Kompositionsbillede: M81 M82

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kompositionsbillede: M81 M82

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af steffan. This post has been viewed 448 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

steffan
      • Giant

Hej,

Jeg må være lidt tungnem, men M81 sniger sig ind i alle billeder taget indtil nu ;o).

Jeg havde nogle gange forsøgt mig med M81 og til min skuffelse kunne jeg ikke stacke billeder fra forskellige dage uden dårligt resultat, derfor ændrede jeg strategien.

Data:

Orion Optics 200mm F6 Newton

EQ6 Pro u-guidet

Canon 1000D

37 x 150 sek ( ialt 1 time og 32,5 minutter)

Billederne er kallibreret med 7×150 sek dark frames, konverteret til RGB, og herefter stacket via auto star align. Afslutnignsvis konverteret til .jpg 70% Kvalitet og Autostretch.

Vejret var meget klart, men en vurdering af transperans og seeing er jeg altså ikke i stand til at give (tips modtages gerne for at kunne formulere forholdene).

Som det ses var den diffuse cirkel endnu en gang på spil, men kvik som jeg var tjekkede jeg lige spejlene da jeg gik igang med dark frames. Både primær og sekundær var dugget til, men ikke fuldstændigt. Hvorfor jeg tror denne delvise diffusitet kommer fra duggen.

Billedet:

Link til samme:

Jeg tror først jeg vil begynde at se på curves/farveforbedring og støj når jeg har styr på den diffuse fætter der er med.

Jeg er skuffet over der ikke kom mere med af M82, men den kræver måske at de enkelte sub-eksponeringer er længere?

Mvh Steffan

Steffan2008-10-19 18:57:56

rigo
      Deltager
        • Super Nova

ja sikker fugt

petrus
          • Main Sequence

Hej

Har du en comakorrekttor på.

petrus2008-10-19 18:59:27

steffan
            • Giant

Hej petrus,

Nej, det er der ikke. Det skulle vidst ikke være nødvendigt når det er en F6.

Og jeg syntes heller ikke det ser ud som om der er coma på billedet, men ret mig hvis jeg ikke ser ordentlig efter.

Mvh Steffan

mr.mox
              • Nova

Jeg tror også det er dug. Har du kigget på råbillederne, om der er forskel fra første til sidste billede. Alternativt kan det jo være kraftig vignetering og skyglow, men jeg tror nu mere på duggen.

steffan
                • Giant

Hmm, Godt input Jacob.

Det starter rimelig godt, og efter ca. 1 time i foto sessionen er der opstået en hel del ‘støj’ og tilsidst eksploderer det nærmest. Baggrunden er næsten helt hvid, ligesom hvis man skyder igennem skyer eller sådan.

Jeg har sat stretch vinduet til det samme for alle billeder sådan sammenligningen var ‘fair’.

Mvh Steffan

steffan
                  • Giant

Er der nogen input på hvorfor der ikke er mere med af M82?

-Der er jo temmelig meget eksponering…

Mvh Steffan

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

fordi der er dug på LOL

ove
                      • Main Sequence

Det er fordi M82 ligger helt oppe i teksten over billedet.

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

LOL nååå den er slet inde for rammen LOL

ove
                          • Main Sequence

Nix, hvis det er den lille ude til venstre der er på tale, så er det NGC 3077.Smile

steffan
                            • Giant

Øv – jeg troede sgu det var den der var ude til venstre.

Dvs. jeg skal have drejet kameraet 90 grader og så få feltet passet til ifht. de to objekter.

Altså få ledt lidt ‘opad’

Flovt, jeg troede sgu det var den rigtige Embarrassed

Steffan
                          Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Kompositionsbillede: M81 M82' er lukket for nye svar.