Løve triplet og Boode

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Løve triplet og Boode

• Dette emne har 18 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af morten. This post has been viewed 258 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Et par skud fra det klare vejr i forgårs. Tak for træffet i Lidemark, det nød jeg meget.

Jeg tror jeg er ved at få styr på farverne i Maxim efter flat korrektion…Big%20smile

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Rigtig flot Morten !

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

De er rigtig gode Morten Thumbs%20Up

morten
          Deltager
            • Super Nova

Tak, der er lidt coma (en C8 er jo ingen TAK, og ej heller en af Henriks RC’ere Cry), men jeg er tilfreds med trackingen af den EQ6. Stjernerne er rimeligt runde.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Jeg havde set meget frem til at møde jer igår i Lidemark. Der bliver forhåbentligt en andel lejlighedSmile

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Rigtig fine detaljer Morten, det er du sluppet rigtig fint fra.
                Jeg synes ikke koma er udtalt på de billeder du viser her, måske mere tydelig på originalerne ?
                Men er det mig, der er stresset igen eller er det lidt for grønne?

Der skal nok komme andre træf i Lidemark. Hvornår ved jeg dog ikke.
                Ellers kommer der MAF starparty i Jylland, Stevns-træffet og i år er der også et fælles arrangement med svenskerne på Ven.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

De er nok lidt for grønne. Det må jeg arbejde videre på.

Tak for kritikken.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Flotte bilder, morten! Jeg likte spesielt nr. 2, der det svarte er mer svart. Har du etterbehandlet de to forskjellig?

Mvh,
                    Bjørn

morten.brix
                    Deltager
                      • Super Giant

Det ser da godt ud Morten. Nej en C8 er ingen TAK men stadig et dejligt teleskop.

wieben
                      Deltager
                        • Nova

Ser rigtigt godt ud. Hvilket kamera er brugt?

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

De to billeder er behandlet i Maxim5 + mindre justering i corel photopaint.

Teleskopet er en celestron sct 8″

Monteringen er en eq6, guided med en orion guider vha phd

Kameraet er et orion starshoot pro 6 mp one shot farvekamera.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Kommer ikke bag på mig at du ruller så hurtigt 🙂 men alligevel
                            begynder jeg at undre mig over at alle andre tilsyneladende har flotte
                            runde stjerner med EQ6 pånær lige min Eq6, det kan jeg ikke lige forstå.

Men det er ski et par gode skud Morten, tror der kommer nogle hidsigt gode shots fra dig i fremtiden…

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Kære Tommy

Måske er din EQ6 ikke optimalt justeret. Jeg talte med Henning Høst til Lidemark træffet. Han fortalte mig hvordan jeg skulle justere snekkedrevene. Anatomien af monteringen er godt beskrevet her:

http://www.stonyhillobservatory.com/eq-6.htm

Pointen er at selve snekkens anlæg mod tandhjulet justeres af to pinolskruer, og fikseres af fire umbracoskruer som vist i linket. Når monteringen laver lyde ved kørsel, eller ved start og stop, så er snekken ikke i tilstrækkelig kontakt med tandhjulet og skal justeres.

D.v.s. løsn de fire store umbracoskruer lidt så huset til snekken kan bevæge sig i forhold til huset til akslen. Nernæst løsn pinolskruerne til der er slør. Stram dem derefter til der ikke er lige akkurat ikke er slør. Slew 360 grader. Hvis der ikke er larm, så er det fint, hvis der er larm stram 1/16 til 1/8 omgang indtil larmen holder op. Jeg gjorde dette og min pe ændrede sig fra 18.62″ (rms 6.2″) til 7.8 (rms 2.09″)!! Nu er jeg selvfølgelig bekymret for om jeg har fået strammet for meget, fordi strømforbruget er gået op (spændingsfaldet er nu til i nærheden af 10V ved slew i begge akser med den strømforsyning jeg har – jeg er dybt paranoid over om tandhjulene tager skade Confused)

Her er pe kurverne, den blå er før, den røde er efter. Det er Henning der er eksperten, det er ham du nok skal spørge, dette er bare mine erfaringer efter at have fulgt hans råd.

M

morten2009-04-06 12:58:56

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Kære Lars

Jeg har prøvet at fjerne lidt af det grønne.

Finn
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det køre da bare for dig Morten, ser rigtig fint ud, og jeg kan høre at du er ved at blive tilfreds med EQ6. Og ham Høst har altid nogle gode råd om monteringen Thumbs%20Up

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Løve triplet og Boode' er lukket for nye svar.