› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Kuppelobservatorium – et faktatjek
- Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 3 mÄneder siden af Rudi. This post has been viewed 681 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
17. november 2017 kl. 20:36 #313739
lindhardDeltager- Super Nova
Der bygges pÄ livet lÞs, kan vi se her i forum, om det sÄ er ombygningen af en saneringsmoden staldlÊnge pÄ Hobrokanten eller en ny gaffel bygget af resterne af en gammel Lada i à rhus, der kommer nyt til hele tiden. Dejligt.
Jeg sÄ lige Astros billede af dette fine observatorium
og lÊste beskrivelsen pÄ Pulsars hjemmeside.
Jeg er godt tilfreds med mit gamle rulletagsobservatorium (âskuretâ, som det venligt kaldes herhjemme), og skal ikke udskifte noget forelĂžbig, men det ser jo dejlig nemt ud med sĂ„dan en fĂŠtter.
Den kan tilsyneladende opstilles pĂ„ en eftermiddag, man kan kĂžbe sig til det hele, sĂžjle til kikkerten, drev til kuplen, drev til spaltelukkeren, sidekabiner til opbevaring af alt grejet, det kan klare en orkan etc. (Kalorius med tilbehĂžr koster en stĂžrre bondegĂ„rd, men dovenskab er jo ikke gratisâŠ.)
Dette kunne jo godt vĂŠre fremtiden for folk, som gerne vil have teleskopet fast opstillet, men ikke lige har interesse i eller evner til at flikke et skur sammen af de forhĂ„ndenvĂŠrende europaller og remedier fra smĂ„t-brĂŠndbart-containeren eller byggemarkedet â vi er nok stadig nogen, som har et par tommelfingre for meget til den slags.
Men er sÄdan en plastikbygning sagen?
- Er den nu god nok?
- Er den pengene vĂŠrd?
- Hvad med opvarmningen i lĂžbet af dagen?
- Kommer der ikke kondens pÄ indersiden sÄ det hele mugner, kikkerten driver af vand, og alt bliver Þdelagt af fugt?
- Er der plads nok til en ordentlig kikkert og bord, stol, mÄske PC etc?
- Er det godt at stÄ og kigge ud af en smal spalte i stedet for at have hele himlen i frit udsyn over sig?
Lad os fÄ et faktatjek,:
hvad siger I, der har en kuppel? Duer det her? Hvad er godt og hvad er dÄrligt?
mvh
Lars17. november 2017 kl. 23:59 #313743
astoftDeltager- Planet
Jeg tror, at alle,der har prĂžvet et “rulletag”, vil vĂŠre meget kede af kun at kikke ud af en spalte.
Den store betagende stjernehimmel forsvinder jo, og med den alle stjerneskuddene.
Men det er selvfĂžlgelig rart med en kuppel, hvis det blĂŠser.
Min fÞrste observationstur var en mÄned til det svenske solobservatorium pÄ Capri.
De havde ogsÄ en stjernekikkert, og med et tag der rullede ned pÄ vÊrkstedsbygningen.
Det glemmer jeg aldrig.
SĂžren
SĂžren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI18. november 2017 kl. 12:51 #313764
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Der stÄr, at den viste model er isoleret, sÄ det vil minimere risikoen for dug eller is pÄ indersiden. Jeg vil umiddelbart vurdere, at observatoriet er nemt at holde.
Skydetagsobservatoriet har sine fordele, hvis man foretrÊkker at kunne se hele himlen. Derudover sker temperaturtilpasningen af instrumentet nok hurtigere. Den stÞrste ulempe er nok vindpÄvirkningen af instrumentet, hvis man Þnsker at fotografere.
Ser man pÄ, hvordan de professionelle observatorier er indrettet, sÄ har de alle en kuppel, eller noget, som beskytter instrumentet.
Da vi i sin tid skulle bestemme os for observatoriedesign, kom skydetagslÞsningen slet ikke pÄ tale.
Forresten, jeg glemte lige at kommentere det med indretningen, hvis man skal have plads til en pc og anden elektronik. Det vil vÊre en stor fordel at have et opvarmet kontrolrum. Det behÞver ikke at vÊre stÞrre end ca. 2 x 2 meter i grundplan. Det er simpelthen for surt at sidde i frostgrader, nÄr man skal arbejde med en pc.
Hvor nemt det er at koble et kontrolrum pÄ observatoriet ved jeg ikke, men hvis den nuvÊrende bygning er stor nok, sÄ kan den mÄske ombygges til at have bÄde kuppel og kontrolrum.
Held og lykke med overvejelserne Lars đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. november 2017 kl. 10:02 #313808
Tommy LinnerudDeltager- Giant
Jeg ser to ulemper med kuppel.
1. Du mister utsynet til hele den himmelen du kan observere
2. Det er nĂždvendig Ă„ ha et system som gjĂžr at teleskop og spalte i kuppelen fĂžlger teleskopets bevegelse
I mitt observatorium har jeg ventiler der luften suges ut av kuppelrommet. Kondens har ikke vĂŠrt noe problem de to Ă„rene det har vĂŠrt i drift.
Jeg mÄ ogsÄ si at jeg savner muligheten til Ä ha en fri himmel over meg nÄr jeg er ute Ä observerer fordi det gir meg en mer oversiktlig himmel nÄr jeg leter etter kallibreringsstjerner.
19. november 2017 kl. 10:38 #313810
RudiDeltager- Neutron star
Jeg fravalgte ogsÄ kuppel efter at have besÞgt en med kupel observatorium. Jeg kan godt se fordelen ved kraftig vind, men det er ogsÄ den eneste fordel jeg kan se. Jeg nyder at kunne se et stort stykke himmel oppe fra mit rulletags-kikkert-skur, her et view op:
Et billede stjÄlet fra nettet fra et kuppel obs:
Og mon ikke operatĂžrene pĂ„ KEK, ALMA osv gerne ville have kontrolrummet rykket ud ved siden af teleskopet og sĂ„ fĂ„ Ă„bnet taget helt vĂŠk? Men det pynter nok ikke pĂ„ budgetet đ
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Kuppelobservatorium – et faktatjek' er lukket for nye svar.