Konge fotos med DSLR

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Konge fotos med DSLR

• Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af wieben. This post has been viewed 223 times
Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Betyr det at hvis man har et kamera med lite støy i chipen, så kan man med fordel lage lengre eksponeringer – i tillegg til mange eksponeringer?

Mvh,
      Bjørn

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det gælder i hvertfald for mit kamera, går jeg over 300sek for jeg langtttttttt bedre billeder og mindre redigering ved efterbehandling….

max
          • Nova

Men hvis man nu bor et sted hvor der er meget lysforurening, som denne
          russiske fotograf, så er det jo netop lysfoureningen der er problemet og ikke
          så meget støjen i kameraet.
          Og så kunne det måske netop være en god ide at lave mange kortere eksponeringer
          i stedet for nogle få lange eksponeringer.
          Er det i virkeligheden sådanne det hænger sammen ?

VH. Max

Max2009-06-03 09:11:11

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Måske, men det kræver så nok at objektet er lysstærkt nok til at benytte korte expo…

Men alt i alt må længere expo være bedre mener jeg, men der er jo noget med baggrund kontra objekt, altså forholdet mellen dem støjmæssigt, men det er alt for teknisk for mig. Sleepy

wieben
            Deltager
              • Nova

Mht. længden af subs og forståelsen af SNR (signal noise ratio) kan jeg anbefale en super god artikel serie af Craig Stark.

Læs de 2 links her:

Artiklerne giver en god forståelse hvordan tingene hænger sammen.

Det hele afhænger af de lokale forhold sammen med det kamera man bruger.

Wieben2009-06-03 09:38:24

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Men får man så dybden ved mange og korte eksponeringer? Eller er det så at dybde krever lange eksponeringer? Jeg innbiller meg at siden dybden kommer ved lange eksponeringer, er
                det vanskelig å kompensere for dette ved mange korte eksponeringer
                istedet?

Og man kan vel bruke filter for å kansellere ut det meste av kunstig lys, og derved kunne øke eksponeringstiden?

EDIT: takk for de lenkene, Heine. Da får jeg lese dem og se om svarene ligger der.

Bjørn T. Jønsson2009-06-03 09:41:30

Mvh,
                Bjørn

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Bare det at hver subframe tillægger noget udlæsningsstøj, gør at det er svært at komme helt op på samme glatte udsenede på flere korte mod nogle lange. Da du gerne skulle komme over readnoise og shootnoise.

Ved der er en gut der har lavet en fin side om det…

Men det korte af det lange er: Det kan ALTID betale sig at exponere længere, lige til fullwell grænsen.

Og dog, der er jo nogle der hygger sig med “lucky Imaging”, hvor de køler et videocam vildt meget ned (under -100C), og optager et par photoner af gangen. Efter en 30.000-40.000 frames bliver ringtågen faktisk ganske fin…

MStauning2009-06-03 12:55:26

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

MStauning wrote: Det kan ALTID betale sig at exponere længere, lige til fullwell grænsen.

Men hvordan vet man når den er nådd? Finnes det en formel for å regne ut hvor lang eksponering som er optimal, hvis man vet fullwell-verdien på CCD-chipen?

Mvh,
                    Bjørn

wieben
                    Deltager
                      • Nova

Hej Bjørn,

Check de 2 links jeg postede på side 1.
                    Viser 9 indlæg - 16 til 24 (af 24 i alt)
                    • Emnet 'Konge fotos med DSLR' er lukket for nye svar.