› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › konfirmationsgave
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af vejenpedersen. This post has been viewed 37 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. april 2014 kl. 10:47 #116826
vejenpedersen- Asteroid
Hej
Mit navn er Tommy Pedersen og jeg har et par døtre der skal konfirmere om lidt.
Den ene er helt væk i stjerne og rummet. Vi har altid kigget sjternebilleder i familien, men hun er mere interesseret end os andre.
Hun bruger et rundt stjernekort fra Orion og Stellarium rigtig fint.
Hun har nu ønsket sig em “stjernekikkert” i konfirmationsgave og her starte mit problem.
Jeg har læst ALLE tråde herinde om “hvilket teleskop” og jeg er blevet klogere, bare ikke mere sikker i mit valg. Der er jo ikke et rigtigt valg, men mange.
Hun er god til PC, som alle unger nu om stunder,hun kan godt lide at kunne finde stjerner ved at kigge med det blotte øje, men hun kan også godt lide at have succes i det hun laver.
Derfor har jeg mest kigget på GoTo teleskoper, fordi det virker som om det kan være en god vej ind i astronomien, og det kan kobles med PC’en.
Jeg vægter meget, at teleskopet skal være et hun kan flytte på selv. Tre-stjerne alignment skal hun nok få styr på og derfor har jeg kigget på følgende tre, som er indenfor vores prisramme på 3500-4500 +-, men kan ikke bestemme mig.
Og jeg skal nok bruge den tid der skal til som supporter indtil hun er selvkørende.
http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/nexstar-4se.html
eller
http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/celestron-nexstar127slt.html
eller
http://www.lyra.dk/nexstar130slt.html
Jeg har tjekket Youtube og de forskellige test siger i virkeligheden ikke mere end reklamerne.
Er jeg på rette spor?
mvh. Tommy
18. april 2014 kl. 10:58 #116827
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Tommy.
Hvis det er første teleskop, ville hun sikkert blive gladere for en god prismekikkert, i ordentlig kvalitet.
Ideen med en GOTO et eller andet kikkert som første teleskop er ofterere en vej mod skuffelser og teknisk bøvl.
En god 8×42 eller deromkring kan sagtens vise en masse spændende på himlen.
mvh
Jens18. april 2014 kl. 12:17 #116830
vejenpedersen- Asteroid
Hej Jens
Tak for svaret.
Hun har allerede en almindelig håndholdt kikkert og den er god, men hun har selv kigget efter en “rigtig” stjernekikkert, sådan på stativ og med med motor som hun siger. Derfor kiggede jeg efter GoTo. Faktisk kiggede jeg først på Dobson, men de ser bare store ud.
18. april 2014 kl. 12:37 #116831
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Uden at kende de tre teleskoper nærmere, vil jeg mene at Celestron Nexstar 127 giver mest for pengene. En 127 mm Mak er faktisk et stort og ydedygtigt teleskop, som kan vise en masse på himlen.
mvh
Jens18. april 2014 kl. 17:38 #116837
ulrik- Planet
Godt nok azimutal og uden motor,er der også Vixen Porta 80Mf.Meade.dk sælger den bla.Den er rimelig robust og kan holde i mange år og nem at stille op. Den er også god til flere udstrakte objekter på himlen, da den har forholdsvis kort brændvidde. Optikken vil jeg tro er rimelig god. Vixen plejer at stå inde for gode produkter !
Held og lykke med opgaven !
MVH
Ulrik
18. april 2014 kl. 20:07 #116839
clauskafDeltager- Nova
Hej Tommy
Jeg ved ikke hvor du bor, men jeg vil råder dig til at tage kontakt til en lokalforening, der kan give dig råd og vejledning, Start med at give hende et “stjernegavekort” hvis det er lige op over. fordi det er en beslutning der skal vare nogle år frem og derfor er valget vigtigt! Jeg ved ikke om et medlemskab i en lokalforening er aktuel for hende, da vi ofte er en samling af: “kedelige gamle mænd” (nu får jeg tæsk) Men måske du selv kunne få interessen vakt gennem en sådan forening og din datter.
Hilsen Claus19. april 2014 kl. 16:39 #116872
vejenpedersen- Asteroid
Tak for alle rådene. Jeg vil bruge dem og sammen med hende tage kontakt til en lokalforening, uanset medlemmernes alder 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'konfirmationsgave' er lukket for nye svar.