Kvick test af OffAxis.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kvick test af OffAxis.

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 150 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Her forleden (den 6/8) var Thomas lige forbi, og vi skulle lege lidt nu det var noglelunde klart.

Seeing var ringe til dårlig, en smule dis var der også. Månen var mere eller mindre fuld, så alle betingelser var for noget små test.

På med den korte tubus – Så den lille FS-60 blev endnu kortere, dernæst Offaxis guider – efterfulgt af flatner og som rosinen i pølseenden StarLight Express MX8C. Havde lavet nyt beslag til fokusmotoren, og var lidt spændt på om mine lodninger var rigtige. Det var de 😉

Det blev så sat oven på et stks CGE, som lige har været en tur på betongulvet fra en god meters højde… Gulvet holdte fint til det !

Så skulle der jo lige grov trimmes en polaralign ind, så der blev hurtigt fundet et par stjerner i søgeren og små trimmet så det “nok” ikke var så galt..

Over på en stjerne ca Mag4, også fokus af MX8’eren… Men der var ski ingen stjerne!!!

Nå men lidt søgen rundt og der kom stadig ikke noget ind, så af med MX8 og på med – tør jeg sige det – et OKULAR… Vega blev fundet, fokus kunne ikke opnås grundet manglende vandring, så en forlænger i form af kamera roator blev påsat. Fokus kunne nu opnås, så trim af søger så det hele passene sammen.

Ny polaralign, og joda den var ganske tæt på (30″ i den ene aksel, godt under i den anden). Men når så kameraet vender anderledes end man er vant til, så tager det aliligevel noget tid. Men alignment blev lavet.

Så over på noget Mag 4,11 stjerne og et foksu run… Hmm der kom ski ikke meget med…

Nå over på en Mag 3,2 også kom der lige nok til at kunne lave to V-curves som ikke blev optimeret !! hvilket også kan ses på fokus Embarrassed

Næste punkt var så at finde ud af hvor stod offaxis spejlet i forhold til hovedchip.. Meget langt væk da spejlet blev sat så det passede med mit D90. Men fokus kunne ikke opnås med guideren, så der kom en diagonal i også kunne den også nå fokus.

Der kom dog ikke vildt meget ind på 2sekunder…. Men lidt efter havde vi dog også fået kalibreteret MaxIm til dette setup.

Nå men det skal jo ikke afholde en fra at prøve noget.

Så over på M103, som jo står ganske fint højt oppe omgivet af en masse fine klare stjerner der lige ville ramme på offaxis guiderens chip.

Men der kom ski ikke meget ind…

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nå men det må jo have en forklaring og mon ikke det var de lysenætter, og ringe fokus…

Nå vi tog lige et par singel frames af M31, M51 og M57 som er så ringe af de slet ikke kan vises…

Men lige med et slår det mig, måske der er dug på linsen – så frem med antidug…

Det hjælper ski ikke en meter, mon den står højt nok den antidug?

Kikker ned – og ser en baffel….. Hvad f….n er nu det, så har jeg fået sat den gamle tubus på som dughætte. Og den har en baffel som sidder helt der hvor lysstrålen er mindst normalt, og derfor er hullet i den ikke særligt stort… Så vi står der og skyder med en 25 til 30 mm åbning…

Og frembringer dog dette, selv om guideren kører med et forhold til MX8C på 1/28,3… Og det kan man altså ikke med så ringe seeing.. Derfor er alle stjerner krydser.

Men her er M103, hver sub er 300sek guidet med 2sek expos gemmen et 60mm /6,2 kikkert som dog bruges som 25mm f/13 eller deromkring.

Antallet af subs er 5, vi optog 6 men den ene er altså om muligt endnu ringere..

Software binned 2×2 for skønhedens skyld..

MStauning2009-08-10 20:19:16

k_holst
        Deltager
          • Nova

LOLLOL 25mm f/13 og så laver du sådan et smukt foto! Jeg kan rigtig godt lide farverne på stjernerne.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Me 2, dejligt kombi billede Approve TommyF2009-08-11 11:48:09

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Takker, men bemærk lige stjernen nederst i højre side.. Den viser fint hvordan guide kørte.

Og med hensyn til farverne, så har jeg jo heller ikke G2V målt den endnu.

Så for ligesom at sætte det lidt på plads:

Samme lavet med C8 og ST-2000, dog G2V målt.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Syntes netop de er dejlige pga ikke helt ‘normale’ farve som se på forum, dette er et befriende anderledes billede.

Kan dog godt se at billed 2 ser mere ‘rigtigt’ ud.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Men det tyder jo på at OffAxis guide faktisk virker, når man vel og mærke tilpasser pixelstørrelsen til hoved kameret ! Maks guide fejl med guideren var 0,5px… Så seeing var mere end bare ringe !

Vi prøvede også at slå over på bin 1×1 på guideren, men det blev altså ikke meget anderledes af det og dog en smule – Selv om forholdet så blev noget bedre 😉

Det viser også at jeg ville kunne bruge farverne fra MX8, til Lum fra ST-2000.

Har siddet og leget lidt med de data, og overlagt dem på Lum fra billede#2. Blev ligesom Billede#1 i farver, men med Billede#2’s stjerner rigdom.

tommy.frank
                    • Super Giant

“guideren kører med et forhold til MX8C på 1/28,3”.
                    Det regnestykke gad jeg da godt at se.
                    Vil det sige at du har brugt ST2000 som guider på første foto?. Wacko
                    Det ville være sjovt hvis du osse lige tog et billed af setup’et når du laver sådan noget der! Thumbs%20Up
                    Mvh. Tommy Frank

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Nope forholdet kom ved dette:

Hoved kamera StarLight Express MX8C – Pixelstørrelse: 3,125µm

Guider StarLight Express SXV – Pixelstørrelse: 12,6µm.

Og da jeg glemte at slå bin2 fra… men har også lavet en regnefejl..

Da pixelopløsningen på MX8C er: 1,74″

Og på guideren: 7,06″ som Binned 2×2 giver 14,12″

Det giver jo kun et forhold på 1:8,11

Sorry.

Nåja der er ikke brugt ST-4 her ved denne test, da jeg sidst havde slået guide via mount til (så bruger man serial forbindelsen).

Skal nok lave et foto af det, skal også have fundet på noget andet… Kunne jo være fedt at have C8+FS-60+Guidescope på CGE’en på engang. Også dobbeltguide C8!!!

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Nåja, Billede#2 er lavet med ST-2000 og guidet med ST-2000 interne guidechip.

k_holst
                        Deltager
                          • Nova

“Dobbeltguide” ?

– Den kræver lige en forklaring Michael.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Oki… Den er nok svær uden en tegning… Men jeg prøver:

Man tager et stk C8 og ST-2000 med intern guidechip og Aktiv optik.

Den lader man så guide som man plejer, dog med en undtagelse… Bump. Bump er når spejlet i den aktive optik, når en forudbestemt procent afvigelse fra center. Min står normalt til at bumpe monteringen via ST-4, når den aktive optik når 20% afvigelse fra center.

Dette optager Lum, Ha eller lign.

Så tager man et stk FS-60 og sætter MX8C bagpå, den bruger man så til at optage RGB med i et hug.

Dernæst et guideskop, jeg har jo en 80mm Skywactcher. I den sættes så StarLight SXV guideren, som sættes til ST-4 porten. Den guider så monteringen og skulle derfor gerne fastholde, stjerner for både C8 og FS-60. Men C8 bruger jo samtidig interne aktiv optik, og retter derfor for mirrorflop, lokal seeing også videre. Det skulle kunne lade sig gøre, dog ikke via nogle automatik programmer jeg kender 😉

Men hoved ideen er, at jeg med en montering kan optage L og RGB gemmen to teleskoper på engang. Og derved opnå dybere billeder, på samme tid. Men det ville jo være fedt at få frigivet CG5’en til noget planet arbejde, eller måske visualt.

Tænk på hvad en 6 timers vinternat ved Maglesø kunne hive ind af et objekt:

M51 – 6 timer Lum samt 6 timers RGB… Lum optaget med Aktiv guide så FWHM kommer ned på laveste mulig værdi!

Der skal nok lige regnes og testes lidt, før jeg er sikker på at det ville kunne lade sig gøre.

Men vægten vil ikke være et problem, FS-60 med MX8C vejer ca 1,7. Guider på 80mm’eren vejer ca 1kg. Så der skal ikke engang det store kontravægt på. Nåja så lidt skinne..

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Ja det kunne være et fedt setop. Det KRÆVER billeder af opstillingen.

Havde ikke lige tænkt på at du bruger den aktive optik.

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

En kort “tegning”:

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Kvick test af OffAxis.' er lukket for nye svar.