› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Kontravægt til EQ8
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 1070 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. oktober 2017 kl. 21:00 #164383
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
I fredags havde jeg besøg af en kær Kollega. Hans far er dygtig med metal, og havde fremtryllet en kontravægt ekstra til min EQ8 opstilling. C14’eren med nødvendigt udstyr er lidt tungere end de to medfølgende kontravægte kan udbalancere.
Så lige nu er kikkerten udbalanceret med nogle skiver af bly, som er kilet fast imellem de to originale kontravægte. Ikke nogen smuk og holdbar løsning.
Så ny kontravægt!
Diameteren er 100 mm, tykkelsen 78 mm og udboring 32,5 mm som passer til stangen på EQ8.
Da kontravægten er lavet i stål, ikke rustfrit, var det nødvendigt at rustbeskytte.
Så jeg benyttede mig af de dejligt varme temperaturer til at affedte og prime vægten.Dernæst fik den en omgang matsort.
Imens vægten tørrede, lavede jeg en kontraskrue af et stykke 12 mm rustfri gevindstang. For ikke at skramme kontravægtarmen, borede jeg et 5 mm hul i gevindstangen på drejebænken, og slog et 6 mm gevind. Derved kan der skrues en 6 mm nylonskrue ind i enden af gevindstangen. Jeg fandt et stykke 30 mm messing, som fik et 12 mm gevind, og så kunne det bruges som fingerskrue. Jeg overvejer at rulletere den..
Den færdige kontravægt ser nu sådan ud:
Og selvfølgelig en stor tak til Michal og hans far!!
mvh
Jens15. oktober 2017 kl. 21:24 #164384
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Flot
Jeg mangler i den grad også passende kontravægt til min G42 montering, og synes det er det rene optrækkeri at skulle betale over 1000 kr + fragt for en 8-10 kg vægt.
Så jeg har grublet længe over en løsning, skiver fra et vægttræningssæt er nærliggende, men der skal tilpasses centerhul og lavet en passende strammeskrue.
Så der gik jeg i stå. Jeg har sågar overvejet at støbe noget i beton…
Tja…
15. oktober 2017 kl. 21:45 #164385
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Ja, den er flot. Det har længe stået på ønskelisten med en korrekt kontravægt. Bly og Beton er fint, men stål er og bliver bare flottere og bedre…
Jeg glemte at sige at 12 mm gevindhullet selvfølgelig var både boret og skåret “fra fabrikken”.
Og ja, over 1000 kr for en skive stål er optrækkeri. Derfor har jeg også brugt blyskiverne.
mvh
Jens16. oktober 2017 kl. 10:28 #164392
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lars Malmgren wrote: Flot
Jeg mangler i den grad også passende kontravægt til min G42 montering, og synes det er det rene optrækkeri at skulle betale over 1000 kr + fragt for en 8-10 kg vægt.
Så jeg har grublet længe over en løsning, skiver fra et vægttræningssæt er nærliggende, men der skal tilpasses centerhul og lavet en passende strammeskrue.
Så der gik jeg i stå. Jeg har sågar overvejet at støbe noget i beton…
Tja…
Lars – hvad er diameteren på din kontravægtstang. Jeg har en del vægte tilovers…
16. oktober 2017 kl. 18:55 #164413
Hej Frank,
Stangen har en diameter på 30 mm, så indvendig diameter på en kontravægt skal nok være 31-32 mm.
25. oktober 2017 kl. 14:49 #311579
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Lars
Har målt mine kontravægte løseligt og det ser ud til at hullet er 31-32 mm.
Kig forbi – jeg sender ikke
– den er ret tung.
25. oktober 2017 kl. 19:23 #311589
Fantastisk!
Hvis og når jeg en dag får min bil tilbage fra mekanikeren
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kontravægt til EQ8' er lukket for nye svar.