› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Kort med de mørke steder
- Dette emne har 97 svar og 26 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 6249 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. januar 2012 kl. 18:28 #75612
jespergDeltager- Super Nova
DN har lavet et interessant kort og en fin artikel, der sikkert vil interessere mange her:
Så kan man se hvor man skal kigge efter hus eller fritidshus
Jesper G.
5. januar 2012 kl. 18:35 #75613
palle.b.Deltager- Nova
Der er ikke mange mørke pletter tilbage i DK
– Men fint kort, tænk om de mørke pletter kunne fredes.
5. januar 2012 kl. 19:37 #75615
jonas.cDeltager- Super Giant
Här hittar ni mörka platser i södra Sverige (och Nordsjälland):
/JonasJonas C 2012-01-05 18:39:22 5. januar 2012 kl. 20:30 #75616
deepskyDeltager- Planet
Interessant kort, så er der alligevel noget om udtrykket “Det mørke Jylland”
Mange af de mørke steder er naturskovene som er fredede, og heldigvis for det, bortset fra at træerne jo er i vejen. Bor selv lige midt mellem de 2 store mørke områder i sønderjylland, og det er virkelig sådan at når gadelygterne slukkes, så er der kun lyset fra oven tilbage.5. januar 2012 kl. 21:27 #75617
Anonym- Nova
Måske skulle man blive ø-boer?
5. januar 2012 kl. 22:15 #75620
niveDeltager- Super Nova
Spændende kort . Her er et link til en også spændende side The night sky in the world
6. januar 2012 kl. 03:38 #75629
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Nogen der ved om et kort man kan se brædde- og længdegrader ovenpå nattehimmelen? Nives link viser Norge, men det er vanskeligt at se nøjagtig hvor f.eks. jeg bor på det billedet. For mig ser det ud til at jeg bor i et (mørke)blå område, men jeg er ikke sikker.
Mvh,
Bjørn6. januar 2012 kl. 11:48 #75632
spatzekDeltager- Super Giant
Spændende kort fra DN og kortet fra Sydsverige, hvor Nordsjælland også er med.
Har selv observeret fra Anholt for mange år siden – nok Danmarks mørkeste sted.Jeg kan se, at mit sommerhus ned til Isefjorden ligger fint placeret i rimeligt mørke på kortet. Det bekræfter også min erfaring i at der stadig er pænt mørkt. Manglende byudvikling, militæret, skove og at fjorden er ca. 18 kilometer bred giver alt sammen gode betingelser for, at det ikke går ned ad bakke de kommende år.Jeg vil tro, at det i køreradius fra København er det nærmeste rimelige mørke man møder. Så Hornsherred har stadig gode betingelser.Lars7. januar 2012 kl. 20:21 #75686
mstauningDeltager- Black Hole
Bjørn, så vidt jeg kan finde så bor du altså ikke i det sorte (http://www.blue-marble.de/nightlights/2010 her kan du søge efter bynavn og se satbilleder af nattelyset overlagt).
7. januar 2012 kl. 21:02 #75688
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg tager kortet med et gran salt. For eksempel er der en lille mørk klat på Stevns, men på siden op mod København og Malmø. Lysforureningen derfra er MASSIV og der er absolut IKKE hvad jeg vil kalde mørkt der. Ligeledes skulle der være et mørkt område på halvøen overfor Esbjerg… hmm, I think not! Jovist, der kan da sikkert godt ses stjerner fra begge steder med godt resultat, men der vil helt sikkert være voldsom skyglow et godt stykke op fra horisonten.
Nu har jeg jo selv i sagens natur et godt kendskab til Bornholm og jeg finder det ret besynderligt at en stor del af Almindingen ikke er markeret som et mørkt område, når der beviseligt er langt mørkere end ved den lille klat nær Stevns… og der er steder inde i Almindingen der ligger så langt fra bylys og veje, at de burde have fået en sort markering, da der er fuldstændigt fravær af synlig kunstig belysning. Det samme gælder Rø, Ølene og Bodilsker plantagerne. Hvis man zoomer ind på Bornholm i MS’ link, så vil man kunne se områderne i det sydøstlige Almindingen, Ølene og Bodilsker som to sorte pletter. Forstil jer så at man er inde i disse områder, i en lysning i skoven, flere kilometer fra nærmeste hus…
Jeg tror et af problemerne er at det er yderst vanskeligt at gengive intensiteten fra en by korrekt. En by med intensiv belysning, som København, vil skabe problemer i stor omkreds, da skyglow vil kunne ses over et meget stort område og det vil følgelig være vanskeligt at finde hvad jeg vil kalde rigtig mørk himmel i stor omkreds, da skyglowen vil rage op over horisonten i enorm radius. Omvendt vil man kunne finde mørk himmel ganske tæt på en mindre by, ja endda inde i byen, fordi intensiteten af skyglow er meget mindre, men fordi billederne er baseret på satellitfotos, der jo er taget direkte ned på byen, så vil en lille by vise sig som et lille, men klart punkt, der ikke adskiller sig nævneværdigt i overfladeklarhed fra en stor by på kortet, men hvor virkeligheden er meget anderledes. Man kan faktisk stå på Rønne havn og nemt se mælkevejen i Svanen, blot luften er klar og man beskytter øjnene mod direkte lys.
Kortet er således kun vejledende – og sommetider vildledende!
Thomas, Bornholm
7. januar 2012 kl. 23:38 #75694
MStauning wrote:
Bjørn, så vidt jeg kan finde så bor du altså ikke i det sorte (http://www.blue-marble.de/nightlights/2010 her kan du søge efter bynavn og se satbilleder af nattelyset overlagt).
Hej Michael,
Tak for link! Nej, jeg bor ikke i det sorte området, men måske i det mørkeblå område (i Nives link ovenfor)? Her har jeg angivet mit område gjennem at bruge dit link:
… det er ganske mørkt her.
Jeg får gå til indkøb af en SQM og måle hvor mørkt det er IRL.
Bjørn T. Jønsson 2012-01-07 22:43:13 Mvh,
Bjørn8. januar 2012 kl. 00:06 #75695
Her er Avnø Naturcenter afmærket til sammenligning.
… og Kompedalslejren:
Bjørn T. Jønsson 2012-01-07 23:26:41 Mvh,
Bjørn8. januar 2012 kl. 01:21 #75698
henrikDeltager- Nova
Deprimerende kort synes jeg nu!
Nærmeste sted fra kbh er Avnø ser det ud til – men det bekræfter jo kun erfaringerne
8. januar 2012 kl. 01:47 #75699
mstauningDeltager- Black Hole
Bjørn må låne dig min SQM 😉
8. januar 2012 kl. 12:22 #75704
He-he. Ja, måske det havde været en god idé. Tak for tilbudet!
På den anden side koster en slik ikke så meget og så slipper vi at sende din SQM frem og tilbage i posten. Er vi uheldige så får vi endog tillagt straffetold på den lille dims fordi toldvæsenet ikke tror det er et lån … Så jeg køper en istedet.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kort med de mørke steder' er lukket for nye svar.