Krafigt glimt på himlen på vej hjem

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Krafigt glimt på himlen på vej hjem

• Dette emne har 25 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 773 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

starlimo
      • Moon

Hej med jer

På vej hjem fra arbejde kører jeg på landevejen imellem Køge og Vordingborg – og kl 20.08 tror jeg det var – blev himlen fuldstændigt oplyst af et voldsomt lys. Er der andre der har set noget – eller har jeg bare fået for meget kaffe Smile (Jeg så naturligvis på uret umiddelbart efter dette skete)

I den tid hvor himlen var oplyst nåede jeg at se næste hele horisonten rundt – og derfor synes jeg at min umiddelbare ide om at det var et lyn – ikke er så sansyneligt. Ligeledes blev himlen oplyst så langt som jeg kunne se 360 grader rundt. Mystisk nok er jeg rimelig sikker på jeg så strukturen af et lyn mod øst – men da det var lidt diset kan det være mine øjne så forkert.

Det var så voldsomt – så alle der har været ude på det tidspunkt og i det område – må have set noget.

Hilsen Per

Opdateret

Fandt et overvågningsbillede som skulle være af omtalte fænomen – fra Sydsverige. Kl 20.08 var det fuldstændigt mørkt – så hvis det var et meteor så må det da have været noget af en basse.

starlimo2009-01-17 23:53:45

starlimo
        • Moon

starlimo
          • Moon

– det lyder helt vildt hvis man har kunnet se det både i Høng, Gedser, Bornholm og Skåne – fandens osse at det ikke var lidt klarer i vejret så man kunne have haft en chance for at se det ordentligt. starlimo2009-01-17 23:58:53

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Der er kommet masser af rapporter ind til myndigheder om dette her til aften.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/17/230420.htm

Formodentlig en kraftig meteor.

Nightsky2009-01-18 00:14:31

anders.nilsen
              • Asteroid

Har desværre ikke selv oplevet det, men for os som bor i københavnsområdet må vi glæde os over, at det ikke var en meteor af tunguska-dimensioner.

starlimo
                • Moon

bjoern.andersen
                  • Main Sequence

Hej,

jeg så det kraftige glimt ud gennem vort nordvendte vindue, og troede egenlig talt det bare var forlygterne fra en bil (persiennen var delvist lukket) Smile

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Kunne godt tænke at kende retning på den video.

Tak for linket.

jesperg
                    Deltager
                      • Super Nova

Når én fra Gedser ser det mod syd, og én fra Bornholm ser det “falde i havet ikke langt fra Bornholm” så er det nok ikke usandsynligt at det er landet i Østersøen et sted.
                      Gad vide om tyskerne har set det mod nord ?

Jesper G.

mortenb
                      Deltager
                        • Super Giant

En skræmmende hastighed hvormed det kommer igennem atmosfæren. Man får ikke mange sekunders varsel .. hvis .. Dead

jens
                        Deltager
                          • Giant

JesperG wrote: Når én fra Gedser ser det mod syd, og én fra Bornholm ser det “falde i havet ikke langt fra Bornholm” så er det nok ikke usandsynligt at det er landet i Østersøen et sted.
                          Gad vide om tyskerne har set det mod nord ?

En tysk amatørastronom fra Krefeld (v. Mönchengladbach), så objektet mod øst. så det har åbenbart taget den store tur ned over Europa.

Det kan nok ikke betale sig at lede efter det i Østersøen. Wink

max
                            • Nova

Det ser ud til at de fleste har set lysglimtene i østlig retning, men mine stuevinduer

vender mod vest og jeg så nogle kraftige lysglimt gennem skyerne fra denne retning.

Troede at det var fra noget torden eller lokalt fyrværkeri men dog uden jeg kunne

høre nogen lyd. Men det kan måske have været refleksioner i skyerne fra fænomenet i

øst.

Vh. Max

mr.mox
                              • Nova

Jeg var til fødselsdag hos min nevø (i Køge), og vi oplevede det også. Desværre så vi det kun indirekte ved at der kortvarigt blev lyst udenfor. Vi troede det var et meget kraftigt lyn, men jeg undrede mig lidt over at der ikke kom noget brag…

lars
                                • Planet

Det blev vist også observeret af et par af Rigo’s gæster til Astrotræffet i Odense i aftes der var ude og flytte biler på det tidspunkt, men det blev i første omgang tolket som afskydning af fyrværkeri.

henrik
                                Deltager
                                  • Nova

Er der nogen der har set kort over dens bane nogen steder?

Mit gæt – hvis den kan ses over sjælland, sverige bornholm og tyskland – er at den er ret høj og dermed må være STOR.

Hvis det er en sten, må den da have været op til 1m.

…kan også have været rumskrot.

Nogen gæt her?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Krafigt glimt på himlen på vej hjem' er lukket for nye svar.