› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kritik ønskes
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 27 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. juli 2012 kl. 11:38 #85625
helgerasDeltager- Giant
Hej,
så var der endelig godt vejr, så jeg kunne prøve alt mit fine nye (brugte) udstyr (EQ6, GSI 8″ f/5, Lunatico 60mm guidescope, QCam5 guide kamera og Atik 460Ex).
Jeg har endnu ikke haft råd til filtre og filterhjul, så jeg tog billeder uden filtre.
Software wise brugte jeg Atiks Artemis capture software, Stark Labs PHD guide software og EQMOD.
Jeg havde en masse problemer med at få goto til at virke ordentlig. EQMOD ville gerne goto’e til de stjerner jeg havde fortalt den hvor var, men når den skulle gå til f.eks. M13, så røg den helt ved siden af.
Billedbehandling er endnu en uåbnet bog for mig siden det først er nu jeg rent faktisk har haft noget billedmateriale at lege med.
Alt udstyret er nyt for mig, så jeg vil meget gerne have kritik af billederne.
Jeg kan f.eks. se at stjernerne er en smule aflange, men det er ikke det samme alle steder på billedet, så det er vel ikke guiding der er problemet?
Her er et par links til nogle af mine ubehandlede billeder (de er helt friske :):
M27 180 s exponeringJeg havde desværre glemt at slå kamera køling til på dette billede.
Enhver feedback/kritik modtages meget gerne, jeg skal jo lære på en eller anden måde.
Så skal jeg ellers igang med billedbehandling. Jeg har skimmet Jespers kapitler om dette, og vender nok tilbage med flere spørgsmål om dette en anden dag 🙂
Mvh. Helge
26. juli 2012 kl. 13:45 #85627
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Jeg har kikket på dit billede M31-120sek.
De lidt pileformede stjerner i hjørnene peger ind-ad, hvad der indikerer coma. Jeg har selv en GSO 8” f5, og det er normalt for newtons med coma. Hvis de generer så må du anskaffe en coma-corrector. TS har en der passer til den.
Så har jeg kikket på billeder med CCD-inspector, som indikerer, at din collimering ikke er helt i orden, se billedet her.
Normalt skal der flere billeder til for at man kan stole helt på programmet.
Og lidt forklaring fra programmet:
Min FWHM: lowest FWHM value in the curvature map
Max FWHM: maximum FWHM value
Curvature: percent defocus between lowest and highest defocus points on the map
Tilt in X, Y: defocus from left to right, and from top to bottom of the image, expressed in arcseconds or pixels
Total Tilt: is the absolute amount of measured tilt in the image, expressed in %, and its direction shown in degrees, as well as with a pointing arrow
Collimation: the distance between physical and optical centers in the image, shown in arcseconds or pixels. Assuming a small optical tilt, this is how far the optics are from perfect collimation.Så skal du huske at dreje kameraet, så du får det rigtige billedudsnit. Du kan få meget mere med af M31, hvis du lige drejer ca 20 gr og får midten af galaksen i centrum evt. med cross-hair, hvis dit program har dette. Det vil være en stor hjælp, hvis du lave meridianskift og skal fortsætte med det samme billedudsnit.
Og så skal du have flere billeder, som du kan stakke.Har du et billedbehandlingsprogram med DDP, så prøv den funktion, som fremhæver de svage områder, og dæmper de overbelyste.
Ellers fint billede, du kan lave rigtigt gode billeder med den newton.
mvh ErikErik Nielsen 2012-07-26 13:46:19 26. juli 2012 kl. 17:23 #85632
helgerasDeltager- Giant
Tak for feedback, det hjælper mig meget.
Jeg havde nok anet at kollimeringen ikke var helt som den skulle være. Jeg var lidt for ivrig med at komme igang, så jeg glemte det i forvirringen 🙂
Ser guidingen iøvrigt ud til at være ok?
Du har helt ret i at kameraet burde drejes, det må jeg huske til næste gang.
Jeg bor lige i udkanten af København, kan man se lysforueningen i billederne?
Jeg spørger fordi jeg skal have fundet ud af om jeg skal købe smalbånds filtre eller farve filtre først.
Mht. billed behandlingsprogram, hvad bør jeg så gå efter?
Jeg har overvejet om jeg ikke skulle spare sammen til Maxim, men det er lidt pebret. Til gengæld ser det så ud til at være et alt-i-et program.
En anden mulighed er Stark Labs Nebulosity, det er noget billigere.
Der er sikkert mange flere muligheder, jeg ikke kender til.
Nogen forslag til hvad jeg bør vælge?
Mvh. Helge
26. juli 2012 kl. 19:59 #85644
tommyfDeltager- Neutron star
helgeras wrote:
Jeg bor lige i udkanten af København, kan man se lysforueningen i billederne?
Mht. billed behandlingsprogram, hvad bør jeg så gå efter?
Jeg har overvejet om jeg ikke skulle spare sammen til Maxim, men det er lidt pebret. Til gengæld ser det så ud til at være et alt-i-et program.
En anden mulighed er Stark Labs Nebulosity, det er noget billigere.
Der er sikkert mange flere muligheder, jeg ikke kender til.
Nogen forslag til hvad jeg bør vælge?
Mvh. Helge
Trods udkanten af KBH har du en relativ ens himmel HVIS det er et ukalibreret billede du poster..
Check disse 2 fra Brøndby områdetDet er lidt slemt her, DSLR er udelukket, mono kan lige gå an til hygge brug.
Maxim er fedt, og NEB leverer guld til pengene og er let at gå til.
DSS er også ret godt og er gratis, lidt tungere at komme igang med…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kritik ønskes' er lukket for nye svar.