Hej,
Jeg må være lidt tungnem, men M81 sniger sig ind i alle billeder taget indtil nu ;o).
Jeg havde nogle gange forsøgt mig med M81 og til min skuffelse kunne jeg ikke stacke billeder fra forskellige dage uden dårligt resultat, derfor ændrede jeg strategien.
Data:
Orion Optics 200mm F6 Newton
EQ6 Pro u-guidet
Canon 1000D
37 x 150 sek ( ialt 1 time og 32,5 minutter)
Billederne er kallibreret med 7×150 sek dark frames, konverteret til RGB, og herefter stacket via auto star align. Afslutnignsvis konverteret til .jpg 70% Kvalitet og Autostretch.
Vejret var meget klart, men en vurdering af transperans og seeing er jeg altså ikke i stand til at give (tips modtages gerne for at kunne formulere forholdene).
Som det ses var den diffuse cirkel endnu en gang på spil, men kvik som jeg var tjekkede jeg lige spejlene da jeg gik igang med dark frames. Både primær og sekundær var dugget til, men ikke fuldstændigt. Hvorfor jeg tror denne delvise diffusitet kommer fra duggen.
Billedet:
Link til samme:
Jeg tror først jeg vil begynde at se på curves/farveforbedring og støj når jeg har styr på den diffuse fætter der er med.
Jeg er skuffet over der ikke kom mere med af M82, men den kræver måske at de enkelte sub-eksponeringer er længere?
Mvh Steffan
Steffan2008-10-19 18:57:56