Kraterdannelse

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Kraterdannelse

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af outlook. This post has been viewed 188 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hejsa

Der er ingen tvivl om, at kratere som Copernicus og Tycho og mange andre er dannet langt senere end de øvrige.

I formiddags gloede jeg lidt fjernsyn på Disc Showcase kanalen og så et interessant program ved navn “Future Firepower”. Der er noget fascinerende ved al den ødelæggelse, men bortset fra det har et firma i Norge udviklet noget ammunition til det hypermoderne jagerfly F-35, kaldet APEX.

Det 25mm tykke djævelskab kan både penetrere, fragmentere, eksplodere og antænde på én gang! Så er fx et fly ramt af nogle af disse er der kun en vej og det er ned! Men her ser i et anslag mod 1″ panserstål vist med en antenne (jeg affotograferede tv skærmen):

Og se så krateret her af Thyco (venligst udlånt fra Tjekkiet):

Og ligheden er på sin vis slående med de radiale lyse stråler og selve anslaget. Det ses endvidere på stålpladen, at centrum er hævet og vi genfinder et centralbjerg i krateret ligesom kanterne er stejle og nærmest skårne.

Ja, jeg kunne ikke lade være med at lave en sammenligning og i må da indrømme, at der er noget om snakken, ik? Og indikerer vist også, at Månen er lavet af noget temmelig hårdt!

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Kraterdannelse' er lukket for nye svar.