kuffert til teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? kuffert til teleskop

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mas. This post has been viewed 519 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mas
      • Asteroid

Hej,

jeg har fået et Focus Explorer II i julegave (husk hvad blomster kan gøre!).

Lige nu står det i stuen (og venter på det bliver klart vejr), men på et eller andet tidspunkt kunne jeg godt få lyst til at pakke det væk i en kortere periode – eller måske tage det med i sommerhuset!

Jeg har surfet lidt på diverse hjemmesider og kigget på transportkufferter til teleskoper. Jeg kunne ikke lige finde noget til et Focus! Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh

Thomas

mr.mox
        • Nova

Tillykke, den skal du nok blive glad for.
        Jeg har lavet nogle transportkasser til min ed80’er og maksutov 100mm af 6mm krydsfiner (en rest jeg havde fra observatoriebyggeriet) og nogle lister. 4mm finsk krydsfiner vil nok være ideelt. Hængsler og håndtag kan købes i byggemarket. Jeg tror de to kasser har stået mig i knap 100,- stykket (excl fineren), og er ikke alt for vanskelige at bygge. Til din kikkert kan det nok også lade sig gøre, selvom den er en del større.

Under alle omstændigheder, så er det bare lettere (og en rarere fornemmelse) af smide en kasse i bagagerummet, end at spænde “baby’en” fast med sele og alt muligt.

Skal se om jeg kan finde et billede og lægge ud

mas
          • Asteroid

Hej,

“100,- stykket” lyder helt rigtigt i mine øre, de kufferter jeg fandt kostede 10 gange så meget!

Billeder ville være en stor hjælp! Hvad foere du kasserne med?

Mvh

Thomas

Anonym
            • Nova

Her er bla nogle “lange tasker” ( LOL ):
            http://www.stellarvue.com/cases.html

Måske passer din kikkert i en af dem. Hvis du ikke vil bestille fra USA forhandles de af bla http://www.osdv.de i tyskland.

Søren

karsten.aagaard
              • Asteroid

hej

der skulle være lidt at vælge imellem her http://www.flightcases.dk/

mvh Karsten

mr.mox
                • Nova

Sådan ser min kasse ud:

Den er lavet at 6mm krydsfiner, og 11mm i enderne. I udskæringerne er der lagt en skumliste for at holde teleskopet fast. Til biltransport og lignende er det rigeligt beskyttelse, men tror ikke jeg vil overlade det til fx et luftfartsselsbkab.

mas
                  • Asteroid

Tak for input! Efter at have studeret priserne på en færdig kuffert tror jeg det bliver en hjemmebygget!

Mvh

Thomas
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'kuffert til teleskop' er lukket for nye svar.