› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Kommentarer 2 dages obs. Ny PNV J06270375-3952504
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 181 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2013 kl. 01:38 #101274
nightskyDeltager- Neutron star
Kommentarer omkring 2 dages observationer af PNV J06270375+3952504
(Jeg er kun amatør, så jeg tager forbehold for enhver tænkelig fejl)En ny nova blev opdaget 2013 04 03.445 UT af S. Kaneko, så den forsøger jeg at følge tæt,
selv om det ikke er så langt fra grænsen for hvor svage objekter jeg kan måle med min Star Analyser.Der er formodninger om at det er dværg nova type WZ Sge.
Her er kort hvad jeg har skrabet sammen af info:
WZ SGE stjerner danner en ekstrem undergruppe af SU UMA-typen dværg novae. Kun fire
stjerner, WZ SGE selv, HV Vir, AL Com, og EG Cnc er kendte medlemmer af WZ SGE typen.De adskiller bl.a. sig fra normale SU UMa stjerner fordi:
– De har en meget lang cyklus af udbrud (år – årtier)
– Meget få eller ingen normal udbrud mellem Super udbrud
– En meget stor amplitude af på Super udbrud (6 til 9 mag)
– Har en meget tæt binær kompagnon, rød dværg med en masse på omkring 0,1 Solmasse
– En meget kort omløbstid (80-85 min)
– Eksistensen af ”tidlige superhumps” i de tidligste stadier af Super udbrud, som er en
fotometrisk variation med en periode meget tæt på omløbstiden, kun få pct. afvigelseForskydningen mod blå, planck kurven er underlig, kraftig absorption omkring 4700Å osv. Alt sammen
noget som gør mig usikker på om det nu også kan være rigtig det jeg har observeret. F.eks.
vil jeg forvente en meget kraftig emissionslinje ved Ha, men jeg ser ikke sådan et kraftigt
peak.Så hvad er det lige der gør at en stjerne går fra være et godt stykke svagere end tilsyneladende mag. 21
til mag. 12 ?Lad os kigge på data:
For at være sikker på at mine data og beregninger holder vand har jeg sammenholdt min
reference stjerne Beta Aur og mine målinger af novaen. Det passer perfekt, bortset fra
kontaminering fra stjerner i feltet og atmosfæriske forhold.Bemærk at forskellen mellem de 2 dages data er at CCD og gitteret er roteret ca. 90 gr.
og derfor kan jeg med nogen sikkerhed udelukke databehandlingsfejl, fokusskift m.v.Så alt taget i betragtning er det faktisk rigtig fine målinger og noget som jeg glæder mig
til få meget mere at vide om i den kommende tid.
To dages data sammenlignet, 300s subs med tynde skyer mod 180s subs i helt klart vejr.Læg mærke til at der på data fra d. 5 april. er begyndende emissionslinjer fra H-#947; og ned i det
ultraviolette område.Der er helt sikkert også Hb emission, men det er blandet sammen med nogle meget brede absorptions-
linjer. Måske er det tilvækstskiven rundt om stjernen som dæmper noget af lyset?Der sker helt sikkert også noget Ha emission, men begge målinger er usikkerhed, da der
er
en lille risiko for kontaminering fra andre stjerner.Den kraftige lys ned mod UV passer vist fint med SWIFT målinger fra Marts 4.27 UT:
A bright ultraviolet counterpart of the flaring source is detected by Swift/UVOT
having M2=10.55+/-0.05 (Vega system)Den frigivne potentielle energi p.g.a. tyngdekraften ses vist nede i
det blå/uv område.?Det passer også godt med hvad teorien bag dette fænomen skulle være, her kort hvad jeg
har kunnet finde.Dværg nova udbrud opstår, når materiale fra en ringlignende tilvækstskive bliver ustabil.
I WZ SGE systemer er den lille kompagnon stjerne tilstrækkelig tæt på den hvide dværg
(moderstjernen), til at bølgen fra tidevandskræfterne også overlapper Roche grænsen, så
masse kan passere og akkumulere sig op på tilvækstskiven. Når tilvækstskiven når en kritisk
temperatur, kollapser gassen ned på den hvide dværg, hvilket resulterer i frigivelse af
potentiel energi fra tyngdekraften.Et Superudbrud kan være forårsaget af interaktion med tidevandskræfter mellem en forstørret
skive med en donor stjerne, hvilket resulterer i en større afsætning af materiale på den
hvide dværg. I tilfældet med WZ Sagittae kan det imidlertid være magnetiske påvirkninger
være årsag til en forbedret aflejring, hvilket resulterer i mangel på normale udbrud.
Accretion Disk Around Binary Star System WZ Sge
Courtesy NASA/JPL-CaltechFlere data:
Kontrol data ref. stjerne
Skønt man kan lave amatør science helt på første række med så simpelt udstyr.
Nightsky 2013-04-07 01:46:04 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kommentarer 2 dages obs. Ny PNV J06270375-3952504' er lukket for nye svar.