› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Komet Jaques
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 27 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. august 2014 kl. 22:17 #120832
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Gik ud, skulle simpelthen have et kig på kometen, på trods af forkølelse.
Fandt med det samme en fin, lille, diset plet på det forudsagte sted, over Cassiopeia. Nemt at finde over den vestlige del af “W”‘et.
Med CZJ 7×50 (Binoctem) var den der med det samme. Med 20×60 (Tento) syntes jeg ikke at jeg kunne se den centrale condensation, men det var heller ikke helt mørk endnu (kl 22.10) og drivende skyer hjalp heller ikke.
Men fin komet, og pænt klar. Den skal nok give en masse fine billeder.
mvh
Jens25. august 2014 kl. 23:02 #120837
mikael_joeDeltager- Super Nova
Meget svag lille tåge klat her fra Hvidovre med Celestron 15×70. Fik bekræftet at det var kometen ved at sætte mit kamera på stativet og fik nogle billeder af den.
26. august 2014 kl. 00:42 #120843
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Tak for tippet!
Jeg prøvede først med en Zeiss Deltrintem 8×30, men det lykkedes ikke.
Så skiftede jeg til en Royal 15×70 og efter lidt fedten rundt, fandt jeg kometen.
Ganske tydelig når først den er fundet.Så skiftede jeg tilbage til 8×30 og kunne finde den igen, dog kun fordi jeg kunne søge direkte frem til placeringen, da jeg lige havde kikket på feltet med den større kikkert.
I 8×30 er den meget svag og blinkede lidt – altså synlig, så ikke synlig, og så synlig igen.
Alt efter hvordan jeg nu stod og holdt kikkerten. Lige på grænsen. Tror kun den perifere del af øjet fangede den.
Men skulle være en sikker observation, da jeg kunne lukkede det øje, flytte kometen ud af feltet og tilbage, genfinde kometen. Og så gentage med det andet øje. Det gjorde jeg et par gange.Desværre er min Zeiss ikke en 1Q (Erste qualität) og lider af en del coma, så jeg skifede tilbage til 15×70.
Den er tilgengæld ganske skarp, men trænger til kollimering. Jeg bruger kun eet øje ad gangen med den, da jeg ikke kan samle de 2 billeder til eet.
Nå men den viste syle-spidse små stjerner i dobbelt-hoben, så jeg vurderede transperancen til at være ret god.Så vendte jeg mig mod vest og fandt Lyren, og prøvede så ringtågen.
Men intet held med den. (det burde da kunne lade sig gør med 15×70, eller?)
Så ned under Svanen til Delfinen og Pilen, og der prøvede jeg M27. Det var faktisk ganske let. Stod som en fin lille rund grå plet. Ikke timeglas formet som på billederne, men – ja – rund og lysegrå…Nå det er arbejdsdag i morgen, så tak for i aften
26. august 2014 kl. 20:52 #120880
munkholmDeltager- Neutron star
Prøvede i aftes at finde den i aftes med min RC 10″, men efter flere forsøg opgav jeg, men prøver igen i aften. Bruger denne link til at finde den med, går da ud fra den kan bruges?
http://www.livecometdata.com/comets/c2014-e2-jacques/
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
26. august 2014 kl. 21:01 #120882
jonas.cDeltager- Super Giant
26. august 2014 kl. 21:47 #120885
munkholmDeltager- Neutron star
Har fundet den, lidt tålmodighed så hjalp det, men tak for links
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Komet Jaques' er lukket for nye svar.