Komet 103P/Hartley

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Komet 103P/Hartley

• Dette emne har 47 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 741 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

camilla wrote: Søgekort her:

Fredag – lørdag er den tæt på Dobbelthoben i Perseus.

Jeg har vagten i Wieth-Knudsen Observatoriet på lørdag, og det bliver en af de ting, vi skal kigge efter. Mange af I andre er nok på Avnø, men er der nogle i Nordsjælland som har lyst til at kigge forbi, er I velkomne. Også til at tage egne “ønsker” til objekter med, som vi kan kigge efter i husets 40 cm kikkert.

Er den entre pris på lørdag?

nekkos
      Deltager
        • Giant

Komet 103P/Hartley

Vil den være svær at følge med teleskop eller hvordan ?

camilla
        Deltager
          • Giant

Mikael – der er altid gratis adgang til åbent hus aftener. Vi starter kl. 21.

Man betaler kun hvis man kommer med sin private gruppe, eller hvis man skal låne huset til egne observationer.

nekkos – alt er relativt. Den burde være til at finde – aerith angiver den til 7. magnitude, baseret på faktiske observationer. Og den står rigtigt godt lige nu, lige under Cassiopeia. Jeg har ikke selv forsøgt at finde den. Selvom det har været klart, har det været diset, og det dur ikke ved kometobservation.

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Ok, tak. Hvis vejret opfører sig ordentlig kan det godt være jeg smutter forbi sammen med min far.

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

Hej Camilla,

På lørdag er jeg i Avnø, så jeg kan desværre ikke komme. Men lørdagen efter (den 16. oktober) kunne være en mulighed. Er der åbent i observatoriet der?

camilla
              Deltager
                • Giant

Jeppe m.v

Åbningstiderne er: Den anden og den sidste lørdag i måneden.

Som regel kl. 21. Senere om sommeren, når solen går senere ned.

Hvis jeg ikke lige havde en 6 mdr gammel baby herhjemme, ville jeg gerne åbne huset specielt for dig (og evt andre forum folk), men jeg gemmer pasningsmulighederne, da jeg kommer til at slide forældre mv op resten af måneden, som er pakket med fødselsdage mv hvor Jonathan er bøvlet at tage med.

JEg tager netop vagten på lørdag, fordi husets øvrige brugere er dernede. Med baby kan jeg ikke tage væk tre dage, så husbonden lovede at tage Jonathan nogle timer. Så lovede jeg Michael at tage WKO vagten.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Leif

Hvis jeg finder et AS 80/840, så køber jeg det selv… Nej, spøg til side. Finder jeg et, så skal jeg lade dig det vide, men de er ikke helt lette at finde mere. De fleste er nu i samlerhænder eller hos amatører, der ved at skatte dem.

Og da du har jeg forstået er en visuel observatør, bør du gøre dig den tjeneste at investere i en 16″ Dobson og ditto et par 80-100 gr okularer. Så ville du gemme dine højt skattede Zeiss’er langt væk for en stund og tabe både øjne og mund…

Vrøvl! Hvad tror du, jeg lavede på MAF 2009? Observerede med store dobsonians i flere dage! 18″, 20″, 30″. Ja, vist kunne de vise svage objekter, men de var også uhåndterlige og mine knæ var helt færdige efter et par nætter med at kravle op og ned af stiger. Jeg vil sidde ned og observere. Punktum. Og når jeg kommer hjem fra arbejde, efter at have flyttet en 10-15 tons jord med spade, ja så orker jeg ikke at slæbe en stor dobson ud fra skuret og stå og slås med den.

Desuden er der ikke noget så smukt som en lang, hvid refraktor på en tysk montering. Jeg er grundigt indoktrineret efter en opvækst som amatørastronom, hvor godnatlæsningen bestod af lige dele Zeisskataloger og artikler af Per Darnell i Nordisk Astronomisk Tidsskrift.

Thomas, Bornholm

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Camilla,

Det har jeg fuld forståelse for Smile

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Astrojensen wrote: Og når jeg kommer hjem fra arbejde, efter at have flyttet en 10-15 tons jord med spade, ja så orker jeg ikke at slæbe en stor dobson ud fra skuret og stå og slås med den.

Hva i all verden er det for slags jobb du har Astrojensen ….. Flytte 10 – 15 tonn jord MED spade!!! Har dere ikke gravemaskiner i Danmark ?

Desuden er der ikke noget så smukt som en lang, hvid refraktor på en tysk montering.

Yep, du har et poeng der! Smile

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hva i all verden er det for slags jobb du har Astrojensen ….. Flytte 10 – 15 tonn jord MED spade!!! Har dere ikke gravemaskiner i Danmark ?

Jo da! Og mit job består i at gå bag efter én og lægge trækrøret til fiberkabelet ned, efter at have jævnet bunden og fjernet eventuelle sten og den slags, hvorefter jeg lægger 20cm jord ovenpå røret. Der må ikke være sten i jorden nærmest røret, hvorfor den SKAL lægges ned med håndkraft. Jeg lægger cirka 1/20 kubikmeter jord ned pr. meter rende, så på 20 meter lægger jeg altså én kubikmeter jord ned. I løbet af en god dag kan vi grave over 200 meter (vores rekord for to mand, altså ham i gravemaskinen plus mig, er 160 meter. For tre mand, to i renden plus maskinføreren, er den 280 meter) Jeg kan alene klare at dække omkring 180 – 200 meter på en dag, hvis jorden er god. Altså 10 kubikmeter. En kubikmeter våd lerjord vejer omkring halvandet tons. Er jorden meget stenet og leret kan jeg ikke så godt følge med gravemaskinen, så da bliver det ikke til mere end 150 – 160 meter på en dag…

Jeg behøver ikke gå i trimcenter, når jeg kommer hjem. Har jeg flere kræfter i overskud, så tager jeg brænde ind et par timer, eller den slags.

Thomas, Bornholm

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Da skjønner jeg hva du mener. Ikke rart du er sliten om kvelden da og ikke har noe behov for treningssenter!

Jeg trodde du kanskje var i en slags straffekoloni og ble pålagt å flytte 10 – 15 tonn med jord, fra et punkt til et annet og deretter tilbake igjen! LOL (Neida, det var kun en spøk fra min side).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

mikael_joe
                          Deltager
                            • Super Nova

http://www.physorg.com/news205562245.html

Hubble probes comet 103P/Hartley 2 in preparation for DIXI/EPOXI flyby

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

camilla wrote:

Fredag – lørdag er den tæt på Dobbelthoben i Perseus.

Jeg har vagten i Wieth-Knudsen Observatoriet på lørdag, og det bliver en af de ting, vi skal kigge efter. Mange af I andre er nok på Avnø, men er der nogle i Nordsjælland som har lyst til at kigge forbi, er I velkomne. Også til at tage egne “ønsker” til objekter med, som vi kan kigge efter i husets 40 cm kikkert.

Så vidt jeg kan se i Starry Nigtht mm. er det faktisk i aften, torsdag, og i morgen aften, fredag, at den er tæt på dobbelthoben ???

camilla
                              Deltager
                                • Giant

Jesper – ja, selvfølgelig. Ellers var der jo ikke grund til at skyerne skulle dække det hele. Fuldstændigt! Det er mig, der kigger forkert. Tak for rettelsen.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Yep det var også skyerne der gjorde mig mistænksom. Og DMI er godt på vej til at få rettet vejrudsigten for i morgen til, så det også bliver skyet fredag Wacko

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'Komet 103P/Hartley' er lukket for nye svar.