Kontrol fra mac

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Kontrol fra mac

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af juel. This post has been viewed 108 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

juel
    Deltager
      • Moon

Hej folkens.

Indtil nu har jeg brugt håndkontrollen til min HEQ5 (SynScan v3), men kunne godt tænke mig at styre via min macbook pro. Og så er der jo lige det med kabler.

Hvad skal jeg have fat på? (links er meget velkomne )

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

en PC … WinkTongue

Hardware: Det kommer lidt an på, om du vil køre igennem håndkontrollen eller helt udenom. Dette afhænger også lidt af, hvad software, der er til rådighed. Men du får brug får enten en USB til RS232 adapter, eller en “EQdirect” type USB adapter. Men jeg ved ikke, om sidstnævnte kan bruge til noget på Mac. Jeg tør ikke komme med links, da jeg ingen erfaring har med, hvad der virker på en Mac.

På softwaresiden skal du først og fremmest have et planetarieprogram. Der findes flere, udemærkede gratisprogrammer. Cartes du Ciel findes til både Windows, Linux of Mac. Den kan vist ikke forbinde direkte til en SW mount, så du skal nok ud i noget INDI, som er en slags Linux-pendant til ASCOM. Her må dem, der har erfaring med dette, komme på banen.

Der er også Stellarium, som nok er lidt nemmere tilgængeligt, og der er mange, der starter med det, men jeg synes man vokser lidt fra det med tiden. Men jeg mener, du kan styre en SW mount direkte fra det. Det er også gratis, så det er bare at hente det og prøve.

http://stellarium.org/
        https://sourceforge.net/projects/skychart/

Jakob A.

juel
        Deltager
          • Moon

Jeg har Stellarium og Cartes du Ciel. Grunden til mac er at sådan en har jeg i forvejen.

Der hvor jeg er lidt på bar bund, er hvilke kabler jeg skal bruge.Juel2016-08-26 16:36:08

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Kontrol fra mac' er lukket for nye svar.