Årh vi har da endelig fået de mørke nætter tilbage, så skal månen bare ikke være oppe – også lige et par huller 😉
Her tror jeg at der faktisk er mørkere end jeg har set ved Maglesø, men det er nok fordi de er ved at skifte gadelyset i de omkring liggende byer – som derved ikke har været tændt hele sommeren! Det må gerne forblive slukket for min skyld
Lavede et lille test skud igår (har ikke min SQM hjemme) – Sky Magnitude Calculator kommer frem til 19,98 før månen kom op, men det var også målt på et billede af M16!!! Så ikke helt ringe, når man tænker på den stod lige hen over Sorø set i min retning.
Billedet er fra kl 23:15 hvor den stod hele 19¤ oppe, næste trin bliver jo at måle i zenith på et tidspunkt hvor det faktisk er mørkt 😉
Nej, for din SQM har jeg! Ska’ du ha’ den igen? Jeg må jo bare købe én selv. Jeg målte forresten SQM nede hos mine forældre i forgårs aftes – 21.0 – 21.2, men da var Månen også stået op. Mælkevejen var dog stadig tydelig.
Nej nej du låner den bare lidt mere, den gør jo et godt formål der “ovre”. Her kan jeg jo bare måle med MaxIm imens 😉
Som holder på at kl 2:34 var jeg nede på Mag 17,8 ved Albireo (som jo heller ikke stod i zenith)..
NGC7000 (eller lige lidt over) målte 10min før 18,30 og 12 min før var den på 19,28 – tror der var lidt tyndt skydække, da alle billeder driver i baggrundsværdien.
Måske kunne du sende den til mig når du er færdig med den, så kan jeg måle her i området og give den til Michael bagefter, vi er ikke langt fra hinanden..
Brøndby? Den brænder da sammen! Nu er den jo blevet vænnet til det svage baggrundslys herover, så chokket ved at komme til Københavns lyshav vil vel brænde måleren af!