Korrelation mellem månefase og skydække?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Korrelation mellem månefase og skydække?

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af palle. This post has been viewed 564 timesb. This post has been viewed 564 times. This post has been viewed 564 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Er der nogen der har undersøgt dette, jeg syntes ski at hver gang der er rimeligt klart vejr, så hænger den der store grimme reflektor og lyser op for fuld blus, og når det så endelig er nymåne er det skyet

/Rudi B. Rasmussen

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Ja sådan er det altid.

Men jeg tror ikke det kan bevises. Men det virker sådan.

Anonym
          • Nova

Se det fra den lyse side, så behøver du ikke bruge blitz til dine astro fotos… 😉

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hmmm…. Den gamle skrøne igen?

Tror I bare ikke at man lægger mærke til månen , når den er der og ikke når den ikke er der I øvrigt er den også større når den er tæt på horisonten

Hilsen Claus

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

indlæget er selvfølgelig ironisk ment

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Det samme her…..

Hilsen Claus

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

Lægger stilen om og bliver månefotograf LOL

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er bare en gammel skrøne. Men der er selvfølgelig alligevel en grund til, at vi føler, det er sådan. En af grundene er, at vi lægger mere mærke til Månen i den mørke årstid, fordi den simpelthen står højere på himlen og tilbringer mere tid over horisonten. Derved bliver der selvfølgelig færre helt mørke nætter uden måne. Og de fleste mennesker kan ikke uden videre se, om Månen er helt fuld, eller om den er en eller to dage før eller efter fuldmåne. Derved er chancen for en “fuldmånenat” selvfølgelig femdoblet! Og en vinternat kan fuldmånen være over horisonten i næsten tyve timer!

Jeg elsker Månen. Den er et fantastisk interessant objekt. Og vidunderlig smuk i et teleskop. Især fuldmånen.

Thomas, Bornholm

henrik
                    Deltager
                      • Nova

Jeg spurgte (sjovt nok) dmi om det samme engang

Stig Rosenørn sagde at der ike var nogen statistisk målelig sammenhæng.

Så som Thomas siger: Det er bare fordi vi lægger mere mærke til den.

Mvh Henrik

palle.b.
                      Deltager
                        • Nova

Astrojensen wrote:

Jeg elsker Månen. Den er et fantastisk interessant objekt. Og vidunderlig smuk i et teleskop. Især fuldmånen.

Thomas, Bornholm

Hej Thomas og øvrige der er på “tråden” Fuldmåne…. ?

jeg er også ret måne glad, man falder jo nærmest i staver der bag okularet, men

øhhh jeg plejer ikke at tage teleskopet ud når månen er ret meget over havl.

jeg syntes ikke man kan se noget andet end en lys skive, der er jo ingen skykker, ved fuldmåne !

men det kan jo godt være at man skulle prøve en dag aligevel.. !?Palle B.2012-11-16 15:12:54

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Astrojensen wrote: … Og de fleste mennesker kan ikke uden videre se, om Månen er helt fuld, eller om den er en eller to dage før eller efter fuldmåne. …

Faktisk havde jeg en “sjov” oplevelse for knap tre uger siden. Hvor jeg og fire andre fra AFFS var ude på Avnø Naturcenter for at vise stjernerne frem for en gruppe naturvejledere.

Her var der en af deltagerne der var meget overbevist om at månen var fuld i tre dage!!!

Jeg forsøgte at forklare hende hvordan det hang sammen, men jeg er ikke sikker på at hun accepterede min “videnskablige” forklaring.

Palle B. wrote:

jeg syntes ikke man kan se noget andet end en lys skive, der er jo ingen skykker, ved fuldmåne !
                          men det kan jo godt være at man skulle prøve en dag aligevel.. !?

Prøv det!! Under septembers fuldmåne, sad jeg i næsten en time, helt tryllebundet af nogle flotte bjerge nær månens sydpole. Bjergene stod i skarp kontrast til det sorte verdensrum bagved. Virkelig fascinerende syn!

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

palle.b.
                          Deltager
                            • Nova

JA det bliver jeg bare nød til. jeg har nok snydt mig selv for dette .

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Korrelation mellem månefase og skydække?' er lukket for nye svar.