› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Kveldens fangst
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af hoest. This post has been viewed 90 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. oktober 2009 kl. 00:38 #24207
eirik- Planet
Hei alle sammen,
Fantastisk kveld her i Sandefjord idag og med ny montering på plass (Hadde en del problemer med den gamle grunnet håpløs respons i Dec.) Nj Opsahl ga meg en ny montering og denne fungerer mye bedre. Bra service! Føler guidingen min er blitt bedre nå iallefall blir grafen mer en rett linje enn en “rollercoaster”jeg har i kveld fått 1×10 min eksponering av M57 (tror ikke jeg vinner den konkuransen
)for en 80 ED og Canon 40D tror jeg heller ikke M57 det aller beste objekt men kanskje jeg kan delta i klassen “widefield”. Klarte så ikke motstå fristelsen til å prøve meg på M32 for første gang. Og fikk tatt en 1 x10 min av denne .
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med kveldenBegge bildene er tatt med Canon 40D på en SW 80ED med WO flattner og 0.8 reducer (f/6) + Skyglow filter, guidet med Orion autoguider, WO 66mm og PHP. De er noe “råbehandlet”. Jeg er ikke noe ekspert på videre behandling av bildene så alle tips som kam dra mer ut av bildene er veldig velkomne.
Nå roper senga, blir nok en litt trøtt dag i morgen13. oktober 2009 kl. 04:46 #24217
Anonym- Nova
Hei igjen Eirik !
Ser ut som guidingen din kjører meget braJeg er som deg da, trenger å lære mer billedbehandlingDet er vel kanskje den vanskeligste delen av Astro-foto føler jeg !
13. oktober 2009 kl. 11:03 #24233
mstauningDeltager- Black Hole
De er blevet rigtigt gode, men som Arne Martin siger: Der er nok mere i de billeder, end du har fået frem.
13. oktober 2009 kl. 11:29 #24235
eirik- Planet
Takk for det, bildebehandling må nok også læres ja, det er ingen “plug and play” hobby dette men det er vel derfor det er så moro også
. Alltid mer å lære og heldigvis mange dyktige og hyggelige mennesker som deler samme hobby og som bistår når man trenger hjelp
.
Kikket litt nærmere på bildene idag og ser at det i kantene er ganske mye drift , ble litt overasket siden jeg brukte en flattener det er første gang jeg har brukt denne (WO flattener/reducer III) er ikke poenget med denne nettopp at vignettering skal elimineres? Eller er det trackingen min som ikke er så god som jeg troddemen da ville det vel vært drift over hele bildet ?
15. oktober 2009 kl. 16:52 #24441
munkholmDeltager- Neutron star
Som stauning siger ,der er mere at komme efter i de billeder.
Bruger selv Photoshop CS3 og astronomi tools, og det kan man bruge lige så langtid på som man bruger på at tage billederneTakahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
15. oktober 2009 kl. 18:07 #24447
tommyfDeltager- Neutron star
Nydeligt, og flot guide, behagelige for øjet.
TommyF 2009-10-15 18:07:50 15. oktober 2009 kl. 19:07 #24451
eirik- Planet
Takk for det Tommy og Munkholm,
Jeg har nå lagt inn astronomy tools i min gamle CS2 og lekte meg litt med de forskjellige action`s veldig behagelig når man ikke helt hvor man skal starte. Jeg regner med å bruke en del tid på bildebehandling utover høsten og vintern slik at jeg forhåpentligvis også forstår hva jeg gjør
.
Her er det modifiserte bildet:15. oktober 2009 kl. 19:20 #24455
hoestDeltager- Nova
Hej Eirik
Jeg glæder mig til at se dem når du får lagt lidt mere tid i billedbehandlingen der kan hives en del mere ud af dem -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kveldens fangst' er lukket for nye svar.