› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Kuppel til allsky, hvor? -LØST-
- Dette emne har 17 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 1485 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. september 2016 kl. 08:25 #151264
Anonym- Nova
Hej!Jeg er i færd med at lave et (næsten) all sky kamera med at ASI120 og vil høre om nogle kender et godt sted at købe en kuppel til sådan et formål?Henrik har allerede tilbudt en af hans meget fine glaskuppel’er, men de er lige præcis for små til et ASI120 Jeg har også prøvet ebay, men siden jeg kontaktede en sælger der (som aldrig svarede på min henveldelse) er jeg blevet høvlet ned med spam fra ebay. Så der vil jeg helst ikke handle… Jeg har også kontaktet kikkert-telekophuset da de allerede har et asi120mc til en fornuftig pris, men de har heller ikke svaret på min henvendelse Er der nogle som kender et godt sted at købe?
madsen 2016-12-06 06:42:03 22. september 2016 kl. 08:33 #151265
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg skal lige prøve at finde adressen til min leverandør, han har i alle (mange) størrelser.
Han er godt nok i US, men det går fint.
Desværre er det sådan med de billige kuppler jeg køber at kun ca 50% af den duer til vores formål da glasset er for ujævnt i rigtig mange af dem.
Jeg finder en link til dig22. september 2016 kl. 08:44 #151270
Det var nemmere at finde end jeg havde turde håbe 🙂
http://www.nationalartcraft.com/subcategory.asp?gid=6&cid=37&scid=55Mine er 4″ så du skal nok op i 6″ for at den kan komme igennem.
Måske 4 3/4″ er nok.Og hvis du vælger at gå denne vej, så køb rigeligt og smid de dårlige ud
Jeg købte sidste 12stk og 5stk. var brugbare.MEN HUSK NU prisen er lav.
22. september 2016 kl. 08:55 #151272
NicolajDeltager- Giant
Jeg besøgte den lokale alaminstallatør og spurgte om han ikke havde et kasseret udendørs overvågningskamera og jow da – der lå en stak og jeg fik en fin kuppel med alubase. Fordelen ved dem er at de er bygget til at være ok optisk.
mvh
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
22. september 2016 kl. 09:27 #151273
nicolaj wrote: Fordelen ved dem er at de er bygget til at være ok optisk.
Det er rigtigt nok Nicolaj, men desværre bliver de godt og grundigt gule efter nogen tid
22. september 2016 kl. 09:51 #151274
spiffDeltager- Asteroid
Har i overvejet noget alá linseporte til undervands kamerasystemer? De er netop lavet til at have en perfekt optisk klarhed. De er dog ret dyre.
Se fx her: http://fotografit.eu/products/11-dome-ports-for-housing/22. september 2016 kl. 10:00 #151275
Dem har jeg kigget meget på, men de er VILDT dyre, specielt set iforhold til prisen på en glas-bowle også selv om man skal købe 4 for at være sikker på at få en god.
15. oktober 2016 kl. 17:12 #152728
Anonym- Nova
Jeg er stadig ikke nået videre i projektet…. Men jeg faldt over denne:
15. oktober 2016 kl. 19:04 #152733
Der er masser af acryl domer tag et kig her, disse er rimelig UV-stabile, så de holder længe ift. dem uden UV-inhibiter.
5. december 2016 kl. 23:19 #155193
Anonym- Nova
Hej igen!
Jeg endte med at købe en kuppel hos TS til Oculus kameraet. Den passede lige på en gammel ude-lampe jeg havde liggende, så nu er den blevet til et næste-all-sky-kamera
Jeg har installeret nogle modstande som afgiver ca. 2W i kuplen. Det virker umiddelbart fint til dug, men vanddråber taget noget lang tid at få til at forsvinde. Hvordan bekæmper i effektivt vanddråber?
madsen 2016-12-06 06:42:40 6. december 2016 kl. 10:14 #155200
hej Madsen.
2watt er ikke meget, kameraet som jeg bruger “brænder” 4watt af og det kan absolut ikke holde sig selv dugfrit.
Jeg overvejer seriøst at sætte et 20watts varme element op i kuplen, også så manuelt vælge hvornår det skal være tændt.
Jesper Grønne blæser så vist jeg ved varmt luft ind i kuplen, men ellers er der vist ikke mange som gør noget ved problemet.
Spørgsmålet er jo selvfølgelig også om problemet er så stort at det faktisk er et problem eller om det bare ville være fedt at der aldrig var dug og sne på kuplen.6. december 2016 kl. 13:29 #155207
Anonym- Nova
Hej Dennis!
Jeg skrev til info@kikkert-teleskophuset.dk d. 19
September kl 17.17 hvor jeg spørger efter et ASI120MC og en passende
lille kuppel.
(En måned senere skrev jeg til til TS kl. 19.33 og de svarede morgenen efter kl. 6.38.)Jeg ringer aldrig, email er meget mere bekvemt for mig!
Mvh
Søren6. december 2016 kl. 13:34 #155209
Anonym- Nova
henrik.schneider wrote:
2watt er ikke meget, kameraet som jeg bruger “brænder” 4watt af og det kan absolut ikke holde sig selv dugfrit.
Jeg overvejer seriøst at sætte et 20watts varme element op i kuplen, også så manuelt vælge hvornår det skal være tændt.Der har ikke været antydningen af dug på kuplen de sidste par nætter, så jeg regnede med det virkede. Mit tidligere kamera holdt ikke lang tid før det kom dug på. Kameraet varmer jo også lidt. Det tog dog 3-4 timer for dråberne at fordampe
Jeg må følge udviklingen lidt og se hvordan det arter sig. Måske er det ikke så stort et problem som jeg troede…6. december 2016 kl. 13:48 #155210
Er det indvendige eller kun udvendige dråber du snakker om?
6. december 2016 kl. 14:10 #155218
Anonym- Nova
Udvendige.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kuppel til allsky, hvor? -LØST-' er lukket for nye svar.