Kunstig stjerne

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Kunstig stjerne

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af John. This post has been viewed 284 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jesper.husted
    Deltager
      • Giant

Hej

Jeg overvejer at købe en, og det kunne feks være denne Geoptik Artificial Star Link til TS

Er det brugbart, og i så fald, hvilken modeller er gode til formålet?

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Det kommer an på åbningen. Som der står, så skal der en afstand på 66 meter til den kunstige stjerne for en typisk åbning på 8″ som en Newton eller en SCT. En fjern flagstang med knop som solen spejler sig i kan også bruges ligesom en julekugle hængt op i et træ langt væk.

Så du behøver ikke en kunstig stjerne i form af noget elektronik. I øvrigt så skal du obstruere din optik med 33% af åbningen for at kunne vurdere evt. sfærisk aberration. Er det en SCT så har den det helt automatisk i form af det sekundære spejl! Men sørg for at kollimeringen er i orden før du prøver.

Størrelsen af obstruktionen i stjernetesten skal være identisk ved samme afstand inden for fokus som uden for fokus. Er den ikke det har du sfærisk aberration i større eller mindre grad. Men i øvrigt er der skrevet meget om dette på Internettet. Søg og du skal finde!

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

En 8mm kuglelejekugle er ganske ideel til at lave kunstige stjerner med. Den kan sættes op i solen med en magnet på f.eks. et dørhængsel, søm på et stakit, eller lignende. Den kan også belyses med en lampe. På grund af dens lille størrelse og blankhed, bliver stjernen skarp og veldefineret og især for små teleskoper, behøver afstanden ikke være særlig stor.

Thomas, Bornholm

jesper.husted
          Deltager
            • Giant

De 2 teleskoper jeg har er, er en 6″ Ritchey Chrétien og en 6″ newtonian.

Jeg er faldet over denne video på youtube omkring, AE Picostar artificial star for collimating telescopes https://www.youtube.com/watch?v=yioruTXsjco Hvor de viser at den skal bruge 12 meter ved en åbning på 150mm, ca 3 minutter inde i klippet.

Men hvis det kan gøres nemmere og billigere, så skal det selvfølgelig prøves først. Er bare overhovedet ikke teknisk anlagt.

Men et af de sidste par billeder jeg har lagt herind, der sagde Torben, at teleskopet ikke var helt perfekt kollimeret, selvom jeg har brugt lang tid på det. Så derfor jeg vil prøve noget andet Det er de sidste 20% der er de sværeste at lære.

John
            Deltager
              • Nova

Jeg har denne billige til 150kr (købt på Ebay) som Jeg skulle bruge til at finde fokuspositioner for mine smalbåndsfiltre med. Det virkede fint!

http://www.hubbleoptics.com/artificial-stars.html

John2016-12-29 11:19:12

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Kunstig stjerne' er lukket for nye svar.