Morten – SQM målelinger kan sammenlignes, dog med det hensyn at den med linse kun ser et lille område (du skal tage alle 5 retninger og regne gemmensnit ud, hvis det skal kunne sammenlignes lige over) – forskellen i hvad de kommer op med skulle være inden for så lidt at det ikke er besværet værd.
Lars – Det kommer jo an på, om den gode Hr. Jensen er færdig med den! Vi vil jo alle gerne vide om der nu faktisk er så mørkt der ovre, at der skal laves nogle træf (evt hos AstroJensen ) Men hvis han er, så må du da meget gerne.
Jeg har også modellen med linse og går og tumler med samme spørgsmål!
Umiddelbart vil jeg mene at SQM uden linse vil give en lidt højere (lysere himmel) værdi, da målingen inkludere en stor del af himlen (FWHM ca. 84 grader), så bylys og god bid af mælkvejen bliver inkluderet i målingen.
Men om det er en fordel eller ulempe, kan jeg ikke rigtig vurdere.
Jeg fik lavet en ny SQM-L måling her i weekenden. Denne gang var månen ikke ved at stå op, men alligevel var min måling lidt højere end for en uge side.
Gennemsnittet blev 21,50.
Der kan være mange naturlige årsagen til den højere måling, dis, høj luftfugtighed, airglow o.s.v. Så det er bare med at klø på med målingerne.