Kompedal Star Party Zoomer ind
D. 10. marts kl. 20:00
Johannes D. Clausen, Star Analyser spektorskopi.
Mange er sikkert af samme opfattelse, som jeg selv var, at stellar spektroskopi er forbeholdt professionelle astronomer med adgang til store, dyre opstillinger. Men sådan behøver det ikke være. Med en minimal investering i en Star Analyser kan alle nemlig være med. En Star Analyser et simpelt glasfilter i en 1.25” filtercelle, som man placerer i lysgangen mellem teleskop og kamerasensor eller eventuelt bare foran en almindelig kameralinse. Filteret fungerer som et prisme og opsplitter stjernens lys i dets fulde spektrum, som herefter kan analyseres i dedikeret software. Opløsningen med en Star Analyser er langt fra så høj som ved slids-baseret spektroskopi, men er dog høj nok til, at man kan skelne en lang række af de spektrale egenskaber, der adskiller de forskellige stjerneklasser fra hinanden.
I dette oplæg vil jeg fortælle lidt om mine erfaringer med Star Analyser og argumentere for, hvorfor Star Analyser spektroskopi er det perfekte supplement til astrofotografi. Jeg vil vise praktiske eksempler på mangfoldigheden blandt stellare spektre, heriblandt de 7 spektrale hovedklasser (OBAFGKM) samt spektre fra mere atypiske stjernetyper, som Wolf-Rayet stjerner, nova’er, Be stjerner og kulstofstjerner, altsammen indenfor rækkevidde af en Star Analyser.
Zoom møde detaljer
Emne: Star Analyser spektroskopi
Tid: Feb 10, 2021 20:00 Copenhagen
Deltag i Zoom Meeting
https://zoom.us/j/95109005531?pwd=ZGF0NEVVRUU4eXMzT1pOR0t6RFFLZz09
Møde ID: 951 0900 5531
Adgangskode: 580999