Kompedal Starparty 2016.

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Kompedal Starparty 2016.

• Dette emne har 141 svar og 31 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 4619 times
Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 142 i alt)
  • Forfatter

starparty
      • Planet

juhu klart vejr i Kompedal. 30’eren kører for fuld skrue.

alan
      Deltager
        • Super Giant

Håber I får et par gode dage og nætter, jeg når det ikke i år, men er tilbage næste år.

Mvh AlanAlan2016-09-03 08:34:16

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Er det “Jakobs boble” i viser 3 poster længere oppe? og er det et tilhørende spektrum der ses på fotoet 5 poster oppe?

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Yep – det er jacobs nebula på Ha-billedet.
            Spektrene er dog ikke af Jacobs tåge, men af nogle standard stjerner.

Vi har dog også et R=1300 spektrum med voldsom god SNR.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Tak for et fantastisk Starparty med masser af gode oplevelser, også selv om der i perioder var
              temmelig meget regn.

Torsdag nat fik jeg observeret nogle timer og det samme lørdag tidlig morgen. Live fra NOT
              var en stor oplevelse for mig, det blev vist til 7 timers direkte transmission af høj klasse.

Data vil være klar til download inden længe, noget med at FITS filerne lige skal gennem et script.

Franks, SONG, foredrag søndag var også en af højdepunkterne med masser af spændende
              nyt, som virkelig kunne få en til spidse øre.

Nightsky2016-09-04 16:48:08

starparty
                • Planet

Breaking news

Kompedal Starparty vil vende tilbage i 2017, X+One

Mere info følger…..

michaelr
                Deltager
                  • Super Giant

Kære alle og arrangører

Tak for et fantastisk arrangement med super spændende foredrag og live oplevelser af hvordan NOT folkene arbejder i kontrolrummet. Stort at vi online kunne være med til at foreslå optagelser med NOT teleskopet, som vi så bagefter kan arbejde med.

Foredragene om Plutos ekstremt spændende og aktive geologi samt om hvor langt vi allerede nu er kommet mod at kunne finde eventuelt eksisterende liv på exoplaneter var helt i top!

Også en stor tak for godt samvær og hygge på trods af det lidt kedelige vejr. Vi var dog heldige med klart vejr nogle timer sent natten mellem torsdag og fredag.

Tak til alle de arbejdsomme folk, der gjorde det muligt!

Bedste hilsner

Michael

starparty
                    • Planet

En kort video fra “Live fra NOT” sessionen. Her ser vi MCC – Mission Control Center KompedalLOL

[TUBE]jEGLnJztw0k[/TUBE]

Starparty2016-09-04 23:20:24

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Tak for en hyggelig dag, og igen tusinde tak til arrangørerne som bruger deres tid på at få dette til at fungere.

Om ikke før, så ses vi næste år igen.

munkholm
                      Deltager
                        • Neutron star

Også tak fra mig. Kan kun være enig

Er klar igen til næste år

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Kommer der lidt om Emil Kraaikamps foredrag(var desværre forhindret i at være der!)

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Tak for sidst allesammen. Og især en stor tak til arrangørerne og alle dem der gik til hånde.

Et utroligt spændende program, så pyt med vejret.

Glæder mig allerede til næste år.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa.

Først og fremmest; tak for en stor oplevelse. Det er altid en fornøjelse at mødes i Kompedal, og i år var ingen undtagelse.

Man mærkede straks at folkene bag Starparty havde gjort et stort og grundigt forarbejde. Især sessionen fredag aften, hvor vi vel kan siges at have haft verdens største remote observatory til vores rådighed (2,5 meter åbning), med en professor i Astronomi som teleskopoperatør (intet mindre!!!) vil for altid stå som en af de store begivenheder i mit astronomiske erfaringsrum. Det var stort.

Også Hans Kjeldsen, Frank Grundahl, Emil Kreikamp, Henrik “Qcam” og alle de andre foredragsholdere kom med supergode indlæg, som helt bestemt har givet inspiration til lang tid fremover.

Man bør også nævne teleskoppladsen med alle opstillingerne, Rafael’s 30″ moderniserede teleskop, udstillingerne fra leverandørene, tilbuddet på Televue (det klør stadig i fingrene efter et stort okular!) og alt det andet spændende.

Og så må man jo ikke glemme alle de spændende ting der foregik rundt omkring i huset, på pladsen og ikke mindst det hyggelige indlæg med rom i bålhuset i regnvejret (og nogle pikante historier som bestemt ikke tåler dagslyset!)..

Tusinde tak for en minderig weekend..

mvh
                              Jens

leif.hugo
                              Deltager
                                • Nova

Hej

Også et meget stort tak herfra.

Det var en stor fornøjelse – jeg kan kun tilslutte mig Jens’ beskrivelse, den rammer præcis.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Leif Hugo wrote:

Det var en stor fornøjelse – jeg kan kun tilslutte mig Jens’ beskrivelse, den rammer præcis.

ENIG !

NOT foredraget var sublimt!
                                  Hvor tit sidder man og giver instrukser til en professor og styrer et 100 tommer proff teleskop LOL
                                  Og SONG projektet er som sædvanligt utrolig spændende at høre om.
                                  Alt det man kan udregne vha spektra af stjerner er simpelthen mind-boggling!

Tak for denne gang, vi ses til næste år!

Lars Malmgren2016-09-06 13:36:58

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 142 i alt)
                                • Emnet 'Kompedal Starparty 2016.' er lukket for nye svar.