Kuglehoben (?) M71

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kuglehoben (?) M71

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 55 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

De seneste par klare aftener har været teknik aftner her i Strandhuse.

For det første har jeg gjort meget ud af en ordentlig polalign af monteringen i observatoriet.

Og så har det også været helt nyt at bruge EQMOD + Cartes du Ceil til tracking i stedet for Synscan håndkontrol.

Polalign er meget nøjagtig nu og jeg syntes også at PHD2 guider rigtig godt nu.

Mens jeg aligevel sad og legede, fik jeg ca 30 x 60 sekunder af kuglehoben M71. Det var d 12/9, så Månen stod ca 30 grader syd for og da der var masser af dis i atmosfæren er der en grim gradient i billedet som er svær helt at fjerne.

Her et crop af billedet i 50% skala.

/Rudi B. Rasmussen

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Rudi

Pænt billed trods forholdende.

Og nu du skriver “(?)” kiggede jeg lige på den.

Faktisk en sjov historie, at man først troede det var en tæt åben hob, men det senere viste sig at den er en lille lidt yngre kuglehob.

Mvh Henrik

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Lige præcis Henrik – en stor del af min fornøjelse ved observationer er at slå objekter op i de få bøger jeg har samt på nettet. Og lidt pudsig historie om M71.

Iøvrigt var denne kugle hob noget svagere end jeg lige havde regnet med, skal prøve den igen med længere eksponeringer hvis det er klart vejr ved næste nymåne.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Kuglehoben (?) M71' er lukket for nye svar.