Korrekt opbevaring af udstyr

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Korrekt opbevaring af udstyr

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af astrojensen. This post has been viewed 150 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

moser-nielsen
    Deltager
      • Planet

Hej

Med afsæt i hvad jeg kan læse og se på nettet har jeg fået gjort mig selv usikker på hvordan jeg bedst opbevarer mit udstyr (1: 6″ f:5 newton. 2: EQ-3 med motorer og transformer. 3: Søgekikkert, okularer og filtre).

Lige nu står 1 i et opvarmet kælderrum og 2 og 3 i lidt køligere kælderrum.

Vil det være bedre at opbevare 1 og 3 udendørs, men tørt – naturligvis?

Vi har et skur, hvor det ville kunne stå – evt. med et dække over. Det virker bare forkert at stille det dér (sådan a la at lade en iPad ligge i en cykelkurv).

Jeg har for nyligt konstateret at der er en del

skidt på spejlet og spekulerer over om det kan skyldes at teleskopet flyttes ud og ind (og danner kondens på overfladerne). Jeg sætter dæksler på når jeg tager det af monteringen udenfor.

Hvad har I gode erfaringer med?

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg ville sætte teleskopet i det kølige rum og de andre ting i det opvarmede, for at beskytte elektronikken mod fugt og holde teleskopet så nær udetemperaturen som muligt.

Skidtet på spejlet kommer uanset hvad du gør. Det meste kommer sikkert derind, når man er ude og observere. Der driver meget skidt rundt i luften. Det er bare at trække på skuldrene og vaske spejlet en gang om året eller deromkring.

Thomas, Bornholm

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Korrekt opbevaring af udstyr' er lukket for nye svar.