Komet ISON endeligt set visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Komet ISON endeligt set visuelt

• Dette emne har 5 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 28 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

claus_bagger
      • Asteroid

Så lykkedes det endeligt at få den omtalte komet ISON 2012 S1 at se visuelt. Ifølge SkyTools kataloget skulle den være 8m7 og have en diameter på næsten 3 bueminutter, men den var faktisk ret svag og ikke helt nem at se i 20 tommer Obsession-kikkerten ved 198X. Centralt sås en stor, diffus kugle med en diameter på omtrent halvanden bueminut. I midten af denne sås en koncentreret, lidt spids midte med en svag hale pegende mod nordvest.

Lige foran kometen sås ejendommeligt nok en lille bitte galakse. Dette var PGC 28008 med en klarhed på 14m9.

Observationen blevet lavet på Avnø Naturcenter natten til søndag den 6. oktober.

Venlig hilsen
      Claus

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Imponerende observation! Tillykke med fangsten Smile

Og så, så du og Niels også zodiakallyset på østhimlen, da I var ude at se komet ISON. Lidt ekstra krydderi på en god nat Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Wow, nice! Meeen magnitude skuffer en del… Det bli’r nok ikke helt det store show, som det er blæst op til her og der.

Det er vel i grunden ikke så mærkeligt, at der står en lille galakse foran kometen, der er jo fyldt med dem derude.

Thomas, Bornholm

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Flot tegning Claus . Du har set lidt mere hale end jeg kunne se – men du var også en del grundigere med observationen.

Iøvrigt kan I sammenligne med mit foto i denne tråd

Det er taget samtidig med Claus’ observation.

flemminga
            Deltager
              • Moon

Hej Claus

Tak for sidst Smile
              Fine detaljer du har opfanget af kometen.
              Opfattede ikke selv at den havde så stor en “halo” omkring sig, men jeg har heller ikke dit trænede syn Cool
              Personligt havde jeg lidt svært ved at observere den visuelt selv i min 20″.
              Først efter lidt “coaching” fra Niels Haagh fik jeg øje på den.
              Selv med mit Mallincam ser den ikke specielt imponerende ud.
              Jeg har lavet et indlæg med Mallincam-billeder fra vores Avnø træf.
              Ved dog ikke hvordan jeg linker til mit indlæg herfra…
              Forresten held og lykke med Mallincam Universe kameraet.
              Er spændt på at se hvad du kan få ud af det.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Ikke blot set – men set visuelt Wink

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Komet ISON endeligt set visuelt' er lukket for nye svar.