Kuglehobe – en miniguide

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Kuglehobe – en miniguide

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r siden af astrojensen. This post has been viewed 25 times
Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Der er ikke sÄ mange kuglehobe fremme her om vinteren, da vi jo kigger vÊk fra galaksens centrum, men nogen er der da.

Her er nogle forslag til visuel eller fotoobservation, alt efter behag.

For nu at starte i den lette ende, kan vi se pĂ„ Messier 53 pos. RA13h12m55s DEC +18˚10’05”.

M 53 er 13’ i diameter og mag 8. Den er stor og nem at finde. Billedet herover er taget af Hubble…

Lidt under den ligger NGC 5053, som er mindre, men stadig inden for rĂŠkkevidde af mindre kikkerter.

Her er de to pÄ samme billede, taget med en C11 med Hyperstar. eksponering 2 timer!.

NGC 2419 er en lille kuglehob i Lynx, mag 10.4 pĂ„ pos. 7h38m08 +38˚52’54”. Diam 5’.

SĂ„dan ser hoben ud i en 12” Newton f/6 taget med SXV-H9 i 2005 med en asteroide som bonus.

NGC 4147 ligger i Coma Berenices pĂ„ pos. 12h10m06 +18˚32’50” Den er en lille hob pĂ„ 4×4’ og mag 10.3.

Den ser sĂ„ledes ud i en 10”:

I den svĂŠre ende er PAL 2, en lille kuglehob i Auriga pos. 4h46m06 +31˚22’57”. 2×2’ og mag 13.

Pal 2 med 15″ herover – close-up nedenfor.

som sÊdvanlig er billederne fundet rundt om pÄ nettet.

Der er mange andre objekter pÄ himmelen, kig selv videre.

Og hvad skal vi sÄ bruge alt det kiggeri til? Ikke andet end at nyde himmelen og teste Þjets muligheder. God fornÞjelse.

Observationer, tegninger og fotos er velkomne her i trÄden.

mvh
      Lars

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

NÄ, der var jeg lidt for hurtig pÄ aftrÊkkeren i den anden trÄd. Du har ogsÄ fÄet flere med end mig, da jeg primÊrt tÊnkte pÄ objekter pÄ aftenhimlen, men Canes Venatici stÄr selvfÞlgelig allerede hÞjt i nordÞst om aftenen.

Thomas, Bornholm

Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Kuglehobe – en miniguide' er lukket for nye svar.