› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Lørdagsprojekt
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jesperg. This post has been viewed 1560 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. januar 2009 kl. 21:49 #9521
jespergDeltager- Super Nova
Efter en travl uge, ingen nye billeder i kassen, hverken astro eller andet, og en gang virus i kroppen oven i købet, så var lørdagen mest til kaffe og lidt hygge med billeder.
Her er mit lille lørdagsprojekt, det er efterbehandling af måneoptagelser fra 7/1 (dén aften med Plejaderne & Månen), dog kun med Månen.
Jeg brugte NexStar 8 GPS med f/6,3 reducer/corrector, Canon 5D II.
21 megapixel RAW optagelser, 101 billeder (over 11 gigabyte) er udvalgt og grupperet i 5 serier, med lidt forskellig lukkertid. De 5 serier er stacket hver for sig i avistack (16 bit tiff), og de 5 resultater er derefter stacket. Der er brugt mellem 16000 og 19000 alignpunkter i hvert billede. Avistack kan heldigvis selv finde punkterne.
Det endelige billede har derefter fået en meget skånsom og begrænset efterbehandling i photoshop.Ét af raw billederne ses her, blot reduceret i størrelse:
Et screenshot af Avistack med alignpunkter kan ses her:
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-425Jeg ved ikke om de mange punkter kompenserer effektivt for lufturoen,
men det hjælper i hvert fald at stacke billederneDet første forsøg var ikke så vellykket, det siges at det ligner et 4 bit maleri
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-424mvh
Jesper Grønne
Jesper G.
31. januar 2009 kl. 21:53 #9522
rigoDeltager- Super Nova
uha da! skide godt lavet, også det med at bruge et Canon. Fedt med det raw foto, sikke en forskelv med stack
31. januar 2009 kl. 21:55 #9523
rigoDeltager- Super Nova
Prøv at post et 1:1 foto, evt. link
31. januar 2009 kl. 22:01 #9524
rigoDeltager- Super Nova
Der oppe på toppen af månen, damn det ser godt ud. Man ser tydlige ´landskabet rejse sig
31. januar 2009 kl. 22:19 #9526
tommyfDeltager- Neutron star
Pænt skarpt, fedt at se udgangs fotoet………
31. januar 2009 kl. 22:41 #9527
Tak for kommentarerne
Der er et link til en højopløsningsudgave her, ca 16 megapixels, 2,5 MB:
http://astrophoto.dk/TheMoon2full.jpgI min browser ses billedet først i hel figur, og i fuld opløsning når der klikkes på billedet.
mvh
Jesper
Jesper G.
31. januar 2009 kl. 23:19 #9528
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Mageløst billede, Jesper!
1. februar 2009 kl. 10:27 #9534
jesperDeltager- Neutron star
Flot billede Jesper
.
Avistack ser ud til at være et godt alternativ til Registax, men på min computer chrasher den desværre hver gang1. februar 2009 kl. 10:54 #9536
Tak Jesper
Jeg kører avistack på en Mac, under IDL-VM,
det skulle kunne køre på alle systemer,
jeg ved ikke om virtual maschine versionen kan bruges på windows, i stedet for den almindelige windowsudgave, men det kunne jo være ?mvh
JesperG
Jesper G.
1. februar 2009 kl. 10:58 #9537
PS. Hvornår crasher den hos dig ?
Min kan gå ned hvis jeg ikke skriver filnavn til save, både i øverste og nederste linie.
Jeg har skrevet det til Michael.Kan også gå ned hvis Offset ikke justeres, der kommer en fejl i retning af “out of range” jeg tror det skyldes at der sættes FOR mange alignpunkter. Det virker fint hvis antallet af alignpunkter kan holdes under 20000.
mvh
JesperG
Jesper G.
1. februar 2009 kl. 12:01 #9540
FinnDeltager- Neutron star
Hej JesperG er den ikke lidt triki at instalere, den Avistack ???? syntes ikke jeg kan gå den til at virke, er der noget man skal stille før den virker ???
1. februar 2009 kl. 12:08 #9541
Jo den er lidt underlig, men der er en udmærket manual.
Jeg har ikke prøvet windowsversionen, men på Mac skal man installere X11 fra OS-X disken, downloade og installere IDL-VM, derefter downloade avistack.
Man åbner avistack i IDL-VM.Windowsversionen skulle bare være at udpakke og starte avistack.exe
mvh
Jesper
Jesper G.
1. februar 2009 kl. 12:48 #9544
jesperDeltager- Neutron star
Hej Jesper,
Det er out of range fejlen jeg får. Jeg må prøve igen, men jeg synes godt nok det er et meget kryptisk programDet er rigtigt at Windowsversionen bare skal pakkes ud og startes med Avistack.exe1. februar 2009 kl. 12:59 #9546
mogensDeltager- Super Nova
Virker fint med min XP.-Super program med mange muligheder
VH Mogens1. februar 2009 kl. 13:18 #9548
Jesper wrote: Hej Jesper,
Det er out of range fejlen jeg får. Jeg må prøve igen, men jeg synes godt nok det er et meget kryptisk programJa det er ikke så intuitivt, men med lidt forsøg så går det.
Du skal prøve at skyde lidt på lower og upper cutoff knapperne, bare ikke så meget at måneoverfladen får for mange sorte områder.mvh
Jesperps. jeg mener bestemt ikke at det har noget med manglende maskinkraft at gøre, det må være programmeringen der er lidt uheldig.
Måske når man en øvre grænse for antal alignpunkter.JesperG 2009-02-01 14:00:15
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Lørdagsprojekt' er lukket for nye svar.