› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › L RGB
- Dette emne har 18 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 321 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2009 kl. 17:01 #13356
rigoDeltager- Super Nova
Hej
Hvordan vil i sammen sætte en sekvens, hvis man eks. har 3 timer tilrådighed, og det er eks. er en normal GalakseL RGB20. marts 2009 kl. 17:04 #13358
jesperDeltager- Neutron star
Hej Rigo,
Det er en smagssag, men jeg ville tage 20 minutter i hver farvekanal og to timer L. 5-10 minutter subs i L og 2-5 minutter subs i farverne.20. marts 2009 kl. 17:05 #13359
gais- Main Sequence
L 50% av tiden
RGB delar på den andra halvan.
Så långa subbar som möjligt
20. marts 2009 kl. 17:28 #13370
rigoDeltager- Super Nova
ja så kan jeg godt se I DO WRONG.
Ville i så tag LUM til sidst så man har det mørkeste tidspunkt og måske det højeste position af objektet. og så RGB tilsidst, eller mix hele skidet20. marts 2009 kl. 17:36 #13373
mstauningDeltager- Black Hole
Vi regner lidt på det:
3 timer, og vi siger 10min subs.
Det giver 18 subs… Så siger vi der skal mindst 3 farver til, og de skal hver have mindst 3 subs = 9 subs så er der 9 tilbage til Lum… Rækkefølgen må så afgøres efter tidspunktet man starter. Blå skal helst tages hvor der er mindst lys. Men et godt udgangs punkt må være:
LLLBGR, LLLBGR, LLLBGR også videre – hvis der er mere tid. Jeg tager selv LBGR og efter 3 gange så nupper jeg lige lidt extra L, eller også tager jeg LLLBBBGGGRRR, også extra L.
20. marts 2009 kl. 17:38 #13375
rigoDeltager- Super Nova
Men hvorlænge vil i exp. i LUM ??? det brænder jo ud, syndes jeg at se efter 300sek. Og hvad med RGB ?
Jeg kan easy esp. så længe jeg vil stor set eks. 10min, no problem, men det er jo ikke meget ved hvis det brænder ud20. marts 2009 kl. 17:41 #13379
mstauningDeltager- Black Hole
Oki:
1) du skal se helt bort fra alt andet end kernen.2) lav en firkant omkring kernen i maxim uden stjener med3) sæt info vinduet til area.4) aflæs Max ADU, hvis den ikke er på 50.000 så bare tag længere.5) stack.6) brug ikke linær strech (DDP eller kurves).20. marts 2009 kl. 17:44 #13382
rigoDeltager- Super Nova
Jeg tænker nu også på udbrændte stjerner, de bliver jo bare hvide hele pic tøjet, med 10min skud i RGB
20. marts 2009 kl. 18:06 #13384
jesperDeltager- Neutron star
Netop stjernerne er også grunden til at jeg gerne tager noget kortere eksponeringer til farverne. Dit kamera er af den nye generation med meget lav udlæsningsstøj, så om du bruger 3,5,10 eller15 minutters subs i L betyder ikke så meget for det færdige resultat.
20. marts 2009 kl. 18:11 #13386
rigoDeltager- Super Nova
Ja det var det jeg også tænkte lidt på Jesper… Og tager man 10subs, så er der ikke meget man fordele i LRGB, og slet ikke hvis man skal forsøg sig med langt mere tid i L.
20. marts 2009 kl. 19:18 #13390
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg vil mene det svinger noget fra objekt til objekt.
Men jeg prøver altid på at holde mig til ca 50.000 adu i lum, også RGB i samme længde.Det giver 99% gange fine farver på alt.20. marts 2009 kl. 20:10 #13398
rigoDeltager- Super Nova
Vil det sige du måler på den støreste stjene eller dem der ligger mitten ca ?
20. marts 2009 kl. 20:17 #13402
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg måler på det lyseste af mint objekt. Så hvis jeg skal optage M99 så ville jeg måle på galakse kernen, og hvis 5min giver min 30.000 adu så vil 10min måske give 50.000 til 60.000 adu. Altså for meget til at være sikker på at den ikke brænder ud, er jeg så tæt på så finder jeg lige ud af om det er EN pixel der kommer så højt op. I så fald for den 10min da der vil være nogle af dem hvor den ikke gør de kan så give midten.
Stjernerne bruger jeg kun til at finde FWHM med 😉 Og det skal være en der er maks 30.000 adu helst.20. marts 2009 kl. 20:19 #13403
rigoDeltager- Super Nova
Ok 🙂
20. marts 2009 kl. 20:28 #13406
mstauningDeltager- Black Hole
Kik på mit M63, der er der en pixel der kommer helt op på ~64.000 adu i kernen på et par billeder – ellers ligger den omkring 60.000. Der er flere stjerner med en ADU på 65535, i lum altså. Men på RGB er det kun de to helt store stjernee der er 65535. Men der er da farve på dem alligevel.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'L RGB' er lukket for nye svar.