› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Kommentarer 2 dages obs. Ny PNV J06270375-3952504
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 181 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2013 kl. 01:38 #101274
nightskyDeltager- Neutron star
Kommentarer omkring 2 dages observationer af PNV J06270375+3952504
(Jeg er kun amatør, så jeg tager forbehold for enhver tænkelig fejl)En ny nova blev opdaget 2013 04 03.445 UT af S. Kaneko, så den forsøger jeg at følge tæt,
selv om det ikke er så langt fra grænsen for hvor svage objekter jeg kan måle med min Star Analyser.Der er formodninger om at det er dværg nova type WZ Sge.
Her er kort hvad jeg har skrabet sammen af info:
WZ SGE stjerner danner en ekstrem undergruppe af SU UMA-typen dværg novae. Kun fire
stjerner, WZ SGE selv, HV Vir, AL Com, og EG Cnc er kendte medlemmer af WZ SGE typen.De adskiller bl.a. sig fra normale SU UMa stjerner fordi:
– De har en meget lang cyklus af udbrud (år – årtier)
– Meget få eller ingen normal udbrud mellem Super udbrud
– En meget stor amplitude af på Super udbrud (6 til 9 mag)
– Har en meget tæt binær kompagnon, rød dværg med en masse på omkring 0,1 Solmasse
– En meget kort omløbstid (80-85 min)
– Eksistensen af ”tidlige superhumps” i de tidligste stadier af Super udbrud, som er en
fotometrisk variation med en periode meget tæt på omløbstiden, kun få pct. afvigelseForskydningen mod blå, planck kurven er underlig, kraftig absorption omkring 4700Å osv. Alt sammen
noget som gør mig usikker på om det nu også kan være rigtig det jeg har observeret. F.eks.
vil jeg forvente en meget kraftig emissionslinje ved Ha, men jeg ser ikke sådan et kraftigt
peak.Så hvad er det lige der gør at en stjerne går fra være et godt stykke svagere end tilsyneladende mag. 21
til mag. 12 ?Lad os kigge på data:
For at være sikker på at mine data og beregninger holder vand har jeg sammenholdt min