› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kontrast
- Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 196 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. november 2009 kl. 20:35 #26949
jan.hDeltager- Moon
Endnu en nybegynder, der indsamler lidt viden…..prøver….. for der er meget at holde styr på. Der dukker jo hele tiden nye spørgsmål op. Jeg ved ikke om jeg har forstået det korrekt, men kan man sige, måske lidt groft, at et højt F-forhold f.eks 15 vil giver mere kontrast end et lavt F-forhold på f.eks 5. Mit spørgsmål udspringer fra at når jeg kigger på de forskellige scoper, omtales Maksutov teleskoperne som gode til kontrast især til planeter, men ringe pga høj F/forhold til deep-space.
Og hvis jeg har forstået det korrekt hvorfor er det så lige at når lyset har lang vej i scopet at det skulle give en høj kontrast.Håber der er en eller to der vil kaste lidt af deres viden af, så jeg måske kan lukke det spørgsmål. Der jo nok at vælge af.og det er lige det der er det sjove og udfordrene og samtidig frustrerende
Med venlig hilsen Jan.H
19. november 2009 kl. 21:12 #26952
astrojensenDeltager- Neutron star
Glem det der, det er noget vrøvl!
Et teleskops evne til at gengive kontrast ligger udelukkende i hvor god optikken er fremstillet og om der er en central obstruktion eller ej. f/forholdet er i den sammenhæng uden betydning.
MEN! Et teleskop med langt f/forhold er i reglen lettere at fremstille med høj nøjagtighed og vil også have andre fordele i forhold til planetobservation, bl.a. vil det have et meget dybere fokuspunkt, forstået på den måde, at det vil være langt lettere at fokusere.
Derudover vil selv meget enkle okularkonstruktioner give særdeles skarpe billeder, både på og udenfor den optiske akse, altså både i midten af okularets synsfelt og ved randen. Et teleskop med kort brændvidde vil kræve mere avancerede okularer der er designet til det korte f/forhold for at være randskarpe. Ja, bliver f/forholdet kort nok vil mange okularer være så hårdt plaget af sfærisk abbeation at teleskopets opløsningsevne vil være nedsat.
Og angående deep-sky, så er det lige meget hvor langt eller kort teleskopets f/forhold er (vi taler ikke om den fysiske brændvidde, det er en helt anden snak), alle teleskoper med samme åbning er lige gode til deep-sky, i teorien. I praksis vil nogle selvfølgelig være langt bedre end andre, men det der er afgørende for observatøren der bruger teleskopet er at kunne opnå en forstørrelse der giver en passende udgangspupil. Denne bestemmes af forstørrelsen og dermed af okularet og kan man bare finde de rigtige okularer kan ethvert teleskop bruges til deep-sky.
Lad os sige, vi vil have en udgangspupil på 6mm som det laveste. For at finde det f/forhold der giver netop den udgangspupil skal vi tage okularbrændvidden og dividere med udgangspupillen. Lad os antage at vi har et 40mm okular til rådighed: 40/6 = 6.7
Vi kan altså bruge et teleskop med et f/forhold på 6.7 og et okular med brændvidden 40mm til at opnå en udgangspupil på 6mm. Et 20mm okular på samme teleskop vil give en udgangspupil på 3mm.
Men hvad hvis vi har et teleskop med f/15? Så skal vi bruge et 90mm okular eller et 45mm okular til at opnå henholdsvis 6mm og 3mm udgangspupil. Hvis de to teleskoper iøvrigt har samme åbning, vil der, alt andet lige, ikke være forskel på klarheden i billederne.
I praktisk brug må man altså skelne til mange ting foruden f/forholdet for at finde ud af, hvad man skal vælge. Hvis man derimod ønsker at fotografere, ja så er f/forholdet af afgørende betydning, da et kort f/forhold betyder en kortere eksponeringstid for deep-sky objekter. Ved planeter ønsker man gerne f/20-30, så her er teleskopets f/forhold igen af mindre betydning, da man så bare forlænger med barlows eller okularprojektion.
Thomas, Bornholm
19. november 2009 kl. 21:26 #26959
jan.hDeltager- Moon
Tak Thomas, det var da et rigtig godt og brugbart svar, Super
Venlige hilsner fra JanMed venlig hilsen Jan.H
19. november 2009 kl. 22:02 #26963
astrojensenDeltager- Neutron star
Spørg bare løs, det er den eneste måde at lære på!
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kontrast' er lukket for nye svar.