Komet 103P/Hartley

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Komet 103P/Hartley

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 48 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jeppe
    Deltager
      • Super Giant

Er der nogen af jer, der har hĂžrt om komet 103P/Hartley?

I fÞlge Nasa passerer den Jorden i en afstand af 0,1 AU den 20. oktober med en magnitude pÄ 0,0. Det mÄ da blive et ret flot syn!

Her er et link til Nasa. 103P/Hartley stÄr ca. halvvejs nede pÄ listen:

Er der mÄske nogen af jer, der har et sÞgekort til den?

stubbe
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Jeppe,

DesvĂŠrre ser det ikke ud til, at 103P/Hartley vil blive klarere end mag. 5 omtrent. Vi kunne ellers godt bruge en klar komet snart.

Link:aerith.net

kimmerrild
        Deltager
          • Main Sequence

Jeps. den skulle lige vĂŠre synlig med det blotte Ăžje, men heller ikke ret meget mere end det. – desvĂŠrre.
          Vi kunne ellers godt bruge en Hale bob, Dengang i 97 var jeg bare 15 Ă„r gammel – Den startede min nysgerrighed omkring himlen. DesvĂŠrre er chancen for at gense en komet af den mag ikke sĂŠrlig stor. Hallys er sikkert den nĂŠste… og sidste jeg kommer til at se.
          En livstid er ikke ret lang tid set i det perspektiv!!

mikael_joe
          Deltager
            • Super Nova

Komet Hayakutake var ogsÄ ret flot fra et mÞrkt sted. Inde fra byen kunne man knap se den. Men ude pÄ bÞhlandet fyldte halen en ret stor del af himlen.

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

Øv, jeg havde ellers lige set frem til et spektakulÊrt efterÄrssyn Cry

kimmerrild
              Deltager
                • Main Sequence

Det er jo aldrig til at vide hvornĂ„r der swinger en astroide ind fra det ydre solsystem. De der kĂŠmpe snebolde som har en swingby pĂ„ 50.000 Ă„r, dem kender vi ikke ret meget til…. Af gode grunde 😀
                NĂ„r vi snakker astroider og kometer, hvad er forskellen? Halen? eller sammensĂŠtningen af matriale?

camilla
                Deltager
                  • Giant

SĂžgekort her:

Fredag – lĂžrdag er den tĂŠt pĂ„ Dobbelthoben i Perseus.

Jeg har vagten i Wieth-Knudsen Observatoriet pĂ„ lĂžrdag, og det bliver en af de ting, vi skal kigge efter. Mange af I andre er nok pĂ„ AvnĂž, men er der nogle i NordsjĂŠlland som har lyst til at kigge forbi, er I velkomne. OgsĂ„ til at tage egne “Ăžnsker” til objekter med, som vi kan kigge efter i husets 40 cm kikkert.

rune.cb.
                  Deltager
                    • Super Nova
                    Er du utdannet astronom, Camilla ….. eller er det kun en hobby/interesse du har ?

Du er den eneste “dama” her pĂ„ forumet som er noenlunde aktiv. Slett ikke verst!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

camilla
                    Deltager
                      • Giant

Nej, det er en hobby, som dog var ved at tage overhĂ„nd, da jeg i en Ă„rrĂŠkke var leder af Planetariet i Jels (http://www.orionplanetarium.dk). Jeg er cand. scient i kemi med bifag i fysik. Og som fysiker har jeg taget en del astronomikurser. SĂ„ teoretisk ved jeg mere end de fleste. Jeg observerede aktivt i mange Ă„r, men stod af, da det hele blev computerstyret og CCD kom til. SĂ„ visuelt har jeg set det meste af hvad min C8’er kan klare, men jeg har til gengĂŠld aldrig dyrket astrofoto.

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Ok, fint at du har denne interessen allikevel. Som fysiker har du jo endel basiskunnskaper og teoretisk tyngde innenfor fagfeltet (astronomi). Fysikk er jo en viktig del av astronomien. Er ikke computerstyring en fordel som gjĂžr den visuelle delen av astronomi, enklere og mer interessant ? Man behĂžver jo ikke Ă„ drive med astro-foto, selv om man har GoTo, datastyring, autoguiding og alt dette andre tilbehĂžret …..

Mvh Rune.

camilla
                        Deltager
                          • Giant

Rune – jeg kunne godt lide udfordringen ved at opsĂžge lyssvage objekter. Det er en stor glĂŠde at kunne finde noget pĂ„ himlen, som er svĂŠrt at se! Sjovt nok er en ny(ere) hobby geocaching. Det er lidt det samme – sjovt at “gĂ„ pĂ„ jagt”.

I “Gamle dage” kunne jeg finde de fleste Messierobjekter uden stjernekort. I dag trykker man pĂ„ en knap. Det er lidt “for nemt” 🙂

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja, jeg er enig i det Camilla. Det blir ikke det samme og kanskje litt for “enkelt” Ă„ bare bruke “touch and go” nĂ„r man skal finne et objekt pĂ„ himmelen. Det ligger en utfordring i det Ă„ bruke “starmap” og finne frem selv, men datastyring og Goto er da mye enklere og tidsbesparende. Jeg synes man imidl. bĂžr vite endel om det grunnlegende, fĂžr man kjĂžper datastyrte teleskoper. Da tror jeg man har litt stĂžrre glede av hobbyen sin! 🙂

Mvh Rune.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg observerede aktivt i mange Ă„r, men stod af, da det hele blev computerstyret og CCD kom til. SĂ„ visuelt har jeg set det meste af hvad min C8’er kan klare,

Undskyld, men det der forstÄr jeg simpelthen ikke. Hvorfor skulle du stoppe som visuel observatÞr, bare fordi der var et par nÞrder der opfandt en digital lysdetektor (CCD)???? Eller fordi, nogle andre nÞrder opfandt et teleskop, der selv kunne finde objekterne, fordi de samme nÞrder ikke mente, de havde tid til at lÊre himlen at kende, fordi de havde travlt med at nÞrde med computere?

Det gÄr over min forstand. Det er da rystende ligegyldigt, hvad der bliver opfundet, hvis man er lykkelig med sin gamle kikkert.

Og jeg tror IKKE du har set det meste af hvad din C8 kan vise, selvom jeg selvfĂžlgelig ikke kan vide det med sikkerhed. Det er der mig bekendt INGEN, der har. En 8″ kan vise objekter til omtrent mag 14 (fra et mĂžrkt sted) og det betyder at man kan se i omegnen af 10.000 objekter eller sĂ„. Kan man, under vores jammerlige forhold, finde 200 nye objekter om Ă„ret, sĂ„ skal man observere i 50 Ă„r, for at se dem alle. Jeg observerer meget med en 63mm Zeiss, som du nok ved, og jeg er LANGT fra at have observeret alle objekter den kan vise, selvom det bare er et lille teleskop. Der er mere end 1000 objekter klarere end 11 stĂžrrelsesklasse, sĂ„ der er rigeligt at gĂ„ i gang med.

PÄ forhÄnd undskyld, hvis min post virker lidt agressiv og halvdesperat, men vi er ikke mange rent visuelle observatÞrer tilbage i kongeriget Danmark, sÄ nÄr jeg sÄ en sÄ for mig uforstÄelig udmelding, sÄ mÄtte jeg reagere.

Thomas, Bornholm Astrojensen2010-10-04 20:13:45

camilla
                              Deltager
                                • Giant

Åhh nej..

Med “det meste” mener jeg ikke hver en tĂ„ge pĂ„ himlen.

Min interesse for visuel observation var (og er) drevet af nysgerrigheden for teoretisk astronomi. Jeg tegner ikke og synes ikke objekterne er “kĂžnne” som sĂ„dan (som visuelle ting er de fleste faktisk umĂ„deligt uinteressante at se pĂ„, synes jeg).

Men jeg fandt – og finder – det utroligt spĂŠndende at finde nogle af de objekter pĂ„ himlen, som jeg lĂŠste om i diverse astronomibĂžger eller tidsskrifter. GlĂŠden ved at have lĂŠst om en speciel galakse eller stjerne, at finde den pĂ„ stjernekort eller fotografier og planlĂŠgge opsĂžgningen. Og sĂ„ ud og jage den indtil den pludselig stĂ„r der midt i feltet og man ser den med sine egne Ăžjne. Det var sjovt!

PÄ et tidspunkt havde jeg vÊret hele vejen rundt og de ting jeg mÄske kunne finde interessant at kigge videre efter, var udenfor rÊkkevidde af mit udstyr / min formÄen. Dette, kombineret med at jeg altid har haft for lidt fritid, gjorde at andre ting fik min sparsomme fritid.

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Thomas, du som har gode forbindelser til Zeiss og det er jo nok en Telementor du der observerer med. Jeg kunne godt tÊnke mig et AS 80/840 objektiv. Hvor fÄr jeg lige fat i sÄdan et?

Men for at vende tilbage til emnet, sÄ er det nu engang sÄdan at professionelle bruger lysfÞlsomme sensorer som har revolutioneret astronomien. Og al teknik smitter med tiden mere eller mindre af pÄ masserne. Men mange af os observerer skam da visuelt endnu ellers blev der vel heller ikke solgt sÄ mange Dobson teleskoper.

I Ăžvrigt var jeg oppe til halv to om natten i gĂ„r og iagttage Jupiter med en 80 ED f/7 og en rĂŠkke Genuine Ortho’er og havde en virkelig god aften med gaskĂŠmpen. Ligesom jeg da heller ikke glemte Uranus i nĂŠrheden, selvom den i sagens natur kun var en bleggrĂžn skive. Jeg har heller ikke glemt en tur under himlen om dagen, hvor jeg morer mig lige sĂ„ meget med Solen og et H-alpha filter.

Men jeg deler sol og vind lige og jeg ser lige sĂ„ gerne objekter pĂ„ en fladskĂŠrm fra et lysfĂžlsomt kamera i enden pĂ„ en C8’er, der ellers ville krĂŠve en dobbelt sĂ„ stor kikkert, men som jeg ikke har plads til. Og jeg tager lige sĂ„ gerne billeder af sol, mĂ„ne og planeter, der pĂ„ denne mĂ„de viser langt flere detaljer end det menneskelige Ăžje kan fange med en kikkert under Ă„ben himmel.

Og da du har jeg forstĂ„et er en visuel observatĂžr, bĂžr du gĂžre dig den tjeneste at investere i en 16″ Dobson og ditto et par 80-100 gr okularer. SĂ„ ville du gemme dine hĂžjt skattede Zeiss’er langt vĂŠk for en stund og tabe bĂ„de Ăžjne og mund…

Vh Leif

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 48 i alt)
                                • Emnet 'Komet 103P/Hartley' er lukket for nye svar.