› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Komet 103P/Hartley
- Dette emne har 47 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 742 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. oktober 2010 kl. 00:28 #46554
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Der er en som har fanget øjeblikket.
Vender forkert, men ellers et okay billede.MvhMogensMvh
Mogens9. oktober 2010 kl. 00:40 #46555
mikael_joeDeltager- Super Nova
Den er da større end jeg havde troet.
9. oktober 2010 kl. 00:52 #46556
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Og så er der selvføgelig lige en som har lavet en gif animation:
På Cloudynights skriver han:Hi,103P Hartley 2 is passsing close to Double Cluster. Here is last night animated GIF file (since file is 11 MB, it takes some time to load):
http://picasaweb.google.si/lh/photo/3HWAq4Aq1RGTt_iXHkIw0g?feat=directlink
Seeing was very bad… FWHM 20 arcseconds…
——————–
David
——-
David Lukehurst UP 20″ f/4, Orion Optics ODK12, Astro Professional 152P, Wiliam Optics FLT98, Wiliam Optics Megrez 88
Lunt LS60THaMvh
Mogens9. oktober 2010 kl. 09:29 #46557
niveDeltager- Super Nova
Hej Alle her er et billed lavet af en gut der hedder Michael Jaeger
Link til hans hjemmeside : http://www.cometpieces.at/ Flot ikke9. oktober 2010 kl. 12:19 #46559
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Meget flot! Han er dygtig med kometer. På hjemmesiden hans likte jeg specielt dette billedet:
http://www.cometpieces.at/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_2009r120100610lrgbweb.jpg
Mvh,
Bjørn9. oktober 2010 kl. 22:54 #46580
finnrDeltager- Main Sequence
– Her til aften i Bekinge ses 103P/Hartley tydeligt i en 10×50 prismekikkert mellem Miram (15 Persei) og dobbelthoben, ca. 1/3 af vejen fra Miram mod D-hoben. Den er stor og ulden, bortvendt syn hjælper meget. Ikke antydning af hale. Vejret er ret klart, men fugtigt, vindstille, +4C. M33 ses i øvrigt også ret tydeligt i 10×50’eren!
FinnR
10. oktober 2010 kl. 01:21 #46585
mikael_joeDeltager- Super Nova
Til Camilla
Tak for den gode aften ude ved 16″. Det er en stor krabat. Du gjorde et vidunderligt arbejde med at underholde alle med fortællinger om himlens objekter.
Så jeg siger mange tak for at du bruger din fritid på at holde sådanne arrangementer.
Det var mig der foreslog at kigge på ringtågen, bare så du kan sætte ansigt til mit navnIgen du gjorde det super godt selv om der kom så mange.
PS: Utrolig flot himmel, har ikke set mælkevejen siden jeg var lille.
10. oktober 2010 kl. 09:52 #46595
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Dette er bare et forslag:
Kunne vi ikke lægge vore billeder af Hartley i een tråd, denne eller en
anden efter ønske. Jeg lægger et første forsøg selv her fra 10/10-10,
hvor jeg ikke nåede til Avnø, men i stedet tog lidt fra baghaven.
LINK TIL ET LILLE FILMKLIP
Jeg kunne forestille mig, at der kommer mange billeder af P103, og på mig virker det ulogisk at alle opretter en ny tråd med samme emne,
Men som sagt, det er bare et forslag.
mvh Erik Nielsen.10. oktober 2010 kl. 10:25 #46596
camillaDeltager- Giant
Hej Mikael,Tak for rosen – ja, det var lidt svære forhold med 3 x 12 mennesker i kuplen over en aften. Normalt er vi ikke flere end at vi kan være i kuplen på een gang. Så lidt øv, altså! Så er det godt at du var på det sidste hold, hvor vi trods alt fik set lidt flere objekter bl.a komet Hartley. Og så er det altid dejligt, når man kan opfylde ønsker. En anden gang, med lidt færre mennesker, kan du roligt tage flere ønsker med.Og apropos komet Hartley: Den er bestemt mulig at se, men den blænder ikke ligefrem. Jeg fandt den først i en 7 x 50 prismekikkert som en svag tågeklat. Den står midt i Mælkevejsmylderet, så jeg havde lidt problemer med at lokalisere den først, men da den først var fundet, var den nem nok at spotte. Jeg brugte søgekortet i Sky and Telescope, da jeg ikke havde fået koordinaterne med. Kometen fremstod som en relativ lille, symmetrisk klat – ingen hale. Samme størrelse som Ringtågen. Formentligt var det kun selve komaen vi kunne se, mens haloen har druknet i disen. Selvom det var utroligt flot i nat, var der også meget fugt i luften, og det er altså en dræber.Til andre der måske kunne have lyst til at besøge WKO: Altid åbent og gratis adgang den anden og den sidste lørdag i måneden. Se også http://www.wko.dk10. oktober 2010 kl. 14:26 #46609
lindhardDeltager- Super Nova
Erik Nielsen wrote: Jeg lægger et første forsøg selv her fra 10/10-10, hvor jeg ikke nåede til Avnø, men i stedet tog lidt fra baghaven.
LINK TIL ET LILLE FILMKLIPFlot filmKan du give nogle data? Tid, udstyr, exp.tid osv.Lindhard 2010-10-10 14:26:28
mvh
Lars11. oktober 2010 kl. 08:42 #46670
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Undskyld, jeg plejer selv at være utilfreds, når der ikke oplyses om optagelsesdata. Jeg troede ikke der var nogle, der så filmen.
Billederne er optaget d. 9. ok, mellem 22 til 24 UTC+2, med et Qcam9pro, 200 sek. 2xbin. lum-filter via en GSO 200 mm. newton f5. på en guided montering.
I modsætning til Camilla, havde jeg rigtigt vanskeligt ved at finde den, og jeg scannede hele området omkring dens position med 4 x bin, til jeg fandt en stjerne der var mere udflydende end andre, men først da jeg kunne se at den bevægede sig var jeg sikker. Billedet skal iøvrigt vendes 180 grader lodret. Jeg mener at en hale er synlig skråt nedad til venstre .
En kortere eksponeringstid vil nok være bedre, da den bevæger sig rimeligt hurtigt.
Er der monstro et smalbåndsfilter, der vil kunne fremhæve den bedre ???
mvh ErikErik Nielsen 2010-10-11 08:43:43 11. oktober 2010 kl. 12:57 #46686
JohnDeltager- Nova
Hej alleJeg har lagt kometen ind i Stellarium efter denne vejledning.hilsen John11. oktober 2010 kl. 13:18 #46689
niveDeltager- Super Nova
John wrote:
Hej alleJeg har lagt kometen ind i Stellarium efter denne vejledning.hilsen JohnTak super link
12. oktober 2010 kl. 18:53 #46838
palle.b.Deltager- Nova
Fik lige nydt P103 Hartley i går aftes, det er lidt af en oplevelse at se hvordan sådan en fyr driver lidt i forhold til baggrundsstjerne.
12. oktober 2010 kl. 21:55 #46889
munkholmDeltager- Neutron star
Er lagt ind, virker fint, tak
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Komet 103P/Hartley' er lukket for nye svar.