Lånekikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Lånekikkert

• Dette emne har 120 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af lollike. This post has been viewed 4308 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 121 i alt)
  • Forfatter

jan.w.rasmussen
      • Planet

Hej Kim/Rasmus

Hvordan er tilstanden med lånekikkerten ?

Er der ved at være gået en mdr?Hug

thomas
        • Giant

Hej Jan (og andre)

Hvis du vil prøve flere forskellige teleskoper, så kan jeg varmt anbefale jer at tilmelde jer årets MAF-party (http://www.starparty.dk)

Der er stemningen altid rar og MEGET begynder-venlig.

og her kan du, hvis du spørger pænt få lov et se (og skrue på) et hav af teleskoper. De par hundrede kroner tilmeldingen koster er godt givet ud, især hvis man ikke har købt sin egen kikkert endnu.

Kim ideen med en lånekikkert er genial.

Måske det var noget diverse forhandlere kunne tage op, hvis de alligevel har en usælgelig halv-kaput demo vare stående.Thomas2009-09-02 08:55:36

tommy.frank
          • Super Giant

:”Måske det var noget diverse forhandlere kunne tage op, hvis de alligevel har en usælgelig halv-kaput demo vare stående.
          Hvorfor skulle de dog det Thomas? Vi klarer da udenmærket at markedsføre deres varer for dem. Men lad os da endelig få en debat om hvor sløve forhandlerne er.
          Jeg er efterhånden kommet der til, at hvis det også går galt med den “dims” jeg bestilte for tre uger siden, så har jeg altså handlet udstyr for sidste gang i danmark.Sleepy
          Men flot initiativ KimThumbs%20Up

thomas
            • Giant

Tommy Frank wrote: Hvorfor skulle de dog det Thomas? Vi klarer da udenmærket at markedsføre deres varer for dem. Men lad os da endelig få en debat om hvor sløve forhandlerne er.

Alt dit klynk skal du ikke tørre af på mig, det er der andre tråde til.

Mit forslag skulle ikke ses som noget negativt. Jeg går ud fra at diverse forhandlere har demomodeller stående/liggende. Dem kunne de vel godt låne ud.

camilla
            Deltager
              • Giant

Et andet tip ang. lånekikkert er at melde sig ind i en astronomisk forening. Det koster måske 150 kr eller 200 kr, men pengene er hurtigt tjent ind igen. Mange foreninger har lånekikkerter i rigtig god kvalitet, som medlemmerne må låne ud og man kan samtidig få instruktion i at bruge den., for det er tit dét, der er problemet.

Min egen forening har tre begynderinstrumenter, som der sjælden er lang ventetid på at bruge. Det er en 8″ Dobsonian, en 5″ Schmidt-Cassegrain og en mindre 114 mm Newton formentligt samme stil som Kim’s lånekikkert. De lidt større instrumenter vi har i foreningen kræver at man er aktiv, men er man det, er der adgang til lån af en 16″ Dobson, H-alfa filter til solobservation og så har vi bestilt Malincam og et sæt Erthos / Nagler okularer fra TeleVue.

På Hventræffet talte jeg med en af NOVA’s medlemmer, de har netop hjemkøbt en Nexstar til udlån. Jeg vil tro at de fleste foreninger har sådan en ordning.

Morud er tæt på Odense. Prøv evt at kontakte Astronomisk Selskab Fyn.

Links over foreninger findes under Astronomisk Guide på http://www.astronomisk.dk

rasped
                • Moon

Hej Jan… Måneden er gået nu ja, jeg sender dig lige en PB

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

camilla wrote:

Min egen forening har tre begynderinstrumenter, som der sjælden er lang ventetid på at bruge. Det er en 8″ Dobsonian, en 5″ Schmidt-Cassegrain og en mindre 114 mm Newton formentligt samme stil som Kim’s lånekikkert. De lidt større instrumenter vi har i foreningen kræver at man er aktiv, men er man det, er der adgang til lån af en 16″ Dobson, H-alfa filter til solobservation og så har vi bestilt Malincam og et sæt Erthos / Nagler okularer fra TeleVue.

Må indrømme Camilla, at jeg har tænkt over at blive medlem hos jer, det er tæt på mig men især pga jeres aktivitet, den er utrolig, og muligheden for at låne en DOB eller Ha filter gør jo ikke interessen mindre, min egen EQ6 med 120mm ED refractor opløser jo ikke en stjernehob rigtigt fint, men en 16″ ville være spændende…

camilla
                  Deltager
                    • Giant
                    Du skal være velkommen!

Er du ikke medlem af KAF? De har jo en 20″ Dobson – den er lige en tand større.

I øvrigt er det ganske tilladt at være medlem begge steder. Flere af vores bærende kræfter er også med i KAF eller Astronomisk Selskab.

camilla2009-09-02 15:29:10

jan.w.rasmussen
                      • Planet

Hej Rasmus

Tjek lige din mail,

jan.w.rasmussen
                        • Planet

Hej Derude

Jeg er den der låner kikkerten i øjeblikket, her til aften er jeg ude og kikke på månen, ja den lyser jo hele himlen op, jeg har tidligere også set Jupiter og 2 af dens måner,

Så melder spørgmålet sig, kan man ikke komme lidt tættere på???

er det muligt at sætte en Barlow på?? er der en der har en i overskud??

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Joe, jeg har en – men den er meget kraftig 5x extra og det er nok for voldsomt.

Hvilke okularer har den?

Hvis der ikke er noget 10 eller 9 mm, så har jeg en der kan tilgå låneren.

jan.w.rasmussen
                            • Planet

Der er 20+12+4mm, tror de er “originale”

derudover en Plössl 25mm,

Den Plössl er klart den bedste at kikke i, men den bringer jo ikke “tingene” tættere på.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg har en sæt uåbnet,,, 6.3mm+17mm 90 grader vinkel og 2xbarlow jeg kan sende til sættet.

jan.w.rasmussen
                                • Planet

Hej Tommy

Det lyder godt, jeg sender dig lige en PM.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Jan du skal huske på en ting…

Forstørrelse kan ødelægge “billedet” du ser, da det kræver at seeing kan trække den forstørrelse man prøver på.

Så jo mindre okular, jo større forstørrelse, og jo større chance for at det ikke er pænt det man kikker på. Især i DK.

En anden måde at hive en større forstørrelse ind, er en kikkert med større åbning!

Det giver en anden type forstørrelse som giver, alt andet lige – bedre forstørrelser.

Men det kræver køb af egen kikkert 🙂
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 121 i alt)
                                • Emnet 'Lånekikkert' er lukket for nye svar.