Kulturnatten 2018

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Kulturnatten 2018

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 5 år, 4 måneder siden af Erland. This post has been viewed 797 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Erland
    Deltager
      • Planet

Kulturnatten 2018
      12 oktober 18-22(nok til senere…)

Jeg har i længere tid haft en idé om at lave fortovs-astronomi til Kulturnatten.
      Jeg oplevede ved måneformørkelsen ude ved Amager strand, hvor taknemmelige og glade folk blev for at lære lidt om stjernehimlen.
      Så derfor vil jeg høre om nogen af jer vil være med?

Vi kunne have en stak teleskoper med og give folk muligheden for at se månen(dog går den tidligt ned),
      men Mars er oppe hele aftenen/natten. Neptun er også ‘synlig’, så der er nogle objekter der kan kigges på.

Man kunne lave en lille gennemgang af aftenens stjernehimmel for de interesserede, så folk kan blive motiverede for selv at kigge op på himlen senere.

Jeg ved godt at der er meget lys inde i Kbh., men det er de vilkår der er.

Ved overskyet/dårligt vejr aflyser vi selvfølgelig(også derfor vi ikke kan/skal være en del af det officielle program for kulturnatten)

Jeg har her til aften fundet et godt sted(synes jeg selv)
      Den bro som er lige nord for Planetariet ved Kampmannsgade, oppe på stien.
      https://goo.gl/maps/utCvcSawttk

Der er nogle gadelamper, men ikke noget som jeg synes bliver et problem.
      Der er rimeligt frit udsyn mod syd, hvor Mars vil opholde sig hele aftenen(fra syd-sydøst ved 19-tiden til syd-sydvest ved 22-tiden).

Men kan se planetariet derfra, så det giver lidt ‘sammenhæng’ i det hele…..

Er der nogen herinde fra som vil være med?

43443894_679564835735527_2474767307075747840_n

43437523_1907968079271353_6045668937343959040_n

Erland Kruse Hansen
      Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Vedhæftninger:

Erland
      Deltager
        • Planet

Lige en opdatering…..

Vejret ser ud til at blive smukt! Så jeg stiller teleskopet op sammen med min søn(og hans teleskop).
        Så må vi se om der kommer nogen folk forbi der gerne vil have et kig på Mars, og måske gerne vil vide lidt om stjernehimlen.

Knulp kigger også forbi med hans binoculars
        Hvis nogen af jer har lyst til at være med, så kom endelig(og husk teleskopet)

Erland

Erland Kruse Hansen

Erland
        Deltager
          • Planet

En update fra aftenen.

Vi ankom til stedet ca. 18.30.
          Solen var lige gået ned, så det var begyndt at blive småmørkt.
          Vi stillede vores to teleskoper op, og allerede da vi var i gang med det, kom de første som var nysgerrige.
          Vi kunne fortælle hvad vi havde gang i, og de fik et hurtigt kik på Mars, som jo allerede var godt synlig.
          Erik fra KAF dukkede så op, og efterfølgende kom Knulp med hans Binowiever(eller hvad den hedder).

Der var en god strøm af mennesker som kom gående forbi, og Hjalte(min søn) er nok den der er bedst til at ’fange’ folks opmærksomhed, for han gik bare i flæsket på dem der kom forbi, og spurgte dem om de ikke havde lyst til at se Mars i et teleskop.
          Nærmest alle som kom forbi, fik også et kig, og nogen blev hængende i længere tid for at få en snak.
          Der var mange gode spørgsmål, og en masse som blev forundret over at det faktisk var Mars man kunne se med det blotte øje.
          Vi var også så heldige at Saturn stod så den også kunne ses i teleskoperne meget af aftenen, så den fik mange også muligheden for at se i teleskoperne. Og det er jo altid en oplevelse ud over det sædvanlige for nogen som ikke har set den i et teleskop før!

Vi havde valgt et ok sted, nu hvor vi skulle stå inde i byen. Men jeg kunne godt ønske mig en fjernbetjening til gadelamperne, for der var et par meget irriterende som stod lidt i vejen noget af tiden.
          Vi havde et godt udsyn til Planetariet, som kørte nordlys-show på bygningen, så det gav også lidt stemning.

Vi pakkede sammen ca. 22.30, for der var ’trafikken’ ebbet ud.

Det var en dejlig aften, hvor vi fik givet en masse mennesker muligheden for at se op på stjernehimlen.
          Det er fedt at mærke at man kan berige andre menneskers aften, bare ved at stille sig op med sit teleskop, og give sig tid til at svare på de spørgsmål de kommer med(altså dem som man kan svare på….)
          Jeg fik ikke taget nogen billeder, men min kone fik taget et par billeder, så i får lige et enkelt af dem.

Erland

44022932_10156616996484631_908262102794240000_o

Erland Kruse Hansen

Vedhæftninger:
        Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.