› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Krüpax
- Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 133 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. december 2015 kl. 21:20 #140735
Anonym- Super Nova
Hej,
Nu er jeg blevet lidt nysgerrig på, hvad Krüpax egentlig er for et materiale. Det er blevet nævnt her en del for nyligt. Bl.a. skulle en efterhånden verdenskendt Diva være gjort af det..
Er det det samme som dette:
Dvs., en slags pap?
Med venlig hilsen,
Anders
31. december 2015 kl. 00:14 #140738
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeps, det er lige hvad det er. Pap, der er behandlet med kunstharpiks. Mange af APM’s teleskoper er bygget med det som tubus.
Thomas, Bornholm
31. december 2015 kl. 00:28 #140747
lindhardDeltager- Super Nova
I gamle dage kunne man få en kikkert – Criterions Dynamax SCT- som var lavet af Fenol-Resin laminat.
Det er måske noget af det samme.
mvh
Lars31. december 2015 kl. 02:53 #140751
jonas.cDeltager- Super Giant
Vill minnas att Astro A/S också sålde fenoltuber.
Temperaturstabila och starka tuber!
/Jonas
31. december 2015 kl. 09:23 #140754
Anonym- Super Nova
Hmm, er nu lidt lun på at bygge mit næste teleskop selv. Skal lige have adgang til en drejebænk. Og en GMK kollimator..
Hilsen
Anders
1. januar 2016 kl. 12:27 #140808
mogens-dDeltager- Asteroid
1. januar 2016 kl. 12:50 #140809
Det var pokkers! Lever Elektro-Isola endnu? Darnell byggede en 150mm f/10 Jaegers refraktor med et Etronitrør fra dem, men da det er 40 år siden, ja vel nærmere 50, så tænkte jeg slet ikke på, at firmaet stadig eksisterede. Jeg håber, de stadig sælger til private, for jeg står netop og søger sådan et rør.
Thomas, Bornholm
1. januar 2016 kl. 13:55 #140811
mogens-dDeltager- Asteroid
G’day Thomas.
Spørg efter Flemming Wulff, han er venligheden selv.
Jeg købte et rør til en 8″/f5, som næsten var lagervare
hos dem. FW har senere send nogle Etronit plader 6mm, til
brug til mit fræser bord.
Mogens
1. januar 2016 kl. 14:06 #140812
Det lyder super! Tusind tak for tippet.
Thomas, Bornholm
1. januar 2016 kl. 15:09 #140814
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Og jeg kan garantere for langtidsholdbarheden, det er den 6″ Jaeger fra Darnell som Thomas omtalte, der sidder her:
Dog, man skal huske at tubus i sig selv er relativt tung. Hele 6″eren vejer over 20 kg.
1. januar 2016 kl. 15:12 #140815
thommyDeltager- Giant
Men hvor stift er materialet? Hvor let er det? og ikke mindst hvor meget reagerer materialet på temperaturudsving?
/Thommy
1. januar 2016 kl. 16:31 #140817
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Alting afhænger jo af godstykkelsen, og et etronit rør er jo relativt tykt i godsset. 3-4 mm eller mere.
Det lader iøvrigt også til at Etronax er noget stærkere (og sikkert også dyrere):http://www.elektro-isola.dk/Produkter/R%F8r/isolationsroer
Hvad det er sammenligneligt med, tja måske kulfiber?
Det gamle etronit rør jeg har på 6″eren er tungt, men meget stabilt. Det er svært at sammenligne med andet, men jeg vil karakterisere styrken som “rigeligt”
mvh
Jens1. januar 2016 kl. 21:21 #140828
Anonym- Super Nova
Tak for linket til elektro-isola. Umiddelbart ser deres produkt specifikationer ud til at være temmelig lig dem fra Gerd Neumann. Det som jeg især hæfter mig ved, er at de begge kan levere max længder på 1650 mm. Tyder på, at det bliver lavet på samme maskine/fabrik.
Forresten, kender I til noget litteratur eller bøger om emnet; selvbyg teleskoper? F.eks. Er jeg lidt usikker på teleskop brændvidden; hvordan kan en 900mm refraktor have en OTA længde på 760 mm?
Hilsen
Anders
1. januar 2016 kl. 21:50 #140829
hvordan kan en 900mm refraktor have en OTA længde på 760 mm?
Det kan den fordi det udstyr, man sætter bagved, f.eks. en diagonal, binoviewer, etc., også bruger noget af brændvidden. Tænk på en diagonal, som et stykke rør med et spejl indeni, så er det let at regne ud, at den også på en måde bliver til en del af OTA’en.
For at være helt sikker på, at man har frit tilgængelig brændvidde nok (det kaldes på engelsk for “back focus”), regner man ofte i dag med at 180mm fra bagenden af det helt indkørte okularudtræk og ud til fokuspunktet er passende. Så meget af brændvidden skal ligge udenfor okularudtrækket, hvis man vil kunne bruge en Baader binoviewer på sin refraktor. Skal man ikke bruge en binoviewer er 150mm passende, da det giver plads til en 2″ diagonal, der cirka æder 120mm og så er der lidt at give af. Skal man kun bruge 1.25″ udstyr og heller ikke binoviewer, er det nok med 100mm fra bagenden af okularudtrækket.
På en newton, der skal bruges visuelt, er det i reglen passende med cirka 30mm back focus.
Thomas, Bornholm
2. januar 2016 kl. 00:56 #140834
Anonym- Super Nova
Tak Thomas.
Nu faldt det endelig på plads for mig, det med back focus og available lightpath.
Mvh
Anders
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Krüpax' er lukket for nye svar.