Komet 103P/Hartley

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Komet 103P/Hartley

• Dette emne har 47 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 742 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 48 i alt)
  • Forfatter

Mogens Zachariasen
    Deltager
      • Super Giant

Der er en som har fanget øjeblikket.

Vender forkert, men ellers et okay billede.

Mvh

Mogens

Mvh
      Mogens

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Den er da større end jeg havde troet.

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Og så er der selvføgelig lige en som har lavet en gif animation:

På Cloudynights skriver han:

Hi,

103P Hartley 2 is passsing close to Double Cluster. Here is last night animated GIF file (since file is 11 MB, it takes some time to load):

http://picasaweb.google.si/lh/photo/3HWAq4Aq1RGTt_iXHkIw0g?feat=directlink

Seeing was very bad… FWHM 20 arcseconds…

——————–
          David
          ——-
          David Lukehurst UP 20″ f/4, Orion Optics ODK12, Astro Professional 152P, Wiliam Optics FLT98, Wiliam Optics Megrez 88
          Lunt LS60THa

Mvh
          Mogens

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Alle her er et billed lavet af en gut der hedder Michael Jaeger
            Link til hans hjemmeside : http://www.cometpieces.at/ Flot ikke Wink

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Meget flot! Han er dygtig med kometer. På hjemmesiden hans likte jeg specielt dette billedet:

http://www.cometpieces.at/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_2009r120100610lrgbweb.jpg

Mvh,
              Bjørn

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

– Her til aften i Bekinge ses 103P/Hartley tydeligt i en 10×50 prismekikkert mellem Miram (15 Persei) og dobbelthoben, ca. 1/3 af vejen fra Miram mod D-hoben. Den er stor og ulden, bortvendt syn hjælper meget. Ikke antydning af hale. Vejret er ret klart, men fugtigt, vindstille, +4C. M33 ses i øvrigt også ret tydeligt i 10×50’eren!

FinnR

mikael_joe
                Deltager
                  • Super Nova

Til Camilla

Tak for den gode aften ude ved 16″. Det er en stor krabat. Du gjorde et vidunderligt arbejde med at underholde alle med fortællinger om himlens objekter.

Så jeg siger mange tak for at du bruger din fritid på at holde sådanne arrangementer.
                  Det var mig der foreslog at kigge på ringtågen, bare så du kan sætte ansigt til mit navn Smile

Igen du gjorde det super godt selv om der kom så mange.

PS: Utrolig flot himmel, har ikke set mælkevejen siden jeg var lille.

erik.nielsen
                  Deltager
                    • Super Giant

Dette er bare et forslag:

Kunne vi ikke lægge vore billeder af Hartley i een tråd, denne eller en
                    anden efter ønske. Jeg lægger et første forsøg selv her fra 10/10-10,
                    hvor jeg ikke nåede til Avnø, men i stedet tog lidt fra baghaven.
                    LINK TIL ET LILLE FILMKLIP
                    Jeg kunne forestille mig, at der kommer mange billeder af P103, og på mig virker det ulogisk at alle opretter en ny tråd med samme emne,
                    Men som sagt, det er bare et forslag.
                    mvh Erik Nielsen.

camilla
                    Deltager
                      • Giant

Hej Mikael,

Tak for rosen – ja, det var lidt svære forhold med 3 x 12 mennesker i kuplen over en aften. Normalt er vi ikke flere end at vi kan være i kuplen på een gang. Så lidt øv, altså! Så er det godt at du var på det sidste hold, hvor vi trods alt fik set lidt flere objekter bl.a komet Hartley. Og så er det altid dejligt, når man kan opfylde ønsker. En anden gang, med lidt færre mennesker, kan du roligt tage flere ønsker med.

Og apropos komet Hartley: Den er bestemt mulig at se, men den blænder ikke ligefrem. Jeg fandt den først i en 7 x 50 prismekikkert som en svag tågeklat. Den står midt i Mælkevejsmylderet, så jeg havde lidt problemer med at lokalisere den først, men da den først var fundet, var den nem nok at spotte. Jeg brugte søgekortet i Sky and Telescope, da jeg ikke havde fået koordinaterne med. Kometen fremstod som en relativ lille, symmetrisk klat – ingen hale. Samme størrelse som Ringtågen. Formentligt var det kun selve komaen vi kunne se, mens haloen har druknet i disen. Selvom det var utroligt flot i nat, var der også meget fugt i luften, og det er altså en dræber.

Til andre der måske kunne have lyst til at besøge WKO: Altid åbent og gratis adgang den anden og den sidste lørdag i måneden. Se også http://www.wko.dk

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Erik Nielsen wrote: Jeg lægger et første forsøg selv her fra 10/10-10, hvor jeg ikke nåede til Avnø, men i stedet tog lidt fra baghaven.
                        LINK TIL ET LILLE FILMKLIP

Flot film Tongue

Kan du give nogle data? Tid, udstyr, exp.tid osv.

Lindhard2010-10-10 14:26:28

mvh
                        Lars

erik.nielsen
                        Deltager
                          • Super Giant

Undskyld, jeg plejer selv at være utilfreds, når der ikke oplyses om optagelsesdata. Jeg troede ikke der var nogle, der så filmen.
                          Billederne er optaget d. 9. ok, mellem 22 til 24 UTC+2, med et Qcam9pro, 200 sek. 2xbin. lum-filter via en GSO 200 mm. newton f5. på en guided montering.
                          I modsætning til Camilla, havde jeg rigtigt vanskeligt ved at finde den, og jeg scannede hele området omkring dens position med 4 x bin, til jeg fandt en stjerne der var mere udflydende end andre, men først da jeg kunne se at den bevægede sig var jeg sikker. Billedet skal iøvrigt vendes 180 grader lodret. Jeg mener at en hale er synlig skråt nedad til venstre .
                          En kortere eksponeringstid vil nok være bedre, da den bevæger sig rimeligt hurtigt.
                          Er der monstro et smalbåndsfilter, der vil kunne fremhæve den bedre ???
                          mvh Erik
                          Erik Nielsen2010-10-11 08:43:43

John
                          Deltager
                            • Nova
                            Hej alle

Jeg har lagt kometen ind i Stellarium efter denne vejledning.

hilsen John

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

John wrote:

Hej alle

Jeg har lagt kometen ind i Stellarium efter denne vejledning.

hilsen John

Tak super link Smile

palle.b.
                              Deltager
                                • Nova

Fik lige nydt P103 Hartley i går aftes, det er lidt af en oplevelse at se hvordan sådan en fyr driver lidt i forhold til baggrundsstjerne.

munkholm
                                Deltager
                                  • Neutron star

Er lagt ind, virker fint, tak Thumbs%20Up

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'Komet 103P/Hartley' er lukket for nye svar.