Kulfiber er ingen trylleformular

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kulfiber er ingen trylleformular

• Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 509 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Iblandt weekendens øvrige gøremål var der lidt tid til at komme videre med mit fokuser-modidikation-projekt.

De to alubøjler blev slebet og fyldt med huller og slået M4 gevind til både fastgørelse til tubus og til fremtidig fastspænding af ekstraudstyr. Billedet viser rammen til fokuseren skruet imellem bøjlerne.

Her er delene flyttet over på tubus for at tjekke at alle huller passer.

Nu er fokuseren monteret og sidder fastspændt til bøjlerne som så igen er spændt fast til tubus og kamera med filterhjul er monteret igen.

Nu venter vi så bare på en klar himmel så jeg kan teste om arbejdet har været umage værd.

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det ser godt ud Nicolaj Thumbs%20Up. Jeg er overbevist om, at modifikationen vil reducere nedbøjningen.
        Jeg troede egentlig, at støtteprofilerne skulle gå hele vejen rundt.
        Sidder de fast med fire skruer i hver?

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Nicolaj
        Deltager
          • Giant

Torben, de to bøjler er skruet fast med sorte skruer indefra.

Jeg mener ikke der er nogen grund til at bøjlerne skal gå hele vejen rund for som de er nu har jeg ændret belastningen fra at yde et vrid til at yde et træk og til dette er et enkelt lag kulfiber tilstrækkeligt.

mvh

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Hej Nicolaj

Glæder mig til at høre hvordan det går med din mudikifision af din Tubus.

Har selv en 10″ Skywotser f3,9 med en Mounlight Focuser på og jeg Kolimere med Haryglatters system, som er meget nøjagtigt.

Har faktisk altid troet at det var mit Primær spejl der driftede lidt, men du har da givet mig nogle ider til hvor den sidste unøjagtighed i kolimeringen kan findes.

Takker for det.

mvh Finn

Nicolaj
            Deltager
              • Giant

Finn, det glæder mig at kunne inspirere dig til at komme videre med dine udfordringer 🙂

Jeg har her til atfen endelig kunne komme til at teste og de første resultater er super! Har lige lavet en TPoint model og min RMS pointing accuracy er faldet fra ca. 145″ til kun 16″. Jeg er mægtig tilfreds og skal nu til at prøve med rigtige billeder.

Vi ses til kompedal Starparty 2015!

Nicolaj

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Kulfiber er ingen trylleformular' er lukket for nye svar.