› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Kort med de mørke steder
- Dette emne har 97 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 6254 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. juli 2012 kl. 19:18 #85352
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er svært at måle SQM, når det altid er overskyet!
Lidt har jeg dog fået målt. Det bedste resultat hjemme fra min baghave er indtil videre 21.5. Fra mine forældres gård lidt udenfor Gudhjem, har jeg fået banket den ned på 21.75.
Jeg har dog haft bedre nætter inden jeg lånte SM’s SQM, så der kan definitivt fås bedre målinger her på øen. 21.8 skulle ikke være særlig svært, bare det er klart nok. Jeg har haft nætter, for længe siden, som jeg med min erfaring med SQM’en vil vurdere til at have ligget på 21.85 – 21.9. Der var hul igennem, kan jeg love jer.
Thomas, Bornholm
16. juli 2012 kl. 19:37 #85353
hoestDeltager- Nova
Hej Thomas
Vil du flux flytte det sted til Gadstrup det må være næsten perfekt til astrobrug16. juli 2012 kl. 19:56 #85354
astrojensenDeltager- Neutron star
Hæ! Det bli’r nok ikke så let at flytte!
Bare synd, det er så frygtelig skyet her om efteråret og vinteren. August og April er næsten de eneste måneder, hvor man kan være sikker på klart vejr, hvor man samtidig har mørke nætter.
Da jeg var barn var der mange flere klare nætter i den mørke sæson. Det har Jens Østergård Olesen statistisk bevis på. Indtil omkring midt-90’erne var det *altid* klart 12. August, så man kunne se Perseiderne. 12. August var på Bornholm en klar nat fra midt-50’erne til midt-90’erne… UDEN UNDTAGELSE, HVERT ÅR!!! Derefter gik det ned ad bakke. Voldsomt. I min barndom kunne man se på stjerner mange, mange nætter hvert år i August-September.
Nu har jeg bare lyst til at flytte.
Thomas, Bornholm
17. juli 2012 kl. 12:10 #85360
mogensDeltager- Super Nova
Er lige kommet hjem fra miniferie på Orø, min datter har et sommerhus der.-Må hellere medbringe min SQM måler til efteråret..
17. juli 2012 kl. 19:55 #85376
nick- Main Sequence
mogens wrote: Er lige kommet hjem fra miniferie på Orø, min datter har et sommerhus der.-Må hellere medbringe min SQM måler til efteråret..
Er det mørkt der oppe, i forhold til andre observeringssteder? Har også familie der oppe så det kunne være jeg skulle lave et spontan besøg når det en dag bliver klart i vejret.
17. juli 2012 kl. 20:10 #85378
mogensDeltager- Super Nova
Jeg var på Orø sidste efterår og der var en enkelt skyfri nat – har aldrig set noget lignende.-Men havde ikke noget udstyr med
17. juli 2012 kl. 20:56 #85379
nick- Main Sequence
Jeg var også der op i julen og det var helt skyfrit. Desværre var det før jeg fik briller, så jeg kunne ikke nyde det på samme måde :(.
Så må jeg hellere komme der op igen snarest muligt.
18. juli 2012 kl. 08:57 #85389
paul- Nova
Tilbragte nogle nætter på Orø her i vinters. Og jo, er man på det rigtige sted og kigger i den rigtige retning kan Orø sikkert være et ganske udmærket observationssted.
Sydsiden of Orø og himlen mod Syd er desværre lidt plaget af lysforurening fra Holbæk og omegn ligesom der også er lidt lysforurening mod Øst hvor Kyndbyværket bla. ligger tæt på Nordspidsen af Orø. De bedste observationssteder på Orø finder man nok på den Nordvestlige halvdel af Ø´en ligesom der også er mørkest ud over fjorden mod Nord og Vest hvis man kan nøjes med disse retninger.
Uden at have prøvet det endnu kunne jeg forestille mig at et udmærket observationssted på Orø kunne være parkeringspladsen ved campingpladsen hvor Nord og Vest som sagt er de mørkeste retninger, forudsat at der ikke er lysforurening fra campingpladsen om vinteren.
Måske det er muligt at leje en af campingpladsens hytter om vinteren og samtidig have strøm til rådighed? igen forudsat at der ikke er andre vintergæster der lysforurener.
Derudover er der gode færgeforbindelser til Orø det meste af døgnet, specielt med kabelfærgen ligesom der nu findes et udmærket og helt nyt mini supermarked på Ø´en. En hyggelig lille Ø der under alle omstændigheder er et lille besøg værd.
Kender man nogen med klippekort eller er man mange er der gode rabatter at hente på kabelfærgen. Holbæk-Orø færgen har også et ti-turs rabatkort.
18. juli 2012 kl. 10:01 #85390
paul- Nova
Blot for info!
Har netop talt med Orø Camping.
De oplyser at der er gode muligheder for mere eller mindre total mørklægning af pladsen om vinteren, men kan ikke afvise at der kan komme en enkelt vintergæst eller to. Men hvor mange campinggæster laver mon lysshow en mørk vinternat…
De sidste bookninger de havde pt. var i Oktober.
Der er strøm på hele pladsen både udendørs og indendørs, og så vidt jeg kan læse på deres hjemmeside er der også internet.
Prisen er 175,- for en 4 personers hytte der kan udvides til 5 personer hvis man kender hinanden godt :-). Derudover betales der 75,- pr. person pr. overnatning + forbrug af EL.
Endelig er der jo den mulighed ikke at booke sig ind på campingpladsen men blot at lave en opstilling på parkeringspladsen ved siden af Campingpladsen og så sove i sin bil.
Orø kan nok ikke måle sig med Avnø, ihvertilfald ikke mod Syd, men en Ø-camp der ikke ligger langt fra København kan måske også bruges. Der er mange naturoplevelser at hente på Orø, også om dagen, så man kan sagtens tage familien med derover.
18. juli 2012 kl. 11:54 #85391
nick- Main Sequence
Tak for info Paul, så er der nok ikke så meget at rafle om.
Jeg må afsted til Orø, evt. som en opvarmningstur til Avnø til august. Det bliver ihvertfald nok ikke værre end seeing her hjemme fra baghaven i Hvidovre.Ifølge DMIs 9-døgnsudsigt skulle det være klart fra lørdag nat til torsdag nat. Lad os håbe det holder stik.
18. juli 2012 kl. 14:29 #85394
fohbrDeltager- Moon
Hej alle.Når I nu alligevel skal til Orø. Så læg turen omkring Kirke Hyllinge, der ligger lige på vejen, og få en 1. klasses rundvisning i mit OBS. (Entréen er gratis).Send evt en p.m. for nærmere aftale om tid og sted.Se “turistattraktionen” her:18. juli 2012 kl. 18:21 #85397
lindhardDeltager- Super Nova
Paul wrote: Blot for info!
Har netop talt med Orø Camping.
De oplyser at der er gode muligheder for mere eller mindre total mørklægning af pladsen om vinteren, men kan ikke afvise at der kan komme en enkelt vintergæst eller to. Men hvor mange campinggæster laver mon lysshow en mørk vinternat…
De sidste bookninger de havde pt. var i Oktober.
Der er strøm på hele pladsen både udendørs og indendørs, og så vidt jeg kan læse på deres hjemmeside er der også internet.
Prisen er 175,- for en 4 personers hytte der kan udvides til 5 personer hvis man kender hinanden godt :-). Derudover betales der 75,- pr. person pr. overnatning + forbrug af EL.
Endelig er der jo den mulighed ikke at booke sig ind på campingpladsen men blot at lave en opstilling på parkeringspladsen ved siden af Campingpladsen og så sove i sin bil.
Orø kan nok ikke måle sig med Avnø, ihvertilfald ikke mod Syd, men en Ø-camp der ikke ligger langt fra København kan måske også bruges. Der er mange naturoplevelser at hente på Orø, også om dagen, så man kan sagtens tage familien med derover.
Ja, men det er vel så første skridt til afholdelsen af Orø Vinter Star Party?Kommer der en hjemmeside, hvor jeg kan melde mig til?
mvh
Lars18. juli 2012 kl. 18:36 #85398
mortenDeltager- Super Nova
Hvad med Femø? der er en kro, og der er i hvert fald mørkt.
M18. juli 2012 kl. 19:12 #85399
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Lindhard wrote:
Ja, men det er vel så første skridt til afholdelsen af Orø Vinter Star Party?Faktisk en rigtig god idé !
18. juli 2012 kl. 20:46 #85402
paul- Nova
Orø vinter Star Party, jo det er dejlig tæt på for Københavnerne og faciliteterne er der til en lang weekend selvom det koster en lille smule til Campingpladsen.
Måske de giver gruppe rabat hvis de efterfølgende kan markedsføre sig selv som en astro campingplads om vinteren.
Femø, hmm…mørkt, masser af kvinder og en kro, det lyder også til at kunne blive rigtig hyggeligt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kort med de mørke steder' er lukket for nye svar.