Kuppelhode

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Kuppelhode

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af Tommy Linnerud. This post has been viewed 880 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
      • Giant

Ja sånn går dagene her på berget.

Et tjukt lag med snø som omslutter kuppelen og forhindrer meg fra å åpne spaltene. Det er sju meter fra bakken og opp til toppen av kuppelen.

Hva skal jeg gjøre?

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hmm, du må have sat stigen til og skrabe den værste sne af.
        Alternativt kan du varme observatoriet så meget op, at sneen smelter 😉

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Erland
        Deltager
          • Planet

Nu ved jeg godt at det måske er lidt langt ude, men hvad med at sætte en ukrudtsbrænder på en lang pind?

Så kan du smelte sneen væk.

Jeg tænker en ‘ukrudtsbrænder på pind’ https://www.silvan.dk/park-ukrudtsbraender-lang-stok?id=2780-9710333

Ellers må du sætte varmebånd på indersiden af kuplen….

Erland

Erland Kruse Hansen
          Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Tommy Linnerud
          Deltager
            • Giant

Ja nå prøvde jeg å sette opp en elektrisk varmeovn inne i kuppelen på 2000W. Etter ca 4-5 timer begynte det å dryppe på utsiden av kuppelen og det meste av snøen raste av. Temperaturen ute gikk fra -6 til -2 grader så det hjalp nok på.

På lukene ligger fortsatt snøen så der må jeg nok bruke en snøskoffe med langt skaft.

Takk for tips

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Kuppelhode' er lukket for nye svar.