Konge fotos med DSLR

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Konge fotos med DSLR

• Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af wieben. This post has been viewed 222 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Først og fremmest…..nedenstående er ikke mine billeder…bare det var 🙂

Jeg faldt lige over et par billeder fra en russisk gut der viser hvad der er muligt med forholdsvist billigt udstyr.

Man behøver ikke en 20″ RC og et mono cam for at lave fantastiske billeder.

Ham her har brugt en Canon 350d og Skywatchers 10″ på en EQ6pro.

Fremgangsmåden er den samme som Jakobb bruger……skills og mange subs. Billederne er fra en mag. 4 himmel, så vi taler ikke mørke Sibirien.

Jeg syntes det er vildt godt gået.

Igors hjemmesidde er her: http://www.fpsoftlab.com/gallery/

Omkring 20 timers data.

6 timers data. M63

Wieben2009-06-02 15:11:23

max
        • Nova

Pu ha ! Shocked

Det er jo næsten Hubble kvalitet.

VH. Max

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Prøv lige hans 3D version af M31 Smile

Mvh

Mogens

Mvh
          Mogens

Anonym
            • Nova
            Hei Wieben !

Det er noen riktig flotte bilder !Clap

Fremgangsmåden er den samme som Jakobb bruger……skills og mange subs. /QUOTE]

Som den nybegynner jeg er : hva betyr “skills” og “subs” ? Embarrassed

Mvh Arne Martin

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Helt enig, subs i tusenvis er vejen, det er bare ikke let med tålmoden at holde kun et objekt i flere dage eller uger Wink
              Det er let nok her fra altanen, der er begrænset muligheder Cool men når jeg så endelig kommer ud til mørket ved Maglesø, så skal man helst have 3 objekter på samme nat. Tsk tsk..

michael.bertelsen
              Deltager
                • Nova

ImponerendeThumbs%20Up. Men en ting er sikkert – det er ved com. at trylleriet skerWink – han er sikkert også god til billedbehandling.

Mvh

Michael

wieben
                Deltager
                  • Nova

Hej Arne,

Spørg bare løs.
                  Skills: Engelsk – skills = færdigheder/evner.
                  Subs: Subs er de enkeltbilleder man stacker. F.eks. 6 billeder med 10 minutters eksponering.

Anonym
                    • Nova

Takk Heine !

Jeg hadde en mistanke om det med skills rett og slett kunne være så enkelt Embarrassed

Og nå vet jeg også hva subs er Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Vil da gerne vise hvad der menes med sub, eller rettere hvad man for ud af det.

De er begge behandlet på samme måde, dog er den med 5subs croppet lidt for at fjerne sortkant fra dither.

Her 1sub:

Og 5 subs stakket:

Anonym
                        • Nova

Hei Michael !

Så da blir jo subs rett og slett hva jeg ville kalle enkelt-eksponeringer !

1 sub = 1 eksponering

Da har jeg jo tatt mange subs allerede, jeg har bare ikke vært klar over det. LOL

Mvh Arne Martin

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Lige som brombassen der ikke viste den ikke kunne flyve. Smile

max
                            • Nova

Tror nok at dette spørgsmål har været stillet på forummet før.

Men kan man generelt altid sige at 30 subs på hver 1 min. vil give

samme resultat som f.eks. 6 subs på hver 5 minutter ?

Man skulle tro at de mange små subs vil give en bedre guideing pga. de korte

eksponeringer.

VH. Max

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Han har noen über-flotte astrofotos fra Igor!

Det viser at det går an å gjøre det bra med relativt billig utstyr – når man har skills. Det viser også at Sky-Watcher har et ufortjent dårlig rykte i enkelte kretser. Jo mer jeg ser hva Sky-Watchers tubus og monteringer kan gjøre, jo mer imponert blir jeg.

Mvh,
                              Bjørn

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Max – Ja og nej…

Da hver subframe tilføjer lidt støj, og det faktum at der skal en vis styrke til at overdøve baggrundsstøjen (være sig støv i mælkevejen fra et mørkt sted, eller bylyset fra din have).

Man kunne jo lave en kort test.

Optag 10 x 1min efterfulgt af 1 x 10min. Mål nu baggrundsstøjen, og signal/støjforholdt på nogle stjerner samt på noget tåge (galaskearme, nebula eller lign).

Sidst men ikke mindst se på dem visualt, og vudere hvilken en du mener viser det mest og med mindst støj.

Det er vigtigt i sådanne en test at behandle billederne ens, så hvis du bruger darks – skal de være af samme længde og antal. Bias ligeså, og du kan jo roligt bruge de samme flats.

Jeg skal se om jeg har noget liggende der kunne bruges, som udgangspunkt i sådan en mini test.

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Kunne man ikke kort sige at
                                  10x1min giver en X dybde af det optaget og fjerner støj mens
                                  1x10min går dybere men med mere støj pr frame.

Lidt svært at ned skrive hvad jeg mener

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Konge fotos med DSLR' er lukket for nye svar.