Kompedal Starparty 2016.

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Kompedal Starparty 2016.

• Dette emne har 141 svar og 31 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 4617 times
Viser 7 indlæg - 136 til 142 (af 142 i alt)
  • Forfatter

natteravnen
    Deltager
      • Main Sequence

Kan se du også lider under tyngdekraften – alt det der skulle sidde omkring skuldre og brystparti, er ‘trukket’ ned omkring bukselinningen.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Jeg tror nu nærmere der er photoshoppet for at få modellen til at ligne hr og fru Danmark. Dvs skrumpe brystkassen og øge mave volumen.

starparty
          • Planet

Nyt fra Kompedal Starparty

Datoerne for Kompedal Starparty 2017 bliver fra torsdag d. 21. til søndag d. 24. september. 2017
          Der er bestilt godt vejr.
          Så reserver allerede nu disse dage. Allerede nu arbejdes der på at få en af de absolut største
          navne indenfor astrofotografering på besøg.

NOT Data er klar.
          Data fra vores Nordic Optical Telescop observation er nu rettet til FITS format vi alle kan læse
          og vil være klar til download inden weekenden. Da FITS filerne ikke umiddelbart kunne læses
          af amatør astronomers programmer er der brugt tid på at tilpasse formattet så alle bør kunne
          læse dem uden problemer.

Deltagere på Kompedal Starparty 2016 vil modtage en e-mail med instruktioner til hvordan
          man henter disse spændende data.

Der er data fra en lang række objekter, bl.a.
          NGC604 – H II område i M33 galaksen
          NGC1058 – Galakse
          Krabbetågen
          Eskimo Tågen
          m2_9 – Sommerfugle tågen
          Ørnetågen
          Wasp52-b – Exo-planet transit
          NGC7242 – Galakse
          BD+332642 – Post-AGB stjerne
          KIC8462852 – Det mystiske stjerne
          Hestehoved tågen
          CygnusX1 – Sort hul
          ASASSN14fw – Nova/SuperNova
          ASASSN16hf – Nova/SuperNova
          ASASSN16hh – Nova/SuperNova
          HAQ2330+0413 – Kvasar
          HAQ2320+0602 – Kvasar
          HAQ2230+0155 – Kvasar
          HAQ2241+0854 – Kvasar
          HAQ2349+0620 – Kvasar
          HAQ2238+0531 – Kvasar
          HAQ2246+0240 – Kvasar
          Tyc2139-1802-1 – Jacobs boble
          iPTF16fni
          iPTF16fnl

Eksempel på data, helt sikkert nogen som kan få mere ud af disse 4 frames som er brugt her.

Starparty2016-09-29 21:22:19

kila
          Deltager
            • Super Giant

Herligt det er lykkedes jer at finde årsagen til vi ikke kunne åbne FITS-billederne fra NOT’en – samt en løsning. Det var spændende at følge med “fra maskinrummet” mens billederne blev optaget.

Kunne I løfte sløret for hvori problemet bestod?

Jeg kunne godt være fristet til at tage imod Fynbo’s tilbud og se på data fra NOT’en. Måske kunne data også bruges næste gang jeg har et astronomi hold på gymnasiet.

Derfor ville det også være smart med et script eller en exe-fil så vi selv kan udføre den nødvendige konvertering.

Er det muligt?

Jeg glæder mig allerede til næste års Starparty!

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Kim.
              De rå filer kan ses med SAOImage DS9. Hvis man kigger på headeren, ses det at NAXIS er =0, og så bliver næsten alle programmer der kan læse fits forvirret..

mvh
              Jens

kila
              Deltager
                • Super Giant

Okay, det må jeg prøve.

Tak for tippet.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Hej Kim,

fits formatet er et multi extension format – dvs. det kan indeholde flere billeder eller datablokke.

På NOT indeholder den primære extension KUN en header – dvs. NAXIS er 0. Den primære extension indeholder al information om teleskopet, TCS systemet, kameraet, filtre etc.
                  Første extension (som har det logiske navn “im1” indeholder så selve billedet) og har en header der beskriver selve billedet.

Løsningen var at nedarve/merge den primære header til headeren i extension.
                  i Pyraf/Iraf gøres dette med imcopy på im1 – i kopierings processen vil den primære header blive nedarvet og resultatet indeholder så entries fra både billedet og den primære header.

Udfordringen bestod så i at scripte det da PyRaf/Iraf er lidt bøvlet hvad det angår og i min installation er der et memory issue så jeg kun kan konverterer omkring 100 ad gangen.

Det er umiddelbart kun de uprocesserede billeder der har problemet.

Dog er filerne med de behandlede spectre filer lavet så de indeholde 3 eller flere lag med 1-D billeder og de håndteres bedst i astroPy / PyRaf/Iraf

FrankLarsen2016-09-30 09:13:19

Viser 7 indlæg - 136 til 142 (af 142 i alt)
                • Emnet 'Kompedal Starparty 2016.' er lukket for nye svar.