælpende hånd.
vh
Morten 🙂
3. september 2013 kl. 15:11 #106524
Og her er allersidste
version af billedet, 100%, med en anelse reduceret croma noise i skyggerne.
3. september 2013 kl. 16:15 #106527
mikael_joeDeltager- Super Nova
Hehe kender godt det der final_final_final syndrom
3. september 2013 kl. 18:02 #106528
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Morten
Jeg synes, at din tekst siger alt – ingen grund til at lave om på den. Dit skoleengelsk er i ordenPS! Du skal lige huske at skrive dig selv på som den der har samlet data og stacket det hele.Fyr den af inden vi alle går i hundenemvhTorbenTorben Taustrup 2013-09-03 18:20:42 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Langt om længe: JNER1' er lukket for nye svar.