Kort med de mørke steder

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Kort med de mørke steder

• Dette emne har 97 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 6255 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 98 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Enig. Går i gang med måling, når jeg får MS’ SQM med posten, hvis vejret ellers vil arte sig. Jeg har også en GPS, så jeg kan plotte data ind på et kort.

Viser det sig at være en sjov sport, så vil jeg selv anskaffe mig en SQM, og så kan MS’ gå videre til Finn.

Thomas, Bornholm

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Hvor finder i sådan en SQM har ledt lidt, men ingenting fundet ??? Finn2012-01-10 20:50:30

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Er det ikke bare lidt svært med sådanne målinger ???? Målingerne vil jo ikke være ens hver nat, og der kan jo gå måneder ( år ) før der viser sig perfekte forehold til rigtig gode målinger på en bestemt lokasion, så det vil jo nok tage noget tid hvis der kun er en måler i omløb.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Du har ret i det, Finn. Det er også en af grunnerne til at jeg vil have min egen, så kan jeg måle flere gange med ujævne mellemrum.

Mvh,
              Bjørn

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Gemmensnitet kan hurtigt regnes ud:

Hver nat jeg er ude, tager jeg fem målinger (tager ca 10sek) – og snittet af dem angiver jeg som nattens måling.
                16/10/2011 var sidst jeg var ude, der kom jeg frem til 18.89. Mit snit ligger derfor lige nu på 18.87 målt over ca 100 nætter.
                Thomas, jeg fik først afsendt den idag – sorry. Og som en side bemærkning til dig, sad der en tempertur føler på C8’eren?

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

En temperaturføler? Hmmm. Jeg er ikke sikker – måske var der en med, sammen med anti-dug systemet, som jeg ikke har brugt. Skal lige se efter. Hvordan ser sådan en fætter ud?

Thomas, Bornholm

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Det er en grå ledningen med et minijack stik i den ene ende, og en plastik dims i den anden (som har en brun ledningen der stikker ud fra).

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

PS bliv ikke ked af det, når du modtager SQM-pakken (den er pakket ind i kassen fra et “billigt” okular).

kimmerrild
                      Deltager
                        • Main Sequence

Sådan noget udstyr ville da være perfekt til at udlåne fra en forening 😀
                        det eneste jeg ville have noget imod at sende med den, er prisen på forsendelse i disse dage grænser sig op imod det utrolige!!
                        Jeg tror nemlig at jeg bor lidt i et smørhul. 20 km øst for skjern, 20 km syd for herning, 20 km nord for Grindsted. Mod sydvest har jeg Borris skydeterræn, der med sine 47km2 store areal med præsis 0 gadelamper er en dejlig nabo. Det eneste er når de har øvelse og skyder magnesium flares op i luften, så er aftenen ødelagt, og man ka godt pakke sammen.

Sønder Felding er den nærmeste naboby og jeg har nøglen til at slukke for gadelyset, så det kunne være interasandt hvor megen effekt det havde at slukke for lyset og så lave sine målinger? Skulle nok ske kl 3 om natten 😉

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

Har I gadelys? Nej, slikt har vi ikke her.

Mvh,
                          Bjørn

tom.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg nævnte i sidste uge, at DN’s kort over mørke steder havde givet en henvendelse til AFFS, fra de som arbejder med Spor i landskabet, da et af sporene i Køng Song ender på Avnø.

Nu har deres artikel givet anledning til endnu en lille artikel i en avis som AFFS og Avnø Naturcenter normalt ikke annoncere i – LandbrugsAvisen!
                            Artiklen omhandler naturligvis mest DN’s kort, hvilket den skal, men Avnø og AFFS bliver nævnt specifikt til sidste i artiklen.

Forhåbentlig får artikel nogle af landmændene til at tænke lidt over hvilket fantastisk mørkt sted de bor Smile

Nå, men artiklen finder I her, øverst på side 7.
                            http://www.e-pages.dk/landbrugsavisen/57/

mvh Tom

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nick
                              • Main Sequence

Jeg kan også godt befale Orø på Nordsjælland.
                              Det koster godt nok lidt at komme der over, men der er virkelig også godt mørkt.
                              Har noget familie derover, så jeg må lige huske kamera næste gang.

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Tom A wrote:
                                Forhåbentlig får artikel nogle af landmændene til at tænke lidt over hvilket fantastisk mørkt sted de bor Smile

Bare det dog ikke får dem til at sætte lys op LOL

nick
                                  • Main Sequence

Kom der nogensinde gang i målingerne med SQM måleren?

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 98 i alt)
                                • Emnet 'Kort med de mørke steder' er lukket for nye svar.