› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Konge fotos med DSLR
- Dette emne har 23 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af wieben. This post has been viewed 222 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. juni 2009 kl. 15:01 #17041
wiebenDeltager- Nova
Først og fremmest…..nedenstående er ikke mine billeder…bare det var 🙂Jeg faldt lige over et par billeder fra en russisk gut der viser hvad der er muligt med forholdsvist billigt udstyr.Man behøver ikke en 20″ RC og et mono cam for at lave fantastiske billeder.Ham her har brugt en Canon 350d og Skywatchers 10″ på en EQ6pro.Fremgangsmåden er den samme som Jakobb bruger……skills og mange subs. Billederne er fra en mag. 4 himmel, så vi taler ikke mørke Sibirien.Jeg syntes det er vildt godt gået.Igors hjemmesidde er her: http://www.fpsoftlab.com/gallery/Omkring 20 timers data.6 timers data. M63Wieben 2009-06-02 15:11:23 2. juni 2009 kl. 15:13 #17043
max- Nova
Pu ha !Det er jo næsten Hubble kvalitet.VH. Max2. juni 2009 kl. 16:17 #17048
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Prøv lige hans 3D version af M31
MvhMogensMvh
Mogens2. juni 2009 kl. 17:11 #17049
Anonym- Nova
Hei Wieben !Det er noen riktig flotte bilder !Fremgangsmåden er den samme som Jakobb bruger……skills og mange subs. /QUOTE]
Som den nybegynner jeg er : hva betyr “skills” og “subs” ?Mvh Arne Martin2. juni 2009 kl. 17:20 #17051
tommyfDeltager- Neutron star
Helt enig, subs i tusenvis er vejen, det er bare ikke let med tålmoden at holde kun et objekt i flere dage eller uger
Det er let nok her fra altanen, der er begrænset mulighedermen når jeg så endelig kommer ud til mørket ved Maglesø, så skal man helst have 3 objekter på samme nat. Tsk tsk..
2. juni 2009 kl. 18:04 #17054
michael.bertelsenDeltager- Nova
Imponerende
. Men en ting er sikkert – det er ved com. at trylleriet sker
– han er sikkert også god til billedbehandling.
MvhMichael2. juni 2009 kl. 18:53 #17057
wiebenDeltager- Nova
Hej Arne,
Spørg bare løs.
Skills: Engelsk – skills = færdigheder/evner.
Subs: Subs er de enkeltbilleder man stacker. F.eks. 6 billeder med 10 minutters eksponering.2. juni 2009 kl. 19:15 #17058
Anonym- Nova
Takk Heine !
Jeg hadde en mistanke om det med skills rett og slett kunne være så enkeltOg nå vet jeg også hva subs erMvh Arne Martin2. juni 2009 kl. 19:47 #17059
mstauningDeltager- Black Hole
Vil da gerne vise hvad der menes med sub, eller rettere hvad man for ud af det.
De er begge behandlet på samme måde, dog er den med 5subs croppet lidt for at fjerne sortkant fra dither.Her 1sub:Og 5 subs stakket:2. juni 2009 kl. 19:56 #17063
Anonym- Nova
Hei Michael !
Så da blir jo subs rett og slett hva jeg ville kalle enkelt-eksponeringer !1 sub = 1 eksponeringDa har jeg jo tatt mange subs allerede, jeg har bare ikke vært klar over det.Mvh Arne Martin2. juni 2009 kl. 21:15 #17067
Lige som brombassen der ikke viste den ikke kunne flyve.
2. juni 2009 kl. 21:53 #17069
max- Nova
Tror nok at dette spørgsmål har været stillet på forummet før.Men kan man generelt altid sige at 30 subs på hver 1 min. vil give
samme resultat som f.eks. 6 subs på hver 5 minutter ?
Man skulle tro at de mange små subs vil give en bedre guideing pga. de korte
eksponeringer.
VH. Max
2. juni 2009 kl. 21:57 #17070
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Han har noen über-flotte astrofotos fra Igor!
Det viser at det går an å gjøre det bra med relativt billig utstyr – når man har skills. Det viser også at Sky-Watcher har et ufortjent dårlig rykte i enkelte kretser. Jo mer jeg ser hva Sky-Watchers tubus og monteringer kan gjøre, jo mer imponert blir jeg.
Mvh,
Bjørn2. juni 2009 kl. 22:29 #17073
mstauningDeltager- Black Hole
Max – Ja og nej…
Da hver subframe tilføjer lidt støj, og det faktum at der skal en vis styrke til at overdøve baggrundsstøjen (være sig støv i mælkevejen fra et mørkt sted, eller bylyset fra din have).Man kunne jo lave en kort test.Optag 10 x 1min efterfulgt af 1 x 10min. Mål nu baggrundsstøjen, og signal/støjforholdt på nogle stjerner samt på noget tåge (galaskearme, nebula eller lign).Sidst men ikke mindst se på dem visualt, og vudere hvilken en du mener viser det mest og med mindst støj.Det er vigtigt i sådanne en test at behandle billederne ens, så hvis du bruger darks – skal de være af samme længde og antal. Bias ligeså, og du kan jo roligt bruge de samme flats.Jeg skal se om jeg har noget liggende der kunne bruges, som udgangspunkt i sådan en mini test.2. juni 2009 kl. 23:06 #17078
Kunne man ikke kort sige at
10x1min giver en X dybde af det optaget og fjerner støj mens
1x10min går dybere men med mere støj pr frame.Lidt svært at ned skrive hvad jeg mener
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Konge fotos med DSLR' er lukket for nye svar.