Lånekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lånekikkert

• Dette emne har 120 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af lollike. This post has been viewed 4314 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 121 i alt)
  • Forfatter

k_holst
    Deltager
      • Nova

Hej Strøjer.

Velkommen til forum.

Du må meget gerne låne kikkerten.

Jeg sende dig lige en besked, med kontaktinfo til Nick.

nick
        • Main Sequence

Stroyer har været her idag og afhentet kikkerten. 🙂

k_holst
        Deltager
          • Nova

Super

Jeg har fået en besked fra ham.

nick
            • Main Sequence

Perfekt.

Jeg har vedlagt en kollimator, som jeg havde indkøbt selv til teleskopet. Den er desværre gået i stykker – toppen er faldet af.. Men gav den med til Stroyer, han sagde hvis han kunne fixe den, så røg den med i kittet.

Mvh

Nick.

stroyer
              • Asteroid

Jeps, jeg har hentet den og er i gang. Det er noget af et kvalitetsløft fra de legetøjs-teleskoper jeg har rodet med indtil nu. 🙂

1. Jeg startede med at sætte op indendørs og få lidt føling med mekanikken. Der var et par tydeligt løse bolte i opsætningen, der krævede stramning før alting virkede stabilt.

2. Jeg fandt SAS-hotellets skilt ca. 2-3 km borte med kikkerten og indså at søgekikkerten slet ikke kunne justeres nok til at trådkrydset kunne ramme samme mål. Dette baksede jeg med en del tid indtil jeg indså at jeg kunne justerer parabolspejlet med de tre bageste skruer, og dermed få det til at passe med søgekikkerten i stedet. Er det den reglementerede måde at gøre det på?

3. Således opløftet så jeg at Jupiter stod i mit synsfelt, og jeg rettede kikkerten ind. Desværre kunne jeg ikke få den rigtig skarp. Den fik en uskarp V-form. Jeg kunne få den langt skarpere i min håndkikkert, så det var ikke atmosfærisk. Jeg kan se at parabolspejlet ser meget støvet ud. En hurtig søgning på forum siger at man bare kan vaske det… Er det det jeg skal? Er der andre justeringer der skal til ud over fokus-skruen?

nick
                • Main Sequence

Angående nummer 3, er det ligesom der bliver “trukket” i Jupiter?

Ligesom på det her billede?

Den skal kollimeres i såfald! 🙂 Nick2013-01-03 21:36:18

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Er det den reglementerede måde at gøre det på?

Absolut ikke! Du skal først kollimere teleskopet og så siden justere søgeren. Årsagen til, at du ikke kunne justere søgeren tilstrækkeligt, var at teleskopet var voldsomt ude af kollimation, hvilket flytter synsfeltet meget, da spejlet (eller linsen, hvis det er en linsekikkert) ikke skal skubbes mange millimeter, førend billedet har flyttet sig rigtig meget.

Følger der en vejledning i kollimation med teleskopet? Har du en brugbar justerlaser?

Thomas, BornholmAstrojensen2013-01-03 21:52:24

stroyer
                    • Asteroid

Ok. Jeg lagde også lige mærke til at det lille skråt-stillede spejl var decideret løst. Så der skal helt sikkert kollimeres.

Jeg har en laser kollimator men den skal have en omgang lodekolbe før den kan virke. Jeg melder tilbage når jeg har fået den lappet sammen.

stroyer
                      • Asteroid

Jeg lægger den her kollimeringsvideo til fremtidige lånere:

http://www.youtube.com/watch?v=8G98RTP6jbYstroyer2013-01-04 00:09:40

stroyer
                        • Asteroid

Jeg har nu fået fixet den defekte laser-kolliminator som Nick har doneret, så den bliver tilføjet låne-sættet.

Jeg har renset begge spejle, da specielt hovedspejlet var meget beskidt.

Jeg har kollimineret begge spejle som videoen anviste. Der var ingen indikation af hovedspejlets centrum, så den tog jeg på øjemål.

Jeg har beundret byens tårne med mærkbar forbedret fokus i forhold til igår.

Tilbage er der kun at vente på klart vejr.

jeppe.tilby
                          • Asteroid

Hej alle.

Jeg lagde tidligere en billet ind for at låne teleskopet, men jeg havde desværre ikke mulighed for at komme og hente det. Det har jeg så nu lørdag d. 23, mandag d. 25 eller tirsdag d. 26, hvis det er muligt?

Jeg kan så se, at teleskopet i mellemtiden er blevet lånt ud til en anden, men eftersom det snart er 3 måneder siden, så er det vel acceptabelt at bede om tilladelse til at låne det nu?

Jeg har desværre ingen bil, så jeg skal transportere kikkerten hjem i tog, som jeg håber er muligt pladsmæssigt?

Jeg ved ikke lige, hvad der skal gøres med fremtidig aflevering af kikkerten? Ser ikke ud til at reglen om tilbagelevering til Kim bliver overholdt? Men jeg tænker, at jeg ville efterlade mit telefon nr. herinde, så jeg er let at komme i kontakt med, da jeg ikke tjekker forummet så ofte. Så kan vi finde ud af en løsning alt efter hvor personen befinder sig i landet.

Håber det kan lade sig gøre.

Mvh Jeppe Tilby, Århus

Tlf. 20243456

jeppe.tilby
                            • Asteroid

Kan se at Stroyer tilsyneladende ikke har været online siden 20. Januar.

Er der nogen der kan få kontakt til ham eller eventuelt kan give mig hans tlf nr., så jeg kan komme i kontakt med ham? Det er selvfølgelig med meget kort varsel, jeg viser interesse, men det kunne være rigtig fedt hvis det kunne lade sig gøre at låne teleskopet!

Mvh

Jeppe Tilby, Århus

20243456

jeppe.tilby
                              • Asteroid

Kan se det vist ikke bliver i denne omgang, jeg får lånt teleskopet.

Er dog i kbh i hvert fald til og med Onsdag, hvis der skulle ske nogle ændringer.

Forsat god påske.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Håber da du for kontakt…

jeppe.tilby
                                  • Asteroid

Nej, det fik jeg desværre ikke.

Det må blive næste gang, jeg er i københavns området.

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 121 i alt)
                                • Emnet 'Lånekikkert' er lukket for nye svar.