Kulde og udstyr

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kulde og udstyr

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af linda. This post has been viewed 201 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

nielskn
      • Asteroid

Hej alle sammen,

Først og fremmest, mange tak for den super gode modtagelse, og de gode råd ift. køb af teleskop (http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14826). Det er altid opmuntrende, at få så positiv en velkomst, når man bevæger sig ind i noget nyt og ukendt 🙂

Nu har min kone og jeg investeret i en Sky-Watcher Skyliner 150p (http://www.stjarnhusetonline.se/prod/sky-watcher/dobsonian/skyliner150P1.html), og vi vil gerne have, at den holder i mange år.

Desværre har vi ikke nogen garage eller noget i den stil, og har ikke mulighed for at opbevarer teleskopet udenfor uden opsyn – jeg kan dog holde øje med det fra kontoret, mens det står udenfor og køler ned.
      M.a.o. bliver det noget med at have det i stuen, når vi ikke bruger det, og så flytte det ud i vinternatten, når vi skal kigge.

Så hvordan vedligeholder vi bedst udstyret, når det er koldt udenfor, og når vi flytter det mellem stuetemperatur og minusgrader?

Hvor stort et problem er dug, og kan det skabe rust i mekanikken eller skade spejle og linser?

Er der noget (fx. lim, smørelse eller lignende) der bliver skørt og kan sætte sig fast/ødelægge teleskopet eller monteringen, når det er koldt?

Mvh.
      Niels

linda
        • Asteroid

Hei Niels,

Dette blir min først post på dette forumet.

Jeg har kjøpt teleskop i oktober. Å oppbevare den i garasjen er for meg en litt for høy terskel til å bruke den ofte, siden det er lenger bort fra observasjonsplassen på terassen. Jeg oppbevarer den derfor hjemme på gjesterommet, der jeg har slått av varmen. Men det er fortsatt plussgrader, siden det er innendørs. Når jeg ser at det er klart vær, setter jeg den ute med en gang når jeg er hjem fra jobben. Da kan den kjøle ned mens vi lager mat og spiser. Jeg begynner ofte å observere mye senere, kl 20 eller 20:30. Dette har fungert fint med en Maksutov som trenger mye nedkjøling før bruk. Den gangen at jeg ønsker å observere tidlig på morgenen, tar jeg sjanse på å la den stå ute over natten, evt uten montering og stativ på em balkong oppe. Jeg tror allikevel at teleskopet er såpass upraktisk å bære på at jeg ikke tror en inbruddstyv er så veldig interessert. De foretrekker små, dyre ting.

Jeg har forresten isolert mitt teleskop med en camping skummatte. Når teleskopet er dugget etter bruk, tar jeg av isolasjonen og lar den tørke godt før jeg rydder den vekk. Jeg kan forøvrig anbefale deg å lage en duggkappe, av skummatte. Den er ofte helt dekket av (frossen) dugg, mens linsen foran er fin.

Montering har foreløpig ikke tatt skade av kondensen.Linda2016-03-05 15:25:05

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Kulde og udstyr' er lukket for nye svar.