Lånekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lånekikkert

• Dette emne har 120 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af lollike. This post has been viewed 4312 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 121 i alt)
  • Forfatter

stroyer
      • Asteroid

Jeg er her stadigt. Forvent ikke at jeg tjekker ind her så tit.

Jeg har indset hvor ringe synsforhold der er her inde i byen. Jeg har set Jupiters måner, men dens ringe kan man kun lige akkurat fornemme på en god aften. Saturn er det endnu ikke lykkedes mig at få ram på.

Da jeg ikke helt ved hvad jeg skal forvente af kikkerten, kan jeg ikke rigtigt afgøre om det er kikkerten, okularet eller atmosfæren der sætter begrænsningen. Kolimeringen ser ud til at være fin, og spejlene er renset. Jeg mistænker vinter-atmosfæren med de klassiske “tindrende” stjerner som værende synderen, men jeg ved ikke om det bliver bedre til sommer, eller om det er en by-ting.

Månen er dog rigtig flot i den.

helgeras
      Deltager
        • Giant

Jupiter har ingen ringe, så dem skal du ikke forvente at se. Dy burde kunne se Jupiter og 4 af dens måner.

Det er Saturn der har ringe, og de er normalt ret lette at se, hvis altså Saturn er oppe. Det er den omkr. midnat i øjeblikket (mod syd), men ret lavt.

Prøv at downloade gratis programmet Stelarium, det kan vise dig hvor planterne er.

Det er normalt lysforuening der er synderen inde i byen. Vinter er typisk bedre end sommer fordi der er koldt og mørkt.

Mvh. Helge

stroyer
          • Asteroid

Jupiter har striber, det er dem jeg kun kan ane.

Jeg fandt iøvrigt Saturn i forgårs, men det var langt fra imponerende. Man kunne kun lige ane ringen. Jeg tænker at lavt på himlem må være dårlige end højt, da der er mere atmosfære at se igennem.

Jeg bruger Stellarium, eller Google Sky Map på tlf.

Jeg mistænker okularet(4mm), eftersom der er uhyre vigtigt hvordan man placerer planeten i synsfeltet, samt sit øje i forhold til okularet. Barlov har jeg opgivet. Det bliver bare endnu ringere. Jeg skifter mellem 25 mm Plössl og 4 mm når jeg skal tæt på. Teleskopet er D=114mm F=500mm.

helgeras
          Deltager
            • Giant

Med F=500 mm så giver et 25 mm okular en forstørrelse på 500/25 = 20 gange og 4 mm giver 500/4 = 125 gange.

Hvis din Barlow er x2, så kommer du op på hhv 40 gange og 250 gange.

En tommelfinger regel siger at højst fornuftige forstørrelse er 2 * D i mm, så altså knap 230 gange (mere end det og der er simpelthen ikke nok lys til den forstørrelse), så den grænse ligger du jo pænt under hvis du ikke bruger barlow med 4 mm’eren.

Du har sikkert ret i at 4 mm okularet ikke er for godt, sådan nogen har ofte et meget lille synsfelt og er derfor frygtelig besværlige at bruge.

Højere forstørelser gør også at rystelser i kikkerten bliver et større og større problem.

Mit gæt er at du får bedst resultat med 25 mm’eren med og uden Barlow.

Du har helt ret i at noget der står lavt er dårligere.

Mvh. Helge

proshot
            Deltager
              • Giant

Hej…

Hvordan går det med kikkerten. Er det stadig Stroyer der har den?

Ikke fordi jeg vil låne den, men en jeg kender som bor i Roskilde, kunne godt tænke sig at låne den i 14 dages tid.

Så ville bare høre om den stadig er i omløb eller blevet væk. Kan se det er lang tid siden der er skrevet herinde 🙂

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Vi må snart have nogle flere lånekikkerter.

Thomas, Bornholm

Søren Hansen
                Deltager
                  • Giant

Ok, på Astrojensen’s opfordring, stiller jeg en ETX90 til rådighed. Som med den anden, vil den “kun” kunne lånes 1 måned hvis der er flere lånere der gerne vil prøve.

Den skal hentes og afleveres i Ishøj, og der vil følge 2 – 3 okularer med.

Har man ikke prøvet at bruge en ETX før, skal man regne med ½ – 1 times instrukser.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Sådan!

Thomas, Bornholm

proshot
                    Deltager
                      • Giant

Søren, det lyder godt det der du. SÅDAN 😀

Ville høre og jeg kunne låne det, så min ven kan sniffe lidt til denne hobby.

Det bliver mig der sætter ham ind i det og det bliver kun brugt når jeg også er der.

Jeg kunne hente imorgen hvis det ville være.

Mvh. Faith.

Søren Hansen
                      Deltager
                        • Giant

Yaiks det gik sgu stærkt, jamen du er så skrevet på ind til videre.

proshot
                        Deltager
                          • Giant

Tak 🙂

Søren Hansen
                          Deltager
                            • Giant

Det lader til der er behov for at låne, så jeg sætter en til på lånelisten.

Denne gang en Meade LXD75 med en 10″ Schmidt-Newton f4.0.

proshot
                            Deltager
                              • Giant

Hej Søren.

Siger mange tak for idag. Det var sq hyggeligt at snakke med dig 🙂

Men at vi lige havde motorcykler, foto, fiskeri tilfælles gjorde det bare federe 😀 Haha…

Hold dig muntert til vi skal snakke løs igen.

proshot
                              Deltager
                                • Giant

Hej…

Så fik jeg alligevel ikke brugt ETX-90’eren, da jeg har købt nyt grej til mig selv. Så vi vælger at bruge det, istedet for ETX’eren.

Hvis der er nogle der vil låne den, kan de lige tage fat i Søren (sidewind), og aftale nærmere med ham.

Tak for lån Søren 😉

Søren Hansen
                                Deltager
                                  • Giant

Du er da velkommen proshot.

Så har jeg 2 teleskoper til udlån. Hentes/leveres hos mig.

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 121 i alt)
                                • Emnet 'Lånekikkert' er lukket for nye svar.