Kort med de mørke steder

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Kort med de mørke steder

• Dette emne har 97 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 6251 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 98 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har tilladt mig at fortsætte tankerne i en ny tråd Lindhard2012-07-18 21:07:32

mvh
      Lars

paul
        • Nova

Hej Finn!

Mange tak for den flotte invitation, det kunne bestemt være spændende at kigge forbi dit obs.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Nåe Thomas nu er det ved at blive både mørkt og klart, mon ikke du kan hive den ned på de 22 her i August?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hvis det gider blive skyfrit, så skal jeg gerne prøve… Men jeg tror, forholdene er bedst i April, hvis det gælder om, at lave den bedste SQM-måling.

Thomas, Bornholm

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Årh vi har da endelig fået de mørke nætter tilbage, så skal månen bare ikke være oppe – også lige et par huller 😉

Her tror jeg at der faktisk er mørkere end jeg har set ved Maglesø, men det er nok fordi de er ved at skifte gadelyset i de omkring liggende byer – som derved ikke har været tændt hele sommeren! Det må gerne forblive slukket for min skyld Big%20smile

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Så fik jeg lavet den første SQM måling på Møn. Det blev til 21,55. I min baghave 2,5 km syd for Stege “centrum”.

Ikke supergodt, men Månen var på vej op da jeg målte, så det giver nok nogle tiendedele mag.

Men det finder jeg ud af efterhånden, som jeg får lavet flere målinger.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Lavede et lille test skud igår (har ikke min SQM hjemme) – Sky Magnitude Calculator kommer frem til 19,98 før månen kom op, men det var også målt på et billede af M16!!! Så ikke helt ringe, når man tænker på den stod lige hen over Sorø set i min retning.

Billedet er fra kl 23:15 hvor den stod hele 19¤ oppe, næste trin bliver jo at måle i zenith på et tidspunkt hvor det faktisk er mørkt 😉

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Nej, for din SQM har jeg! Ska’ du ha’ den igen? Jeg må jo bare købe én selv. Jeg målte forresten SQM nede hos mine forældre i forgårs aftes – 21.0 – 21.2, men da var Månen også stået op. Mælkevejen var dog stadig tydelig.

Thomas, Bornholm

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Nej nej du låner den bare lidt mere, den gør jo et godt formål der “ovre”. Her kan jeg jo bare måle med MaxIm imens 😉

Som holder på at kl 2:34 var jeg nede på Mag 17,8 ved Albireo (som jo heller ikke stod i zenith)..
                      NGC7000 (eller lige lidt over) målte 10min før 18,30 og 12 min før var den på 19,28 – tror der var lidt tyndt skydække, da alle billeder driver i baggrundsværdien.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Måske kunne du sende den til mig når du er færdig med den, så kan jeg måle her i området og give den til Michael bagefter, vi er ikke langt fra hinanden..

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fin ide, er oki med mig.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Brøndby? Den brænder da sammen! Nu er den jo blevet vænnet til det svage baggrundslys herover, så chokket ved at komme til Københavns lyshav vil vel brænde måleren af!

Thomas, Bornholm

PS. Kommer du til MAF? Så kan du få den der.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Måske, det er ikke på plads endnu om jeg kan.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Thomas, hvad med at tage den med på MAF ?
                                Hvis Tommy eller Michael også kommer på MAF, så kan i spare portoen.

Ellers kan jeg tage den med til Nordsjælland, jeg bor ikke så pokkers langt fra dem…

**** Og så læser jeg lige bagefter, at i allerede er i gang med at snakke om MAF.
                                Godt så, det er vist ved at være sent Embarrassed

Lars Malmgren2012-08-14 01:45:04

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Desværre kommer jeg ikke på nogle træf i år (det er jo dyrt at blive husejer, og tidskrævende).

Men måske jeg finder på at lave en open-sky aften 😉
                                Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 98 i alt)
                                • Emnet 'Kort med de mørke steder' er lukket for nye svar.