kombineret guide/planet kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR kombineret guide/planet kamera

• Dette emne har 26 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af chrjensen. This post has been viewed 529 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

chrjensen
      • Super Giant

Jeg går med planer om at købe et lille CCD kamera der kan bruges som planetkamera i første omgang, og senere som guidekamera når jeg får “tid” til at sætte noget seriøst isenkram på primærfokus.

Jeg har i den forbindelse overvejet AL-CCD 5 eller Qcam5 mono.

• Er der nogen der har eksempler på planetbilleder taget med AL-CCD 5 eller Qcam5 mono?
      • De ser ud til at være ens, så er der nogen grund til at bruge 100 kr ekstra på Qcam 5?
      • Nogen andre forslag til et kombineret guide/planet kamera?

chrjensen2009-02-18 11:24:23

gosky
      Deltager
        • Moon

Hej,

Her er nogle fotos taget med Qcam 5:
        http://qhyccd.com/QHY5.html

De sidste 100 kr. er givet meget godt ud pga. den super service, som Henrik (Qcam) giver.

Til prisen er det meget svært, at finde noget som er bedre.

/Johnny

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Jeg ville også give de ekstra 100 kr. på grund af Henriks gode service. Men vælg hellere planetudgaven Qcam5v. Den burde være en hel del bedre til planeter, og har (vist nok) stadig guideport.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Qcam5V har guideport, og en større bitdybde. Ville nok også tage den hvis formålet var planeter og senere guide.

henrik
            Deltager
              • Nova

Qcam5 findes også i en version Qcam5v med flere gråtoner og som dermed burde være bedre til planeter, men jeg tror ikke den er kommet til landet endnu?

AL-CCD5 er iøvrigt på lager ligesom Qcam5 sikkert er.

Og enig; Henrik yder en kanon support på sine kameraer.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jo den er Henrik, jeg har fået lov til at låne Finns – og selv om han bor på fyn mindes jeg at det er danmark 😉

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Flere gråtoner er vigtigt, ingen tvivl om det, men i den her sammenligning er det mindst lige så vigtigt at Qcam5v bruger en chip som ikke har de rolling shutter problemer som den almindelige Qcam5 har i planetfoto sammenhæng.

Har du fået taget nogle planetfotos Michael?

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Nope de to aftener det har været klart var der også måne den ene og møde den anden, så det er ikke blevet til andet end darks og bias på kamera’erne endnu. Og det alene ser jo spændende ud. Men manglede faktisk en driver til netop V modelen, som jeg lige har fået.

Nu kommer så også en godt teleskop til at teste med, en f/15 mak. Så mangler jeg bare den kommer, også nogle gode klare nætter.

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Husk også at prøve med din C8 (hvis altså ikke den kører deepsky samtidig) den burde være mindst lige så god som Mak’en (og jeg kan allerede høre Henrik protestere 😉

Månen generer ikke planeterne, borset måske fra Neptun og Pluto.

Anonym
                        • Super Nova

Hej Hej Chr.Jensen

Jamen så må du da lige have min saturn taget med min Qcam5 gennem Williams 132 plus et par barlows i række sidste år! Stakket af nogle 100 frames.

Køb du trygt kameraet.

Med venlig hilsen

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Det jeg håber med en 180mm f/15 Mak er netop at kunne “nøjes” med en enkelt powermate, på en 2-4x hvilket jo gør det hele noget nemmere. Jeg starter derfor med en fokal længde på 2700mm og kan så dobble op hvis det skulle være nødvendigt. Men regner med at starte ud med bare at teste ved de 2700mm.

Joe, men den ville nok genere da eneste teleskop jeg har lige nu er C8 (som netop står og napper Messsier’s) også min små refraktors.

Men det er nu ikke helt sandt at jeg ikke har taget noget planet noget, da min lille skywachter og QCam5 fik lov at prøve lidt saturn (som viste at min powermate skal skiftes), også lidt af månen.

Det er der så kommet en god del GB ud af, som ligger som AVI’s. Nu er jeg så ved at prøve på at finde ud af, hvordan det behandles 😉 Så jeg er klar til den store test med et godt teleskop og flere kamera’s.

Husk også at jeg jo har en Newton som jeg skal lave et godt billede med liggende!

chrjensen
                            • Super Giant

Et par spørgsmål:

Nogen der har en pris på Qcam5v?

Nogen der har en link til Qcam5v med lidt tekniske data?

Er hastigheden på v modellen den samme som den normale (altså 50fps@640×480)?

Har en 8″ f4,5 newton med en 5x barlow. Det giver følgende billedkarakteristik:

FOV: 4,1′ x 5,1′ (fuld opløsning) 1,9′ x 2,5′ (640×480)

0,24″ pr. pixel

Er det noget der duer til planeter?

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

1899,- er den sidste kendte pris på Qcam5v. Det har færre pixels end Qcam5 (360k vs 1,3m) hvilket ikke betyder noget når det er planeter du vil fotografere. Hastigheden skulle være den samme. Men send en mail til Henrik via astroqcam.dk. Han kan fortælle dig alt hvad du har brug for at vide om kameraet. Jeg vil nøjes med at sige at hvis det er planeter der er hovedinteressen bør du vælge v modellen fremfor standardmodellen.

Din Newton vil være fin til planeter. Du skal bare huske at kollimere den grundigt, og checke kollimering hver gang.

Mogens.Bildsøe
                              Deltager
                                • Nova

Hvordan bør et guidesystem (pixelopløsning) matche hovedkameraets opløsning? Jeg mener, en for lav opløsning i guidesystemet set i forhold til hovedkamera kan vel medføre, at hovedkameraets billede kan drive flere pixels før det ‘opdages’ af guidesystemt? Kan dette ikke ha’ betydning for hvilket af de to nævnte kameraer man skal vælge (forudsat de har forskellig pixelstørrelse- selvom man jo kan justere lidt på opløsningen ved at vælge guidescope med forskellig brændvidde). Grunden til at jeg spø’r er, at jeg selv står foran anskaffelse af et guidesystem og netop har overvejet Qcam 5 (eller AL CCD5).

Mogens B

Hilsen Mogens B.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Guidesoftware guider på subpixelniveau, så Guidekameraets pixelopløsning behøver ikke matche hovedkameraets. 1/3 – 1/5 skuller være sikkert i de fleste tilfælde, men man kan ofte gå længere ned. Hvor stor forskel der kan være afhænger af flere ting. som monteringens kvalitet, SNR for guidestjernen og meget andet. Michael lavede en vejledende liste for noget tid siden, men jeg kan ikke lige finde den tråd den blev postet i. Det kan være vi kan lokke MS til at poste den igen?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'kombineret guide/planet kamera' er lukket for nye svar.